تبیان، دستیار زندگی

نوسان ارزش لیر، توطئه سیاسی است

رئیس‌ جمهور ترکیه نوسان قیمت ارز این کشور را توطئه سیاسی خواند و به آمریکا هشدار داد که به دنبال هم‌پیمانان جدید خواهد رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اردوغان
رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه  بار دیگر تهدید کرد اگر آمریکا همچنان به جنگ ارزی ادامه دهد، آنکارا به دنبال هم‌پیمانان جدیدی خواهد رفت.

رجب طیب  اردوغان در این‌باره تصریح کرد: خطاب به کسانی که جنگ ارزی علیه تمام جهان از جمله کشور ما را آغاز کرده‌اند می‌گویم پاسخ ما به این جنگ دست‌یابی به بازارها، شرکا و متحدان جدید است.

رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه نیز در خصوص تحولات اقتصادی این روزهای کشورش تأکید کرد: مسئله اصلا دلار، یورو یا طلا نیست، موضوع جنگ اقتصادی است که علیه ما آغاز شده است و باید تدابیر و اقدامات لازم برای مقابله با آن اتخاذ کنیم.

 رجب طیب اردوغان همچنین افزود: بحران لیر ترکیه یک «توطئه ارزی» است. وی گفت: آن‌هایی که ارز را به حرکت در می‌آورند فکر می‌کنند که می‌توانند ترکیه را نابود کنند. اردوغان در روزهای اخیر در چند نوبت از مردم ترکیه درخواست کرد تا  دلار و یورو خود را به منظور حمایت از لیر بفروشند.

لیر، پول ملی ترکیه امسال حدود سی و پنج درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است و روز جمعه نیز به پایین‌ترین سطح در برابر دلار رسید که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۱ ترکیه بیشترین کاهش آن ظرف تنها یک روز به شمار می‌رود. قیمت‌های مواد غذایی، اجاره و سوخت در ترکیه اوج گرفته اند و شرکت ملی خط لوله این کشور هفته گذشته قیمت گاز طبیعی مورد استفاده برای تولید برق را پنجاه درصد افزایش داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه با ارسال پیامی در صفحه توئیتر خود ضمن ابراز خرسندی تلویحی از کاهش ارزش پول ترکیه نوشت: به تازگی مجوز افزایش دو برابری تعرفه (واردات) فولاد و آلومینیوم را در خصوص ترکیه صادر کردم، این در شرایطی است که ارزش پول آنها، لیر ترکیه، در برابر دلار بسیار قدرتمند ما به سرعت رو به کاهش است! اکنون ( تعرفه واردات) آلومینیوم 20 درصد و فولاد 50 درصد خواهد بود. روابط ما با ترکیه در حال حاضر خوب نیست!

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر روز یکشنبه تأکید کرد نواسان ارزش لیر یک توطئه سیاسی علیه آنکاراست، اما مردم ترکیه تسلیم نخواهند شد. وی همچنین افزود: ما  با کسانی که روابط و اتحاد راهبردی 50 ساله خود با یک کشور 81 میلیونی را قربانی روابط خود با سازمانهای تروریستی می‌کنند، قطع همکاری می‌کنیم. اشاره اردوغان به حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه است که دولت ترکیه آنها را سازمانی تروریستی و شاخه‌ای از سازمان «پ ک ک» در ترکیه می‌داند.

اخیرا تنش بین واشنگتن و آنکارا بر سر کشیش آمریکایی بازداشت‌شده در ترکیه بالا گرفته است. در پی توافق وزرای خارجه دو کشور هیأتی از دولت ترکیه برای حل‌‌وفصل اختلافها هفته گذشته راهی واشنگتن شد که بدون هیچ توافقی به آنکارا برگشتند.

آمریکا چهارشنبه گذشته وزیران کشور و دادگستری ترکیه را به دلیل حبس اندرو برانسون، در فهرست تحریم قرار داد. مجلس سنای آمریکا نیز روز پنج‌شنبه لایحه تاخیر به مدت 90 روز در تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را تصویب کرد. این اقدام واشنگتن با واکنش تند مقامات ترکیه و احزاب این کشور روبرو شد.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی از حدود بیست سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند و از دو سال قبل به اتهام همکاری با کودتاگران و جاسوسی سیاسی و نظامی در حبس خانگی بسر می‌برد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان