تبیان، دستیار زندگی

شهاب باران را از دست ندهید

شامگاه یکشنبه ۲۱ مرداد و بامداد دوشنبه ۲۲ مرداد آسمان شاهد یک بارش شهابی فوق‌العاده زیبا در آسمان خواهیم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهاب
در روزهای اخیر دوباره شاهد یک بارش شهابی فوق‌العاده خواهیم بود، هر وقت که خواستید می‌توانید بیرون بروید، سرتان را به سوی آسمان بلند و صدها ستاره را درحال پرتاب شدن مشاهده کنید، انتظار می رود که بارش شهابی سنگینی در روزهای شنبه و یکشنبه (11 و 12 آگوست) رخ دهد.

برای مشاهده این بارش شهابی احتیاجی به به روزترین تجهیزات و تکنولوژی ندارید.

بیل کوک، رئیس دفتر محیط زیست ناسا در مرکز هوا فضای مارشال در آلاباما، به خبرگزاری Live Science گفت: «تنها کاری که باید انجام دهید این است که بیرون بیایید، یک نقطه تاریک خوب پیدا کنید، روی زمین به پشت دراز بکشید و به آسمان خیره شوید . شما حتی احتیاجی به دوربین یا تلسکوپ نخواهید داشت. شما فقط باید از چشم خود استفاده کنید.»

به گفته کوک: «انتظار می‌رود که این بارش شهابی برساوشی سال جاری خیره کننده باشد. زیرا ماه یک هلال نازک و درنتیجه آسمان تیره‌تر خواهد بود. بنابراین شرایط برای مشاهده بیشتر بارش شهاب سنگ‌ها فراهم است. در سال‌های گذشته مشابه این بارش را نداشتیم. تنها در سال 2016، در یک بارش شهاب سنگی، 200 شهاب سنگ در ساعت قابل مشاهده بود. در بارش شهاب سنگی روزهای شنبه و یکشنبه در هر ساعت حداکثر تعداد 60 تا 70 بارش شهاب سنگ رخ خواهد داد.»

بارش شهابی برساوشی در نیمکره شمالی و برخی از نقاط نیم‌کره جنوبی قابل مشاهده است، بنابراین مردم در ایالات متحده آمریکا اولین دسترسی برای مشاهده این بارش شهابی را خواهند داشت.

کوک، توصیه می‌کند که برای مشاهده این بارش کافیست از نورهای شهری دور شوید و یک نقطه زیبا و تاریک پیدا کنید، در این صورت می‌توانید این بارش فوق‌العاده را مشاهده کنید.

به گفته او: «چشم‌های شما حدود 30 دقیقه طول می‌کشد شرایط خود را با آسمان تاریک تنظیم کند، پس انتظار نداشته باشید هنگام ورود به محیط باز بتوانید فورا بارش شهابی را مشاهده کنید.»
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان