تبیان، دستیار زندگی

مجموعه ورزشی تفریحی با رویکرد انرژی پوینده

هدف از پژوهش حاضر طراحی مجموعه ورزشی با رویکرد انرژی پوینده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: مجموعه ورزشی تفریحی با رویکرد انرژی پوینده
نام ارائه دهنده/دهند گان: آیدا طاهری و کیمیا فرهادیان
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 6 دوره اول

 چکیده پروژه
انسان مانند یک ماشین آهنى نیست که هر چه بخواهند از آن کار بکشند، بلکه روح و روانى دارد که همچون جسمش خسته مى شود، همانگونه که جسم نیاز به استراحت و خواب دارد روح و روانش نیاز به سرگرمى و تفریح سالم دارد. در مناطق گرم و خشک کشور مانند شهر های جنوبی در ساعات صبح و ظهر و قسمتی در ساعات عصر به خصوص فصل های گرم بیرون ماندن در فضاهای سرباز برای مدت طولانی و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش دشوار است. هم چنین تولید انرژی الکتریکی و بهره بردن از مواردی که انرژی الکتریکی زیادی می خواهند یکی از دغدغه های جامعه امروز می باشد. به همین منظور دانش آموزان مجموعه ورزشی و تفریحی با رویکرد انرژی پوینده به سبب بهبود بخشیدن به این مشکلات طراحی کردند.

مقدمه
انسان مانند یک ماشین آهنى نیست که هر چه بخواهند از آن کار بکشند، بلکه روح و روانى دارد که همچون جسمش خسته مى شود، همانگونه که جسم نیاز به استراحت و خواب دارد روح و روانش نیاز به سرگرمى و تفریح سالم دارد. تجربه نیز نشان داده که اگر انسان به کار یک نواخت ادامه دهد، بازده و راندمان کار او بر اثر کمبود نشاط تدریجا پایین مى آید، و اما بلعکس، پس از چند ساعت تفریح و سرگرمى سالم، آن چنان نشاط کار در او ایجاد مى شود که کمیت و کیفیت کار هر دو فزونى پیدا مى کند، و به همین دلیل ساعاتى که صرف تفریح و سرگرمى مى شود کمک به ساعت کار است.
مجموعه ورزشی تفریحی با رویکرد انرژی پوینده
در مناطق گرم و خشک کشور مانند شهر های جنوبی در ساعات صبح و ظهر و قسمتی در ساعات عصر به خصوص فصل های گرم بیرون ماندن در فضاهای سرباز برای مدت طولانی و انجام فعالیت های فیزیکی و ورزش دشوار است. هم چنین تولید انرژی الکتریکی و بهره بردن از مواردی که انرژی الکتریکی زیادی می خواهند یکی از دغدغه های جامعه امروز می باشد. به همین منظور دانش آموزان مجموعه ورزشی و تفریحی با رویکرد انرژی پوینده به سبب بهبود بخشیدن به این مشکلات طراحی کردند.

مجموعه ورزشی تفریحی با رویکرد انرژی پوینده
هدف
هدف از پژوهش حاضر طراحی مجموعه ورزشی با رویکرد انرژی پوینده بود.

روش
در پژوهش حاضر دانش آموزان ماکت مجموعه را طراحی کردند. مجموعه طراحی شده دارای ویژگی‌های متعددی است از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد. به جهت رفع مشکل رطوبت و دمای بالای هوا این مجموعه طوری طراحی شده است که با سایه انداختن ساختمان های بلند تر بر روی ساختمان های کوتاه تر و کانسپت تپه ای به کاهش دمای هوا کمک می کند و همین طور سیستم سرمایشی الکتریکی به کار رفته در مجموعه انرژی مورد نیاز خود را از انرژی تولید شده توسط مجموعه دریافت می کند. مجموعه با سنسورهایی که در تمام قسمت های آن به کار رفته است قادر به تبدیل انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی است. مکانی که برای اجرا کردن این پروژه پیشنهاد می شود دره توبیرون در استان خوزستان است. استان خوزستان به دلیل رطوبت و دمای زیاد هوا قابلیت اجرایی کردن این پروژه را دارد.

مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3.  آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با انواع شیوه های معماری
9. آشنایی با انرژی های تجدید پذیر
10. آشنایی با اصول معماری

دانش آموزان در پژوهش حاضر مجموعه ورزشی پیشنهادی را برای کدام استان سفارش کردند؟ خوزستان
1. لرستان
2. کردستان
3. ایلام
4.خوزستان

مطالب مرتبط:
چطور تفریح کنیم؟
اهداف برنامه ی درس تربیت بدنی در دوره ابتدایی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت