تبیان، دستیار زندگی

نقش بازی ها و اسباب بازی ها و کارتون ها در نشر فرهنگ جامعه و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان

هدف از انجام این پروژه این بود که با توجه به رواج کالای وارداتی زیاد از کشورهای خارجه ابتدا کنترلی بر روی تاثیرات آن در داخل صورت بگیرد و یک الگوی صحیح برای خرید اسباب بازی و کارتون ها برای کودکان و نواجوانان به والدین ارائه شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: نقش بازی ها و اسباب بازی ها و کارتون ها در نشر فرهنگ جامعه و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان
نام ارائه دهنده/دهند گان: ملیکا غریب و سارا اسدی
زمینه و نوع پروژه: روانشناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: آیین روشن نور

 چکیده پروژه
پژوهش حاضر در پی بررسی نقش بازی ها، اسباب بازی ها و کارتون ها در نشر فرهنگ جامعه و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان بود.

مقدمه
در دوران کودکی و شکل گیری شخصیت کودک، اسباب بازی ها و بازی های کودکانه نقش اساسی دارند و در رابطه با جامعه و فرهنگ امری زیربنایی محسوب می شوند. عامل انتقال فرهنگ و در واقع میراث زنده فرهنگی هستند. از هر جا بیایند و در هر جا ریشه داشته باشند، فرهنگ همان جا را با خود انتقال می دهند. میراث هایی که با لطیف ترین و حساس ترین گروه های جامعه پیوند دارند و می توانند هویت فرهنگی این سرزمین را در وجود کودکانش به دنیای آینده ببرد.

آنچه فرد را به زندگی شایسته سوق می دهد، ارزش های زندگی است و زمانی معنا پیدا می کنند که در ما درونی شوند و بخشی از رفتارهای زندگی روزمره یمان شوند؛ برای هر انسانی لازم است این توانایی ها را بیاموزد و در زندگی خود استفاده کند. اما اصل مهمتر این ست که ارزش های زندگی را باید از کودکی آموخت. با توجه به اهمیت رشد اجتماعی که می توان آن را یکی از مهم ترین جنبه وجودی هر شخص دانست و وابسته بودن آن به رشد مفاهیم فرهنگ و ارزش های یک سرزمین و نگاه به بازی به عنوان ابزاری برای یاددهی به کودکان و وسیله ای که مفاهیم را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهد و با وجود دغدغه جدایی ملت از فرهنگ و هویت ملی و با این باور که پایداری و استمرار جامعه انسانی به حیات ملی ملت ها باز می گردد، ما را به سوی تلاش برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایرانی و انتقال آن ها هدایت می کند.

می توان نتیجه گرفت که برای رشد اجتماعی کودکان که آن ها را اصلاح کننده جامعه می دانند و رسیدن به نسل سالم فردا می بایست هویت سرزمین خویش را حفظ کنیم. اهمیت بازی که مهمترین و منحصر به فردترین اسباب یادگیری است مورد تایید همه اندیشمندان و صاحب نظران تعلیم و تربیت است. پیشنهاد این است ارزش های مورد نظر به بازی تبدیل شوند.

: نقش بازی ها و اسباب بازی ها و کارتون ها در نشر فرهنگ جامعه و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان
هدف
هدف دانش آموزان از انجام این پروژه این بود که با توجه به رواج کالای وارداتی زیاد از کشورهای خارجه ابتدا کنترلی بر روی تاثیرات آن در داخل صورت بگیرد و یک الگوی صحیح برای خرید اسباب بازی و کارتون ها برای کودکان و نواجوانان به والدین ارائه شود و با توجه به اینکه کودکان مهمترین قشر جامعه هستند، ابتدا بر روی عروسک ها و وسایل سرگرمی آن ها تحقیقاتی در رابطه با مزایا و معایب آن ها انجام شود و سپس وارد بازار گردد.

 روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های پیمایشی بود. در پژوهش حاضر دو گروه انتخاب شدند یک گروه در رده سنی 3 تا 6 سال و یک گروه در رده سنی 12 تا 15 سال، به گروه اول عروسک های فانتزی (ساخت خارج از ایران مثل باربی) و به گروه دوم، عروسک های ساخت ایران مثل دارا و سارا داده شد و از مادران آن ها خواسته شد که در یک مدت محدود تنها این عروسک ها را در اختیار فرزندانشان قرار دهند. در مرحله بعد به بررسی و تحولات و تغییرات روحی و رفتاری کودکان پرداخته شد. در طی جلسات بعدی دانش آموزان از 4 مشاور کودک و 10 مادر دارای فرزند و دانش آموزان کمک گرفتند. سپس تاثیر انواع اسباب بازی ها با پرسشنامه محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت.

نقش بازی ها و اسباب بازی ها و کارتون ها در نشر فرهنگ جامعه و نقش آن در شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان
 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با شیوه انجام پژوهش
9. آشنایی با انواع اسباب بازی ها
10. آشنایی با تاثیر اسباب بازی بر فرهنگ جوامع

در پروژه حاضر پژوهشگران دانش آموزان را به چند دسته تقسیم کردند؟ دو دسته
1. یک دسته
2. دو دسته
3. سه دسته
4. چهار دسته

مطالب مرتبط:
یک بازی احتمالاتی ( ریاضی‌دان‌ها چگونه شعبده بازی می‌کنند )
طراحی اسباب بازی آموزشی- مکانیکی رشد و پرورش گل و گیاه به کودکان (پلنیک)
مجموعه داستان تخیلی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت