تبیان، دستیار زندگی

تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی

یکی از اصلی ترین معضلات در هنگام وقوع بلایای طبیعی به خصوص در ایران، مشکلات غذا و مواد خوراکی مورد نیاز مردم آسیب دیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی
نام ارائه دهنده/دهند گان: سارا حبیبی،نیوشا جهانیان
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 3

 چکیده پروژه
دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی بودند.

مقدمه
یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیاز های انسان، غذا می باشد. رسیدن کربوهیدرات ها، پروتئین ها، لیپید ها و ویتامین ها به سلول های بدن برای انجام فعالیت های روزمره، امری ضروری است؛ چرا که سلول ها، انرژی مورد نیاز بدن را از این مواد دریافت می کنند. ایران به عنوان یکی از کشورهای زلزله خیز شناخته شده است که بیشترین قربانیان را هم در رابطه با زلزله دارد. در ۱۵ سال اخیر لرزش های مختلفی با ریشتر های کم و زیاد ایران را لرزانده است. از زلزله بم که با بزرگای ۶.۵ ریشتر در سال ۱۳۸۲ رخ داد و حدود ۳۰ هزار نفر کشته داشت تا زلزله مرداد ماه سال ۹۱ آذربایجان شرقی با بزرگی ۶.۴ که شهرستان های اهر، ورزقان و هریس را لرزاند و ۳۰۶ نفر کشته، بیش از ۵ هزار نفر مجروح و تلفات جانی و خسارات زیادی را به دنبال داشت حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت (حدود ۲۸ درصد) از جمعیت ایران در سال ۹۴ در پهنه خطر نسبی بالا و در داخل و حومه شهرهای اصلی و پرجمعیت ایران زندگی می کنند.

تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی
 یکی از اصلی ترین معضلات در هنگام وقوع بلایای طبیعی به خصوص در ایران، مشکلات غذا و مواد خوراکی مورد نیاز مردم آسیب دیده است. برای مثال مهمترین مشكلات در زلزله بم به ترتیب توزیع نامناسب مواد غذایی، عدم وجود تنوع غذایی و پایین بودن كیفیت مواد غذایی تعیین گردیدند و مهمترین علل بروز مشكلات نیز به ترتیب عدم وجود نظارت و مدیریت صحیح، عدم تأمین به موقع مواد غذایی، عدم استفاده از كارشناسان تغذیه و بهداشت و عدم وجود امكانات نگهداری شناخته شدند

پس با توجه به وقوع مكرر زلزله در ایران، داشــتن یك برنامه مشــخص برای تأمین، نگهداری و توزیع مواد غذایی قبل از وقوع حادثه ً كاملا ضروری است و به هر میزان كه این برنامه ریزی دقیق تر و روشنتر باشد، پس از وقوع حادثه با مشكلات كمتری مواجه خواهیم شد.

در سال های گذشته برای رساندن غدا به افراد زلزله زده از کمک های مردمی و وانت های بسیار بزرگ استفاده می شده است. بسیاری از این کمک ها توسط خود مردم و با خودروهای شخصی به دست آوارگان می رسد. با این حال در نحوه توزیع کمک ها مشکلاتی وجود دارد.

در نتیجه رساندن غذا توسط مردم انجام می شد و مردم برای گرفتن غذا دچار هرج و مرج و نا آرامی می شدند. بر همین اساس این گروه بر آن شد تا غذایی با ابعاد کوچک با محتویاتی همچون کربوهیدرات، چربی، ویتامین و پروتئین که مواد مورد نیاز بدن هستند با قابلیت القای سیری، تولید کند تا هم نیاز های غذایی این افراد را در این شرایط ضروری در بازده زمانی کوتاهتر برطرف سازد و هم حمل و رساندن این گونه غذاها به مناطق، آسانتر شود.
 
تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی
هدف
هدف از پژوهش حاضر تولید ریز غذا با قابلیت القای سیری و رساندن کلیه مواد مورد نیاز بدن در مواقع بحرانی به ویژه زمان زلزله بود.

روش
دانش آموزان برای حجیم شدن ریز غذا در معده، از موادی مثل تخم چیا و پکتین و همچنین برای رساندن مواد مورد نیاز بدن مثل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین و لیپید و... از منابع غنی این مواد استفاده کردند. همچنین برای کوچک تر کردن ابعاد ریزغذا و همچنین به تعویق انداختن تاریخ انقضای مواد غذایی مورد استفاده، به صورت پودری از آن‌ها استفاده شد. و در آخر برای در کنار هم قرار دادن این مواد از ژلاتین استفاده شد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقال
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش
9. آشنایی با حوادث طبیعی
10.  آشنایی با نیازهای مردم در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه

 در پروژه حاضر پژوهشگران در پی تولید چه چیزی بودند؟ ریز غذا
1. ریز غذا
2. سیل بند
3. آژیر زلزله
4. آب بسته بندی شده

 مطالب مرتبط:
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
چگونه زلزله بر روی ساختمانها اثر می‌گذارد
بررسی میزان آمادگی برای وقوع زلزله احتمالی در تهران

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت