تبیان، دستیار زندگی

محمد قبادی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری:

ابوترابی شخصیتی منحصربه‌فرد در میان آزادگان است/ کتاب‌های خاطره و زندگی‌نامه سندهایی مهم هستند

نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» در آستانه سالروز ورود آزادگان به میهن گفت: شخصیت ابوترابی همیشه برای من جذابیتی خاص داشت؛ چه در دوران انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس وی توانسته بود در حد بسیار زیادی بر افراد مرتبط با خود و جامعه تاثیرگذار باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
محمد قبادی
محمد قبادی، نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» زندگی و زمانه حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی‌فرد در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، در ارتباط با نوشتن کتابی درباره یکی از چهره‌های شاخص آزاده در هشت سال دفاع مقدس گفت: شخصیت مرحوم ابوترابی همیشه برای من جذاب بود، و از همین رو شوق و ذوق بسیاری برای نوشتن زندگی نامه این شخصیت داشتم. انسان همیشه برای نوشتن یک شوق و ذوقی دارد و زمانی که سوژه و موضوع هم به عنوان یکی از دغدغه‌ها و علایق انسان مطرح می‌شود این شوق و ذوق دوچندان می‌شود.
وی ادامه داد: سید علی اکبر ابوترابی متولد ۱۳۱۸ در شهر قزوین است. وی در  ۱۲ خرداد ۱۳۷۹ به دلیل تصادف بدرود حیات گفت. مرحوم ابوترابی به سبب تحمل اسارت در جریان هشت سال دفاع مقدس و سازمان‌دهی بخشی از اسرا در زمان زندان‌های بعثی به سیدالاسرا لقب گرفتند. ازهمین رو زندگی مرحوم ابوترابی به سه بخش دوران انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و اسارت و دوران پس از اسارت تقسیم می‌شود.
این نویسنده در ادامه گفت: من مرحوم ابوترابی را از سال‌های قبل‌تر می دیدم و ارتباط محدودی وجود داشت. حال و هوای ایشان را می شناختم. اما پس از درگذشت ایشان احساس کردم باید چنین شخصیتی به مردم معرفی شود و برای کسانی که این انسان وارسته را ندیده‌اند داستان زندگی و اتفاقاتی که رخ داده است، ماندگار شود و به یادگار برای نسل‌های بعدی بماند. از همین رو سعی کردم اطلاعاتم را در رابطه با این شخصیت ارتقا دهم و نزدیک به 80 ساعت مصاحبه از نزدیکان، دوستان و ... تهیه کنم. در سال 82 یک طرح پژوهشی به مرکز تاریخ شفاهی حوزه هنری ارائه دادم و بعد از قبول این طرح بعد از 5 سال کتاب «پاسیاد پسر خاک» توسط سوره مهر به چاپ رسید.
قبادی با اشاره به اهمیت ثبت خاطرات و زندگی‌نامه شخصیت‌هایی همانند مرحوم ابوترابی گفت: در تهیه کتاب خاطره و زندگی‌نامه، مصاحبه کننده و تدوینگر وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد؛ به طوری که باید با دقت فراوان مفاهیم و ‌واقعیت را با جزئیات گردآوری کند تا خدای نکرده در صحت داستان‌های نقل شده خللی وجود نداشته باشد. در بسیاری از کارها باید صحت وقایع در مراحل گوناگون و از راه‌های مختلفی صورت گیرد تا اتفاق دقیقا همان گونه که رخ داده است در کتاب آورده شود. از همین رو باید دقت و وسواس بسیار زیادی در کتاب هایی که درباره شخصیت های بزرگ نوشته می شود صورت گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در نوشتن یک کتاب هم سوژه مهم است و هم میزان جذابیت آن برای پژوهشگر. پیش از آنکه موضوع کتاب، شخصیت اصلی و اتفاقات برای مخاطب عام جذابیت داشته باشد باید خود نویسنده در مقام پژوهشگر در سطحی از مطالعه و آگاهی قرار گیرد تا دچار حواشی در روایت داستان و اتفاقات نشود. نگارش شخصیت هایی که در انقلاب اسلامی نقشی مهم و تاثیرگذار داشته اند، کتاب‌هایی که پیرامون آن‌ها نوشته می شود همانند یک سند است که باید به درستی پژوهشگران دیگر را به سمت حقیقت راهنمایی کند. از همین رو باید به این خاطرات به چشم یک سند نگاه کنیم که هم جذابیت مطلوب برای مخاطبین عام دارد و هم حاوی اطلاعات مفیدی برای خوانندگان متخصص و پژوهشگران است.
شایان ذکر است، کتاب «پاسیاد پسر خاک» که به زندگی و زمانه حجت الاسلام مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد می پردازد به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی آماده و توسط انتشارات سوره مهر در 467 صفحه به چاپ رسیده است، این کتاب هم اکنون در فروشگاه‌های سوره مهر و هم به صورت دیجیتال در فروشگاه  سوره مهر الکترونیک در دسترس علاقه مندان قرار دارد.