تبیان، دستیار زندگی

رضایت کاربران، مبنای استفاده از داده های شخصی می شود

اعلام رضایت کامل در استفاده از داده های شخصی کاربران مهمترین وجه ممتاز لایحه «حفاظت و صیانت از داده های شخصی» به شمار می رود که به گفته دبیرکمیسیون دولت الکترونیک منتظر تصویب در دولت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 پیام رسان
 لایحه «حفاظت و صیانت از داده های شخصی» با هدف حفاظت از کاربران در فضای مجازی ششم مردادماه جاری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) رونمایی شد.
«رضا باقری اصل» عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح ویژگی های این لایحه پرداخت و گفت: مهمترین موضوعی که در لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی مورد توجه قرار گرفته، مسئولیت پذیری بازیگران عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی درباره کیستی این بازیگران افزود: از کسانی که ارائه خدمت می کنند تا کاربران و اپراتورها و همه ذینفعان دولتی، حاکمیتی و مراجع امنیتی و قضایی دست اندرکاران عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات به شمار می آیند که در این لایحه همه این بازیگران مسئولیت پذیر شده اند گرچه همین الان هم مسئولیت دارند.
دبیر کمیسیون دولت الکترونیک ادامه داد: این مسئولیت در یک مستند حقوقی تبیین می شود و دامنه شمول آن تا جایی است که حریم خصوصی کاربران حفظ شود؛ این حریم خصوصی به معنای آن است که هر کاربری که یک سرویس دسترسی یا یک سرویس الکترونیکی را می گیرد به طور یقین یک سری داده های خود را با سرویس دهنده به اشتراک می گذارد و به دنبال آن داده ها باید یک قواعد و مقرراتی برای استفاده از آن داده ها اعمال شود.
باقری اصل یادآور شد: کشورمان تاکنون فاقد این مستند حقوقی بود که با تلاش های صورت گرفته این مستند حقوقی در قالب یک لایحه ای به نام «صیانت و حفاظت از داده های شخصی» ایجاد شد.
وی ادامه داد: این لایحه حقوقی برای کاربران از حق اعلام رضایت در ارائه داده ها تا حق فراموشی که اکنون یکی از حقوق مترقی در سایر کشورها است را به رسمیت می شناسد یعنی این کاربر است که اجازه می دهد استفاده از اطلاعات وی مورد توقف قرار گرفته یا فراموش و یا پاک شود و حتی چه هر نوع بهره برداری از آن انجام شود.
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: اتفاق مهمی که پس از تصویب این قانون رخ خواهد داد، این است که کسب و کارها و همه ارائه دهندگان خدمت می توانند در یک قالب حقوقی مشخص یک توافق مشخصی با کاربران داشته باشند و از داده ها بر اساس آن شرط و قواعد رضایت مندی که شخص اعلام کرده، استفاده کنند.
باقری اصل خاطرنشان ساخت: تصویب این لایحه به دلیل آنکه حقوق کاربران را به رسمیت می شناسد، به تسهیل فضای کسب و کارها و ارتقای امنیت کمک می کند.
وی درباره ضمانت اجرایی این لایحه گفت: اگر این لایحه تصویب شود، نخستین بازیگر این عرصه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد بود و این به عنوان یک پیوست الزام آور به همه قواعد حقوقی اضافه خواهد شد و در همه سرویس های دولت اعلام رضایت کاربر و نحوه تعاملات داده، اصل خواهد بود .
دبیر کمیسیون دولت الکترونیک افزود: در مرحله بعد، بازیگران بزرگ حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر این لایحه فعالیت خواهند داشت.
به گزارش ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی این لایحه گفت: تا پیش از این، روش صیانت از اطلاعات مردم در سرویس های فضای مجازی مشخص نبود اما در صورت تصویب این لایحه امکان پیگیری هر گونه سوء استفاده از اطلاعات کاربران داخلی و همچنین اطلاعاتی که از شهروندان ایرانی که در سرویس های بین المللی ضبط می شود، ایجاد می شود و برای این موضوع استانداردهایی تدوین شده است.
وی اضافه کرد: کسانی که اطلاعات شهروندان را نگهداری می کنند باید به موضوع شفاف سازی توجه کرده و حق ندارند این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار دهند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه لایحه صیانت و حفاظت از داده های شخصی به دولت را گام مهمی برای صیانت از اطلاعات مردم در فضای مجازی برشمرد و افزود: لایحه صیانت از داده های شخصی یکی از ستون های اساسی توسعه کشور خواهد بود و شهروندان را توانمند خواهد کرد تا در برابر شکسته شدن حریم شخصی خود پیگیری حقوقی و قضایی داشته باشند؛ چیزی که تاکنون روال مشخصی نداشت.
به گفته وی، نه تنها پیام رسان ها بلکه همه سرویس ها مقید به رعایت مقرارت خواهند بود؛ ضمن آنکه مردم نیز به حقوق خود آگاه می شوند.
منبع:ایرنا