تبیان، دستیار زندگی

حل مشکلات ارزی حوزه فاوا با تشکیل کمیته ویژه

بانک مرکزی با ارائه و طرح سامانه‌های مختلف می‌خواهد قیمت ارز را کنترل کند اما همچنان صادرکنندگان و واردکنندگان حوزه فاوا با مشکلات فراوانی در این خصوص رو‌به‌رو هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حل مشکلات ارزی حوزه فاوا با تشکیل کمیته ویژه
به گزارش تبیان به نقل از روزنامه ایران، با توجه به مشکلات ارزی فعالان حوزه فاوا، رئیس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای ویژه را مطرح کرد که با موافقت نصرالله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات همراه شد. به‌گزارش «ایران»، جلسه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی با حضور نصرالله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای کمیسیون و فعالان بخش خصوصی حوزه فاوا برگزار شد. در این جلسه محمد رضا طلایی رئیس کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بحران‌های موجود برای فعالان حوزه فاوا به‌دلیل نرخ ارز و نحوه انتقال آن گفت: بانک مرکزی با ارائه و طرح سامانه‌های مختلف می‌خواهد قیمت ارز را کنترل کند اما همچنان صادرکنندگان و واردکنندگان حوزه فاوا با مشکلات فراوانی در این خصوص رو‌به‌رو هستند.

وی ادامه داد: در حوزه فاوا لااقل تاکنون اخباری منتشر نشده که نشان دهد قرار است برای حل مشکلات ارزی فعالان این حوزه اقدام ویژه‌ای انجام شود. خصوصاً در بخش سخت‌افزاری شاهد خواب اجناس در گمرک و تحمیل هزینه‌های اضافی به واردکنندگان هستیم. لذا پیشنهاد می‌کنم در حوزه ICT نیز یک کمیته ویژه برای آشنایی وزارتخانه‌های مربوطه تشکیل شود تا دغدغه‌های حوزه فاوا با صدای بلندتری منتقل شود. وی افزود: کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران این قابلیت را دارد که با تعامل با وزارت ارتباطات اقدامی را برای رفع این مشکلات به انجام برساند. همچنین کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی در زمینه استارتاپ‌ها نیز آماده همکاری با وزارت ارتباطات است.

در دنیا مرسوم است اگر حدود 40 درصد یک صنعت دیجیتال شد می‌گویند آن صنعت دیجیتال شده و به نظرم کمیسیون ICT می‌تواند صنایع مختلف کشور را با فاوا و دیجیتالی شدن آشنا کند.


بازار فاوا در حال دگردیسی

در ادامه این جلسه نصرالله جهانگرد معاون نوآوری وزیر ارتباطات موافقت خود را با طرح ریاست کمیسیون فاوا اتاق بازرگانی برای تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی مسائل ارزی حوزه فاوا ابراز داشت.

جهانگرد در زمینه ارائه تسهیلات نیز خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برای ارزیابی استارتاپ‌ها و SMDها قرار شده که پس از انجام بررسی تسهیلات لازم را ارائه دهیم. همچنین نرخ بهره برای تحقیق و توسعه همواره کمتر در نظر گرفته می‌شود و در خصوص وام‌هایی که می‌دهیم نیز نرخ بهره در استان‌ها 2 درصد پایین‌تر از تهران است. توجه داشته باشید ما نام تمام گیرندگان وام‌ها را در سایتمان می‌آوریم و از این حیث کاملاً شفاف عمل می‌کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان فاوا اضافه کرد: خیلی از شرکت‌ها هستند که با وجود تولید و داشتن کیفیت مناسب به‌دلیل وجود نمونه‌های خارجی تمایلی برای خرید محصولات شان وجود ندارد که درصدد حل این مشکل هستیم. جهانگرد در خاتمه گفت: تصور می‌کنم مجموعه کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران فرصت طلایی و خوبی ایجاد کرده و می‌تواند فاوا را در شاخه‌های مختلف اقتصادی جا بیندازد. در دنیا مرسوم است اگر حدود 40 درصد یک صنعت دیجیتال شد می‌گویند آن صنعت دیجیتال شده و به نظرم کمیسیون ICT می‌تواند صنایع مختلف کشور را با فاوا و دیجیتالی شدن آشنا کند. لذا از آنجایی که یکی از جاهایی که می‌تواند صنایع مختلف را با ICT آشنا کند اتاق بازرگانی است که ما در این زمینه آماده هر نوع همکاری هستیم.

در بخش دیگری از این جلسه، مظفر علیخانی معاون خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران در خصوص مشکلات ارزی نیز گفت: واقعیت این است که سیاست‌های ناصواب ارزی کشور باعث شده که بخش خصوصی پاک دست از گود خارج شده و برخی افراد سودجو وارد عرصه شوند و مسائلی مثل ارز 4200 تومانی رانتی و هک سایت پیش بیاید. همچنین نباید فراموش کرد ارز برای مواد اولیه که لازمه تولید است اختصاص نیافته و خواهش ما این است که همه تصمیم‌گیران در یک هم‌افزایی به حل مشکلات موجود کمک کنند.
منبع: روزنامه ایران