تبیان، دستیار زندگی

تحریم‌های امریکا علیه ایران کارآیی ندارد

گستره روابط تجاری ایران با هند از جمله نیاز هند به انتقال کالاهای صادراتی خود به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر چاه بهار این ضرورت را ایجاد کرده است که به منافع بلندمدت خودبیاندیشد و مقام های این کشور به همین دلیل اعلام کرده اند که تسلیم تحریم های یکجانبه امریکا نخواهند شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تحریم های امریکا علیه ایران کارآیی ندارد
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پس از اعلام تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران و تلاش دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت کشور، به جز عربستان و رژیم صهیونیستی، دیگر کشورها این اقدام ترامپ را محکوم و بر ادامه تجارت با ایران تاکید کرده اند. تحریم های جدید ترامپ علیه ایران فاقد پشتوانه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و ناشی از اراده یک قدرت برای تحمیل توافق دیگری علیه ایران پس از خروج امریکا از یک توافق بین المللی است که پشتوانه آن قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

به همین علت بسیاری از کشورهایی که با ایران مراودات تجاری دارند این اقدم ترامپ را غیر قانونی دانسته و حاضر نیستند که با آن همراه شوند. چین یکی از واردکنندگان عمده نفت ایران اعلام کرده است که همچنان به واردات نفت از ایران ادامه خواهد داد. روسیه نیز بر ادامه روابط تجاری با ایران وحفظ برجام تاکید کرده و ترکیه نیز همچنان به واردات نفت و گاز از ایران مصمم است. برای ترکیه به دلیل اختلافات سیاسی و دوری مسیر ممکن نیست که جایگزینی چون عربستان را برای تامین انرژی خود برگزیند.

از سویی گستره روابط تجاری ایران با هند از جمله نیاز هند به انتقال کالاهای صادراتی خود به افغانستان و آسیای میانه از طریق بندر چاه بهار این ضرورت را ایجاد کرده است که به منافع بلندمدت خودبیاندیشد و مقام های این کشور به همین دلیل اعلام کرده اند که تسلیم تحریم های یکجانبه امریکا نخواهند شد.

این رویکرد از سوی دیگر کشورها نیز کمابیش در تجارت با ایران اعلام شده است و حتی متحدان نزدیک امریکا مانند کره جنوبی و ژاپن نیز خواستار معافیت از تحریم های یکجانبه امریکا شده اند.

در کنار این موارد باید به شکاف در روابط اروپا با امریکا و تاکید اتحادیه اروپا به حفظ برجام وافزایش سطح همکاری های اقتصادی با ایران و به جریان انداختن قانون مسدودسازی برای حفظ شرکت های غربی در ایران نیز اشاه کرد که برنامه ترامپ برای تحت فشار قرار دادن تهران را با دشواری روبروکرده است.

ممکن است تحریم ها سبب دشواری هایی در جذب سرمایه گذاری، سخت تر شدن دسترسی به فن آوری و تعاملات مالی با بانک های جهانی شود که این هم با توجه به تجربه ایران از تحریم های پیاپی امریکا، می تواند تهران را در گشایش کانال های دیگری برای دریافت سرمایه و فن آوری و تعاملات بانکی با ارزهای محلی کمک نماید.


به همین دلیل اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی تحلیلی اعلام کرده است از سر گیری تحریم های آمریکا علیه ایران کارایی نخواهد داشت و دولت آمریکا دیگر به مانند سال 2013 از حمایت جامعه بین الملل برخوردار نیست و توئیت های ترامپ برای اعمال شدیدترین تحریم هیا تاریخ ی علیه ایران درست نیست.

از سویی استفاده بیش از حد امریکا از ابزار تحریم ها علیه دیگر کشورها از جمله ترکیه وروسیه سبب شده است تا این کشورها علاوه بر همدلی با ایران، به فکر تشکیل بلوکی اقتصادی باشند که تحریم ها را کم اثر تر سازد.

این عوامل ناکارآمد کننده تحریم های ضد ایرانی ترامپ در حالی است که بر اساس گزارش بنیاد هریتیج کلیدی ترین مولفه مرتبط با راهبرد تحریم های آمریکا علیه ایران تلاش برای قطع درآمدهای نفتی و گازی ایران است. اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل نیز در گزارشی اعلام کرده است ملاحظات پیچیده ژئوپلیتیکی، اقتصادی و لجستیکی سبب شده است پیش بینی در این باره به شدت دشوار شود که چه میزان از نفت ایران در نهایت از بازار قطع خواهد شد چرا که بر خلاف تحریم های چندجانبه غربی که سبب دست یابی به برجام شد، بیشتر کشورهای وارد کننده نفت ایران تمایل ندارند به روند تحریم های اعمال شده علیه ایران بپیوندند.

البته ممکن است تحریم ها سبب دشواری هایی در جذب سرمایه گذاری، سخت تر شدن دسترسی به فن آوری و تعاملات مالی با بانک های جهانی شود که این هم با توجه به تجربه ایران از تحریم های پیاپی امریکا، می تواند تهران را در گشایش کانال های دیگری برای دریافت سرمایه و فن آوری و تعاملات بانکی با ارزهای محلی کمک نماید.

البته مصداق این ضرب المثل که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، ناکارآمدی تحریم های یکجانبه امریکا علاوه بر سرآغازی بر سقوط سلطه امریکا بر جهان وآغاز عصر نوین در نظم نوین جهانی، فرصتی را برای ایران پدید خواهد آورد تا با اتکا بر اقتصاد مقاومتی و جراحی در اقتصاد و کاهش وابستگی به میزان نفتی که به دلیل تحریم ها ممکن است صادر نشود، حوزه های در آمدی دیگری را چه از طریق سیاست های مالیاتی و چه کارآمد کردن دولت و شفاف سازی اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت برای کشور مهیا سازد. این فرصت همچنین مهیا شده است تا ظرفیت های داخلی توانمندی خود را در تولید به نمایش گذاشته و با افزایش تولید و در کنار آن توجه به کیفت، شاخص های اقتصادی از جمله اشتغال و درآمد سرانه و تولید داخلی را بهبود بخشند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما