تبیان، دستیار زندگی

تمدن غرب، سد راه حیات طیبه قرآنی است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما نسبت به تمدن غرب تعصب بیهوده نداریم، گفت: دشمنی ما با این تمدن در این است که سد راه حیات طیبه مدنظر قرآن و ائمه(ع) برای سعادت دنیا و آخرت بشریت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ایت الله اراکی

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی شامگاه پنجشنبه ۱۸ مردادماه در سومین همایش سیدالعابدین(ع) در قم گفت: آنچه مایه سعادت و خوشبختی و یا شقاوت و بدبختی انسان است مقوله عشق و محبت و در نقطه مقابل آن نفرت است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: امام باقر(ع) در روایتی فرمودند که دین چیزی جز محبت نیست و در آیه شریفه قرآن «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُكُمْ فِی كَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْكُمُ الْإِیمَانَ وَزَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَیْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْیَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ»(۷ حجرات) نیز بر مقوله محبت تاکید فرمود.

وی افزود: فردی نزد پیامبر آمد و عرض کرد که من آنچنان که باید اهل روزه‌داری و شب زنده داری آنچنانی نیستم ولی واجباتم را انجام می‌دهم و محبت شما را در دل دارم؛ پیامبر اکرم(ص) از محبت او تمجید کردند.

اراکی با بیان اینکه عمل مرتبه آدمی و محبت جای آدمی را در بهشت معین می‌کند تصریح کرد: در قرآن کریم دو آیه داریم که باید در کنار یکدیگر تفسیر شوند تا بتوانیم مقوله محبت و عمل و عشق را به‌درستی تصویر کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: اولین آیه شریفه این است که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یُحْیِیكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ»(۲۴/انفال) که به مقوله حیات طیبه در پرتو اطاعت از دستورات خدا و پیامبر(ص) تاکید فرموده و حیات طیبه در این آیه نیز با آیه «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ»(۳۱/آل عمران) تفسیر می‌شود که عشق متقابل میان خدا و بنده را تبیین فرموده است.

این استاد و محقق حوزه علمیه تصریح کرد: قومی که عشق به خدا دارند می‌توانند جامعه و نظام صالحی را برپا کنند و سرانجام خلاصی جامعه بشری از استبداد و شرک نیز به دست آنان است.

وی با بیان اینکه ما نسبت به تمدن غربی و غیر آن تعصب بیهوده نداریم، بیان کرد: اگر نسبت به این تمدن‌ها موضع داریم؛ زیرا با استبداد خود مانع رسیدن بشر به سعادت و حیات طیبه هستند.

اراکی تاکید کرد: ما به دارویی در پرتو معارف الهی و اسلامی دست یافته‌ایم که دیگران از آن خبر ندارند و آن دارو مرتبه رساندن انسان به منتهی الیه سعادت است که امروز غرب و در راس آن آمریکا با تمام توان در مقابل آن ایستاده است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: اهل عقل و عقلا حکم به اطاعت خداوند از روی عقل می‌کنند؛ زیرا معتقدند که خداوند خالقی است که یگانه است و نظیر ندارد و چنین خالقی شایسته پرستش است اما خداوند به دنبال چیزی فراتر از این در فلسفه آفرینش بوده و آن اینکه بشر او را عاشقانه اطاعت کند.

اراکی با بیان اینکه امتیاز انسان برخورداری از عشق الهی است، عنوان کرد: در معارف امام سجاد(ع) داریم که اساس جهان آفرینش و حرکت آن تسبیح و تحمید و ثنای الهی و حرکت عاشقانه به سمت خداوند است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه برخی معتقدند که عشق با خلقت بشر ایجاد شده تصریح کرد: زمانی  در عالم نبوده که خدا با عشق عبادت نشود و ملائکه از ابتدای خلقت آفرینش خدا را عاشقانه عبادت کرده‌اند و جایگاه محمد و آل محمد(ص) نیز جایگاه تعریف‌کننده انسانی است که شایستگی عشق به خدا را داشته باشد.

وی افزود: عشق متقابل مقوله عجیبی است و راه‌حل مشکلات بشریت نیز در همین عشق متقابل به خداوند است زیرا وقتی انسان به خدا عشق ورزید محبوب او خواهد شد که کم مرتبه‌ای نیست؛ زیرا انسان سراسر تقصیر و کوتاهی و نقص به مرتبه‌ای می‌رسد که خداوند او را دوست دارد و به او عشق می‌ورزد.

اراکی بیان کرد: انبیاء آمدند تا علم زندگی پاک و حیات طیبه را به انسان نشان دهند و خلافت خدا در روی زمین نیز در این نقطه شکل می‌گیرد و بشر جانشین خداوند می‌شود و این مقوله‌ای است که مستکبران عالم سد راه آن شده و امروز نیز کشورهای غربی مصداق آن هستند.

وی در پایان تاکید کرد: علم عشق را می‌توان در صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و در کربلا و نمازهای شبانه و گریه‌های امام علی(ع) جست‌وجو کنیم و در یابیم به همین دلیل علم عشق که از عمل جداشدنی نیست همان شیعه است و تشیع، علم عشق است.

منبع: ایکنا