تبیان، دستیار زندگی

بیست و دوم مرداد در آینه تاریخ معاصر

امروز دوشنبه بیست و دوم مرداد 1397 هجری خورشیدی، اول ذی الحجه 1439 هجری قمری و سیزدهم آگوست 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
22 مرداد 1357
مردم در اکثر شهرهای ایران علیه حکومت پهلوی تظاهرات کردند. در اغلب نقاط ماموران رژیم با مردم درگیر شدند.

22 مرداد 1357
علی رغم اعلام حکومت نظامی، مردم اصفهان در تظاهرات گسترده ای علیه رژیم شرکت کردند.

22 مرداد 1354
روابط سیاسی ایران و بورکینافاسو( کشوری در غرب آفریقا) برقرار شد.

22 مرداد 1353
قصرشیرین زیر آتش توپخانه های دوربرد عراق قرار گرفت و عده ای از مردم غیر نظامی کشته شدند. این در حالی بود که مذاکرات هیات های سیاسی ایران و عراق برای رفع اختلافات مرزی در آنکارا جریان داشت.

22 مرداد 1332
محمدرضا پهلوی، به طور محرمانه محمد مصدق را از نخست‏وزیری عزل و سرلشکر زاهدی را به این سمت منصوب کرد. این تصمیم بر اساس توصیه دولت‏های آمریکا و انگلیس انجام شد، این دولت ها ملی کردن صنعت نفت را عملی مخالف منافع استعماری خود می پنداشتند و دولت مصدق را عامل این اتفاق می دانستند.

22 مرداد 1320
ˈوالاس موریˈ رییس اداره خاور نزدیک وزارت خارجه امریکا در جریان جنگ جهانی دوم، به ˈکاردل هالˈ وزیر امور خارجه این کشور اظهار داشت که به عقیده او دولت بریتانیا قصد اشغال ایران را دارد و خواسته هایش مبنی بر اخراج اتباع آلمانی، بهانه ای بیش نیست.

22 مرداد 1317
قانون مربوط به اساسنامه بانک ملی ایران، در شش فصل با عنوان های کلیات، سرمایه و اندوخته، ارکان بانک، وظایف و عملیات بانک، ترازنامه و تقسیم سود و مقررات مختلف، تدوین شد، این قانون مشتمل بر 54 ماده بود.

22 مرداد 1307
دوره ششم مجلس شورای ملی که در 19 تیر 1305 افتتاح شده بود به کار خود خاتمه داد.

22 مرداد 1300
یک لشکر هزار نفره برای سرکوبی کلنل محمدتقی خان پسیان عازم مشهد شد. کلنل محمدتقی خان پسیان در پنجم مرداد ماه با تصرف ادارات دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان ، قیام خود علیه دولت قوام السلطنه را در دوران حاکمیت رضاخان آغاز کرده بود.

22 مرداد 1295
قوای عثمانی پس از اشغال همدان، قزوین را نیز به تصرف خود درآورد.

22 مرداد 1295
میرزا حسن خان وثوق الدوله از سوی احمدشاه به رئیس الوزرایی انتخاب شد. دوره صدارت او 11 ماه بیشتر طول نکشید.

22 مرداد 1294
قیام دلیران تنگستان علیه قوای انگلیس که بوشهر را پنج روز پیش از این اشغال کرده بودند، آغاز شد. رهبر این قیام رئیس علی دلواری، بود که با کمک و هم فکری شیخ حسین چاه کوتاهی و زایر خضرخان تصمیم گرفت، علیه تجاوز بیگانگان قیام کند. این حرکت که درجنوب ایران صورت گرفت تا سالها مایه وحشت انگلیسی ها شده بود.