تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با انواع گیربکس های اتومات خودروها

با نسل جدید گیربکس های اتوماتیک آشنا شوید

پیشرفت صنعت خودروسازی به گونه ای بوده که بعد از تبدیل شدن گیربکس های دستی به اتوماتیک حالا با مدل های مختلفی از گیربکس های اتوماتیک روبرو هستیم. همانطور که می دانید تعمیر گیربکس های اتومات از حساسیت بالایی برخوردار است و ما در ادامه سعی می کنیم شما را با عملکرد و کیفیت هر کدام از آنها آشنا کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گیربکس

پیشرفت صنعت خودروسازی به گونه ای بوده که بعد از تبدیل شدن گیربکس های دستی به اتوماتیک حالا با مدل های مختلفی از گیربکس های اتوماتیک روبرو هستیم. همانطور که می دانید تعمیر گیربکس های اتومات از حساسیت بالایی برخوردار است و ما در ادامه سعی می کنیم شما را با عملکرد و کیفیت هر کدام از آنها آشنا کنیم.

در ابتدای معرفی خالی از لطف نیست که بیان شود تلاش مهندسان از گذشته تاکنون بر این بوده تا مشکلات جعبه دنده های دستی را برطرف کنند و آن ها را برای گیربکس های اتوماتیک به ارث نگذارند که این مورد نیز تا حدودی برطرف شده است.

گیربکس های اتوماتیک در خودروهای سواری به 4 دسته تقسیم می شوند:

1-      گیربکس های سیاره ای AT
2-      گیربکس های AMT
3-      گیربکس های CVT
4-      گیربکس های دو کلاچه DCT

گیربکس های سیاره ای AT:

سیستم کلاچ اتوماتیک ( Torque converter ) آن هیدرولیکی و دارای سیستم کنترلی بوده و در این نوع خاص که از متداول ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می روند، فرآیند انتقال قدرت از راه فعل و انفعال موجود میان مجموعه ای از چرخ دنده های خورشیدی سیاره ای صورت می پذیرد.
خودروهایی مانند هایما S7، اچ سی کراس، سوزوکی ویتارا و حتی 206، 207، اس دی وی 9 و پارس اتوماتیک از این نوع گیربکس استفاده می کنند.

گیربکس های AMT:

AMT مخفف شده عبارت Automated Manual Transmission به معنای سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده می باشد. در واقع این نوع از سیستم های انتقال قدرت همان گیربکس های دستی هستند که عمل کلاچ گیری و تعویض دنده در آن ها بوسیله یک مجموعه الکترونیکی و مکانیکی صورت می پذیرد.

از سوی دیگر هزینه ی تعمیر جعبه دنده های خودکار مدل AMT نسبت به سایر جعبه دنده های اتوماتیک کمتر است چرا که جعبه دنده های خودکار AMTبا جعبه دنده های دستی شباهت ها و اشتراکات قابل توجهی دارند. همچنین این نوع گیربکس ها دارای ساختار پیچیده ای نیستند و از این رو برای تعمیر نیاز به هزینه های گزاف نخواهند داشت.

قابل ذکر است در بحث معرفی انواع گیربکس اتوماتیک بیش از همه آن دسته از خودروهای ارزان قیمت چینی هستند که از گیربکس های اتومات مدل AMT استفاده می کنند.

گیربکس اتوماتیک مدل CVT :

CVTمخفف عبارت Continuously Variable Transmission و به معنای سیستم انتقال قدرت متغیر پیوسته می باشد.
شرکت های خودروسازی مانند رنو، نیسان، جنرال موتورز، فولکس واگن و ... در حال کار برای رشد و ارتقاء این سیستم هستند و استفاده از این نوع سیستم انتقال قدرت به سرعت در حال رشد می باشد.
پولی ورودی ( محرک )، پولی خروجی ( متحرک ) و تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک از اجزای اصلی تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت از نوع CVT می باشند.

از جمله مزایا استفاده از این نوع سیستم های انتقال قدرت می توان به کارکرد دائمی موتور در بهینه ترین دور، شتابگیری بهتر، کارایی دینامیکی بهتر، انتقال روان تر و یکنواخت تر قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت تا بیش از 18 درصد نسبت به گیربکس های خودکار معمولی اشاره کرد.

گیربکس های دو کلاچه DCT:

یکی از بهترین مزیت های گیربکس های DCT، تجربه رانندگی لذت بخش است. میانگین تعویض دنده در این نوع از گیربکس ها 8 میلی ثانیه است و علاوه بر تعویض دنده سریع و اتوماتیک، امکان تغییر آن به حالت نیمه خودکار هم وجود دارد. این نوع خاص از جعبه دنده های خودکار در ابتدا در خودروهای اسپرت توسط شرکت خودروسازی پورشه تولید و استفاده شد و به مرور زمان شرکت های فعال در صنعت خودروسازی نیز به این نوع گیربکس ها دو کلاچ DCT توجه کرده و از وجودشان در محصولات تولیدی خود بهره گرفتند.

ساختار این نوع از گیربکس ها با وجود شباهت های فراوان به گیربکس های معمولی دستی دارای تفاوت اساسی نیز می باشد و آن استفاده از دو گیربکس مستقل برای دنده های زوج و فرد بود که هر کدام از آن ها به شکل مستقل به یک مجموعه کلاچ متصل هستند.