تبیان، دستیار زندگی

«امام رضا(ع) و ایران» به چاپ چهارم رسید

کتاب «امام رضا(ع) و ایران» نوشته سید حسین حرّ در پنج فصل اصلی و یک نتیجه‏ گیری پایانی به چاپ چهارم رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امام رضا(ع) و ایران


در میان انبوه تحولات تاریخ ایران و اسلام بدون شک، سفر امام علی بن موسی الرضا(ع) به ایران از بزرگ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین شمرده می ‌شود. چاپ اول کتاب که با استقبال جامعه علمی دانشگاهی کشور مواجه شد نویسنده را بر آن داشت که چاپ جدید آن را با تجدیدنظر، اصلاحات و اضافاتی ارائه کند.

کتاب «امام رضا(ع) و ایران»  به تازگی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ چهارم رسیده است. این اثر دارای پنج فصل اصلی و یک نتیجه‏ گیری پایانی است. فصل اول با عنوان «ایران در دوره نخستین خلافت عباسی» به چگونگی اداره ولایات ایران، وضعیت برمکیان در دستگاه خلافت، حدود سرزمین خلافت شرقی مامون و وضعیت والیان مناطق مختلف می ‌پردازد.

فصل دوم با عنوان «اوضاع خراسان در آستانه ورود امام رضا (ع) به ایران»، به دو موضوع اهمیت خراسان، مشکلات دوره هارون عباسی تا به قدرت رسیدن مأمون و عواملی که باعث برتری امین نسبت به مأمون در جریان ولایتعهدی شده، پرداخته است.

فصل سوم با عنوان «خلافت مامون و قیام های علویان» به علل رویگردانی خراسانی ها از مأمون و قیام های علویان و اقدامات مأمون برای رهایی از مشکلات پرداخته است. فصل چهارم با عنوان «ولایتعهدی امام رضا (ع) برای پذیرش»، نتایج پذیرش ولایتعهدی، مناظرات امام و... پرداخته است.

فصل پنجم با عنوان «سیره تربیتی، اخلاقی و عملی امام رضا (ع)» به گوشه ‌ای از ویژگی های رفتاری و عبادی ایشان پرداخته است. دعا، ایمان و دینداری، کمال خرد و اوصاف دوستداران ولایت از دیگر مباحث این کتاب است.

دفتر نشر معارف چاپ چهارم این کتاب را در 224 صفحه، قطع رقعی، شمارگان هزار نسخه و قیمت 11000 تومان در تابستان 1397 منتشر کرده است. کتاب های «شمس الشموس السلطان علی بن موسی الرضا(ع)» نوشته دکتر حسن قدوسی زاده و «بر مدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین پورامینی از دیگر آثار دفتر نشر معارف درباره امام رضا(ع) است.


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.