تبیان، دستیار زندگی

بیست و یکم مرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز یکشنبه بیست و یکم مرداد 1397 هجری خورشیدی، بیست و نهم ذی القعده 1439 هجری قمری و دوازدهم آگوست 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
21 مرداد 1374
احمد سبط الشیخ انصاری عالم و فقیه بزرگ جهان اسلام در 65 سالگی دیده از جهان فرو بست. وی در طول زمان حیات، آثار ارزشمندی چون خلاصه القوانین، الدرر النجفیه، شرح تحریر الوسیله و شرح تبصره المتعلمین را از خود برجای گذاشت.

21 مرداد 1363
نیروی هوایی رژیم بعث عراق به شماری از نفتکش های بی طرف در نزدیکی ترمینال نفتی جزیره خارک، حمله کرد.

21 مرداد 1360
کشتی دانمارکی که در زمان جنگ تحمیلی برای رژیم بعث عراق سلاح و مواد منفجره حمل می کرد، در آب های خلیج فارس متوقف و بار آن توقیف شد.

21 مرداد 1359
ارتش عراق 21 تن از مأموران پاسگاه ‏های بندر جوق و برار عزیز در منطقه عمومی قصر شیرین را به شهادت رساند.

21 مرداد 1358
به دنبال نامگذاری روز جهانی قدس با تصمیم امام خمینی(ره)، یاسر عرفات رییس پیشین حکومت خودگردان فلسطین از بنیانگزار انقلاب تشکر کرد.

21 مرداد 1357
بازاریان تبریز به منظور نشان دادن اعتراض خود به سرکوب و کشتار بیرحمانه رژیم پهلوی در جریان حوادث انقلاب، بازار را تعطیل کردند.

21 مرداد 1357
تظاهرات روز گذشته مردم شیراز و شهادت شماری از مردم بی دفاع این شهر که در جریان سرکوب اعتراض ها به فرمان رژیم پهلوی صورت گرفته بود موجب شد که امروز در این شهر عزای عمومی اعلام شود.

21 مرداد 1357
اعلام حکومت نظامی در اصفهان باعث شد که سازمان هواپیمایی کشوری بسته شدن فرودگاه این شهر از ساعت هشت شب تا شش صبح به روی تمام پروازهای داخلی و خارجی را به اطلاع همگان برساند.

21 مرداد 1318
سفارت فرانسه تاسیس مرکز مطالعات ایران در دانشگاه پاریس را در نامه ای به وزارت امور خارجه ایران اطلاع داد. در این نامه آمده است که این طرح با هدف آموزش تاریخ و تمدن ایران در دانشگاه پاریس به تصویب رسیده است.

21 مرداد 1302
مدیریت بانک ایران با پایان قرارداد بوکارت رییس این بانک به مکاسکی خزانه دار کل محول و به این ترتیب بانک یاد شده ضمیمه خزانه داری شد.

21 مرداد 1300
وزارت امورخارجه آمریکا از دولت ایران خواست تصویر همه قراردادهای امضا شده را با دیگر کشورها پس از پایان جنگ جهانی اول، برای دولت این کشور ارسال کند.

21 مرداد 1297
محاکمه اعضای کمیته مجازات که در سال 1295 در تهران تشکیل شده بود، آغاز شد. بنیانگزاران این کمیته، تنی چند از طرفداران مشروطه بودند که پس از استقرار نظام جدید و تحقق نیافتن هدف های خود، تصمیم به ترور مخالفان گرفتند. کمیته یاد شده در دوره وثوق الدوله سرکوب و پس از محاکمه، اعضای آن به اعدام، زندان و تبعید محکوم شدند.

21 مرداد 1275
میرزا رضا کرمانی که در 12 اردیبهشت و در آستانه برگزاری جشن‏های پنجاهمین سال سلطنت ناصرالدین شاه، با شلیک سه گلوله در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ناصرالدین شاه قاجار را به قتل رسانده بود، در میدان مشق تهران (باغ ملی کنونی) اعدام شد.