تبیان، دستیار زندگی

آب نبات پاک کننده طبیعی دهان و دندان با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و افزایش ایمنی بدن با پایه انار و شکر سرخ

آب نبات محصولی است ساخته دست انسان که از ترکیب شکر، آب و طعم دهنده ساخته می شود. بنا بر سلیقه های متفاوت و بنا بر کاربردهایی که در نظر دارند روش درست کردن آن هم متفاوت می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: آب نبات پاک کننده طبیعی دهان و دندان با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و افزایش ایمنی بدن با پایه انار و شکر سرخ
نام ارائه دهنده/دهند گان: مهدیه زاهدی، فاطمه میرزایی، نگار برزگری، صبا نوابی و مهدیه خادمی
زمینه و نوع پروژه: زیست-تغذیه و سلامت
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: شهید طهماسبی

 چکیده پروژه
نیاز به داشتن دندان ها و لثه های سالم انگیزه ای بود تا دانش آموزان به فکر تهیه و تولید فرمول آب نباتی باشند که بتواند سلامتی دندان و لثه ها را به همراه داشته باشد. بنابراین دانش آموزان در پژوهش حاضر بعد از انجام بررسی‌های لازم ترکیب مفیدی برای آب نبات ارائه کردند.

آب نبات پاک کننده طبیعی دهان و دندان با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و افزایش ایمنی بدن با پایه انار و شکر سرخ
مقدمه
آب نبات محصولی است ساخته دست انسان که از ترکیب شکر، آب و طعم دهنده ساخته می شود. بنا بر سلیقه های متفاوت و بنا بر کاربردهایی که در نظر دارند روش درست کردن آن هم متفاوت می شود. گاهی فقط منظور از تولید آب نبات یک خوراکی مفرح و مخصوص پذیرایی نیست بلکه می شود اهداف آن درمانی و یا جایگزین کردن یک خوراکی مفید و پر خاصیت برای افراد خانواده باشد.

هدف
هدف دانش آموزان از تولید این محصول جایگزین کردن مواد معمولی که برای ساخت آب نبات به کار می رود با مواد طبیعی و پر خاصیت است. بنابراین تلاش شد گامی برای رسیدن به سوی آب نبات کاملا ارگانیک برداشته شود.

روش
در ابتدا اهمیت و ضرورت تغذیه سالم و روش زندگی صحیح برای دانش آموزان تبیین شد. سپس موضوعاتی برای فعالیت در این زمینه پیشنهاد داده شد. به دانش آموزان فرصت داده شد تا در مورد آب نبات، مزایا و ضررهای آن به تحقیق و جستجو بپردازند و با توجه به علاقه مندی و توانایی‌شان راه حل هایی برای کم کردن آسیب های تغذیه ناسالم ارائه کنند. با همفکری معلم و دانش آموزان و با انتخاب دانش آموزان موضوع انتخاب شد. در این مرحله کار تحقیقاتی پروژه آغاز گردید. سوالات پژوهشی مکتوب گردید و هرکس به دنبال جواب این سوال ها رفت. در جلسه بعدی جواب ها با یکدیگر مقایسه می شد و نتیجه نهایی مکتوب می گشت. هر جلسه به دانش آموزان تکلیفی سپرده می شد تا در مورد آن مطالعه کنند و نتایج را در کلاس ارائه کنند.

پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته مواد اولیه تولید آب نبات مشخص و تهیه شدند. در گام بعد به دانش آموزان آموزش عصاره گیری و طرز تهیه آب نبات داده شد. در گام بعد آب نبات تهیه شده در اختیار دانش آموزان و خانواده هایشان قرار گرفت. سپس پرسشنامه های پاناس و بک توسط دانش آموزان و خانواده هایشان تکمیل شد و از لحاظ کیفیت آب نبات ساخته شده مورد ارزیابی قرار گرفت.

آب نبات پاک کننده طبیعی دهان و دندان با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و افزایش ایمنی بدن با پایه انار و شکر سرخ
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4.آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7.آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با انواع  آب نبات
9. آشنایی با بهداشت دهان و دندان
10.  آشنایی با فواید آب نبات
11.  آشنایی با مضرات آب نبات

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت چه چیزی بودند؟ آب نبات
1. آب نبات
2. کیک
3. آبمیوه
4. شیرینی

مطالب مرتبط:
بهداشت دندان‏ها یک امر ضروری
تولید خمیر دندان ارگانیک با قابلیت سفیدکنندگی

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت