تبیان، دستیار زندگی

ساخت سنگ با ذرات ریزگرد، دستاورد برتر دوره دوم سلام تجریش

امروز منابع طبیعى بخصوص سنگ با توجه به مصرف در صنعت ساختمان كاربرد فراوانى دارد.استفاده از این سنگ ها با ضخامت هاى 2 به بالا باعث شده است كه حجم استفاده از منابع طبیعى با سرعت زیادىافزایش یابد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: ساخت سنگ با ذرات ریزگرد و پسماند سنگ تولید شده از برش سنگ هاى طبیعى تراورتن
نام مدرسه: سلام تجریش
نام استاد: آقای مجتبی جاودانی
دانش آموزان: مهبد نورمحمدی، حمید طایرقدس
ساخت سنگ با ذرات ریزگرد، دستاورد برتر دوره دوم سلام تجریش

خلاصه
امروز منابع طبیعى بخصوص سنگ با توجه به مصرف در صنعت ساختمان كاربرد فراوانى دارد.استفاده از این سنگ ها با ضخامت هاى 2 سانتی متر به بالا باعث شده است كه حجم استفاده از منابع طبیعى با سرعت زیادى افزایش یابد.
در این تحقیق سنگ تراورتن هاى متفاوتى با ضخامت 2 سانتی متر را با همان سنگ تراورتن با ضخامت  3 میلی متر مسلح شده با رزین مقایسه شده است. در این اختراع با روش مسلح كردن سنگ 3 میلی متر و به رزین و هاردنر شفاف به كامپوزیتى با مقاومت فشارى بالاى 2٦.٨ مگا پاسكال تا ٦2.٣ مگا پاسكال دست یافته شده است. این محصول نه تنها از لحاظ مقاومت فشارى حدود 2 برابر مقاومت بیشترى دارد، بلكه می تواند نور را از خود عبور دهد و شكل بسیار زیبایی را نمایش می دهد. این محصول به راحتى با سیمان تركیب می شود جذب آب مناسبى براى چسبیدن به ملات سیمان را دارد. در اصل رویه نماى آن با رزین و هاردنر مسلح می گردد و این عمل نه تنها باعث افزایش مقاومت این محصول می گردد بلكه عملكرد بهترى را براى سیكل هاى ذوب شدگى و یخ زدگى، مقاومت در برابرUV و مقاومت در برابر اسید را نشان می دهد.

معرفى موضوع
روش انجام تحقیق
بعد از مسلح شدن رویه صیقلى سنگ با رزین و هاردنر 55٦، 557و و رزین ٨2٨ ، هاردنر 10 درصد كه در جدول نشان داده شده است با نسبت 1 به 2 و 1 به 10 به برش سنگ به ضخامت ٣ میلی متر برداشته شده است. محصول با توجه به مقاومت رزین و هاردنر و كاهش عبور LED، موازى می تواند شرایطى را ایجاد كند تا در صورت سوختن و خرابى LED شلنگى، LED  شلنگى دیگرى را جایگزین كرد. 

نتایج
براى تحقیق بعد از ساخت سنگ هاى مسلح شده با رزین چهار آزمایش عبور نور، مقاومت فشارى، تست جذب آب گیرش سیمان عمودى سنگ انجام گردید. در جدولی نتیجه مقایسه مقاومت سنگ تراورتن مادر با سنگ هاى مسلح شده با رزین در درصد اختلاط هاى متفاوت رزین و هاردنر آمده است.

در جایی نتیجه عبور نور از سنگ هاى تراورتن سفید و شكلاتى مى بینیم و مشخص است كه سنگ می تواند نور را از پشت خود عبور دهند. همچنین نتیجه تست عبور نور از سنگ چسبیده به ملات سیمان را می توان به وضوح دید این سنگ قابلیت استفاده در نماى خشك و تر جهت عبور نور را دارد.

در جایی دیگر نتایج گیرش سیمان و ملات سیمان با سنگ مصلح شده با رزین نشان می دهد. مشخص است كه سنگ مصلح شده با ملات به راحتى به یكدیگر می چسبد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی