تبیان، دستیار زندگی

بررسی آلودگی های صوتی در کلان شهرهایی مانند تهران و دریافت انرژی الکتریکی از صداهای موجود

هدف دانش آموزان از پروژه حاضر بررسی آلودگی های صوتی و استفاده از آنها برای تولید انرژی الکتریکی به صورت کارآمد است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی آلودگی های صوتی در کلان شهرهایی مانند تهران و دریافت انرژی الکتریکی از صداهای موجود
نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا غدیری
زمینه و نوع پروژه: فیزیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان نمونه دولتی مطهره

 چکیده پروژه
در این پروژه دانش آموزان به بررسی امواج صوتی، امواج الکتریکی و میدان مغناطیسی و ارائه راهکار برای تولید الکتریسیته با استفاده از امواج صوتی پرداختند.

بررسی آلودگی های صوتی در کلان شهرهایی مانند تهران و دریافت انرژی الکتریکی از صداهای موجود
مقدمه
بیشتر تولید توان الکتریکی در جهان و از جمله ایران بر پایه استفاده از سوخت های فسیلی قرار گرفته است که با مشکلات متعددی مانند صرف هزینه های قابل توجه، محدود بودن منابع که با مشکلات زیادی نیز استخراج می شود، رو به رو است. با توجه به ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی و محدودیت سوخت های فسیلی دانش آموزان تصمیم گرفتند تا از راه های دیگر این انرژی لازم را تامین کنند. در اصل در این پروژه دانش آموزان در پی آن هستند تا از آلودگی های صوتی که جزء لاینفک زندگی انسان و سایر جانداران است و باعث آزار انسان می شود، به طور بهینه استفاده کرده و از این امواج صوتی، انرژی الکتریکی تولید کنند.

هدف
هدف دانش آموزان از پروژه حاضر بررسی آلودگی های صوتی و استفاده از آنها برای تولید انرژی الکتریکی به صورت کارآمد است.

روش
ابتدا دانش آموزان با تحقیق و جست و جو در منابع با امواج صوتی آشنا شدند و سپس در مورد آلودگی های صوتی در شهرهایی مانند تهران و شدت آن ها به مطالعه پرداختند. دانش آموزان سپس به بررسی این پرداختند که آیا می توان از امواج صوتی جریان الکتریکی تولید کرد یا خیر؟ به این منظور آزمایشی طراحی شد به این ترتیب که گالوانومتری به یک باند متصل شد و با شبیه سازی امواج صوتی (ضربه های دست یا توپ به باند) مشاهده شد که عقربه گالوانومتر حرکت می کند و این به معنای تولید انرژی الکتریکی بود.
 
سپس دانش آموزان با کم و زیاد کردن شدت امواج صوتی روی باند و آزمایش های متعدد، به بررسی تغیرات انرژی الکتریکی پرداختند. با دسته بندی نتایج آزمایش قبل، دانش آموزان اقدام به ساخت دست سازه پیشنهادی خود نمودند. این بار با باندی با سایز بزرگتر و همچنین شبیه سازی امواج صوتی به وسیله کم و زیاد کردن شدت میدان مغناطیسی، انرژی الکتریکی لازم برای روشن کردن تعدادی LED به دست آمد. استفاده از میدان مغناطیسی برای شبیه سازی امواج صوتی به این صورت است که یک آهنربای قوی نئودیومی به سر یک موتور الکتریکی متصل کرده و آهنربای دیگری روی باند با کش قرار می دهیم، حال با به کار انداختن موتور الکتریکی شدت میدان مغناطیسی تغییر کرده و باعث لرزش کش روی باند می شود، به این ترتیب امواج صوتی برای ما شبیه سازی می شوند. حال می توان با گسترش دست سازه در ابعاد بزرگتر و نصب آن در فرودگاه ها، معابر و ... از امواج صوتی برق تولید کرد.

بررسی آلودگی های صوتی در کلان شهرهایی مانند تهران و دریافت انرژی الکتریکی از صداهای موجود
  مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با انواع آلودگی های صوتی
9.آشنایی با جریان الکتریسیته
10.  آشنایی با راه های تولید برق

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی تهیه برق از چه چیزی بودند؟ صوت
1. صوت
2.آب
3. باد
4. گرما

مطالب مرتبط:
امواج صوتی و دلیل تنوّع صداهای مختلف
میدان مغناطیسی ناشی از جریان الکتریکی در پیچه

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت