تبیان، دستیار زندگی

کاردیومگالی

3 عاملی که موجب بزرگ شدن قلب می‌شوند

پژوهشگران باور دارند، قلب بزرگ‌تر و سنگین‌تر ضربان قلب را نامنظم می‌کند و از این طریق باعث افزایش حمله‌های قلبی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بزرگ شدن قلب

کاردیومگالی یا همان بیماری بزرگ شدن قلب در تمام رده‌های سنی حتی در نوزادانی که با نقص مادرزادی متولد می‌شوند دیده می‌شود. پس باید با علائم آن آشنایی داشت و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها به موقع برای درمان اقدام کرد.

علائم بزرگ شدن قلب

این بیماری موجب بروز علائمی مانند تنگی نفس، تپش قلب، درد سینه، تورم پاها و دور چشم و تجمع آب در شکم می‌شود.

درمان

درمان بزرگ شدن قلب به زمان مراجعه بیماران بستگی دارد. به بیماران توصیه می‌شود به محض مشاهده علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنند زیرا این بیماری بسیار خطرناک است. بر اساس نوع علت بروز می‌توان این بیماری را درمان کرد اما تأخیر در مراجعه موجب وخامت بیماری و سخت شدن روش درمان می‌شود.
در مراحل ابتدایی بنا به دلایل بروز این بیماری به کمک دارودرمانی بهبود می‌یابد اما در برخی موارد پزشک ناچار است برای باز کردن دریچه قلب از روش جراحی و بالون استفاده کند و یا اگر سوراخی در قلب مشاهده می‌شود نسبت به درمان آن در اتاق جراحی اقدام کند.

درصورتی‌که فرد حتی در معرض سطح نسبتاً پایینی از آلودگی هوا قرار بگیرد حفره پمپاژ قلب او بزرگ‌تر خواهد شد

دلایل

بزرگ شدن قلب علل بسیار مختلفی دارد و از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به نارسایی‌های قلبی، نقایص دریچه و رگ قلب، بیماری‌های عضله قلب، تنگی دریچه، ابتلا به برخی عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های مادرزادی و هم‌چنین برخی بیماری‌های ریوی مانند آسم، برونشیت و آمبولی ریه اشاره کرد. آمبولی ریه یا ایجاد لخته خون و چربی در ریه موجب افزایش فشار عروق ریه و در نتیجه بزرگ شدن قلب راست بیماران می‌شود.

از دیگر عوامل بزرگ شدن قلب که در تحقیقات اخیر به آن رسیده‌اند می‌توان موارد زیر را نام برد:

آلودگی هوا
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سطح پایینی از آلودگی هوا می‌تواند در بزرگ شدن حفره قلب مؤثر باشد.
گروهی از پزشکان در یک بررسی دریافتند افراد سالمی که در مدت چند سال در معرض سطح پایینی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند، ممکن است به عارضه بزرگی حفره‌های قلب مبتلا شوند که پیش‌زمینه نارسایی قلبی است.
درحالی‌که محققان در مطالعات پیشین بر ارتباط بین آلودگی هوا و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری قلبی و مرگ ناشی از بیماری قلبی تأکید کرده بودند در این بررسی به چگونگی شروع این آسیب‌ها اشاره شده است.
متخصصان انگلیسی اظهار داشتند: درصورتی‌که فرد حتی در معرض سطح نسبتاً پایینی از آلودگی هوا قرار بگیرد حفره پمپاژ قلب او بزرگ‌تر خواهد شد.
در این بررسی محققان انگلیسی به مطالعه روی اطلاعات ۳۹۲۰ نفر که در منطقه‌ای با میزان آلودگی پایین زندگی می‌کردند، پرداختند. این افراد که بین ۴۰ تا ۶۹ سال سن داشتند و در زمان ارزیابی‌های تصویری به هیچ نوع بیماری قلبی مبتلا نبودند. همچنین وضعیت قلب آنان پنج سال بعد مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش هلث‌دی نیوز، به گفته محققان انگلیسی تغییرات مشاهده شده در سایز قلب این افراد حداقلی اما قابل توجه بوده است. همچنین با قرار گرفتن در معرض سطح پایینی از آلودگی هوا می‌توان تغییرات اولیه‌ای را مشاهده کرد که در صورت عدم درمان به موقع، جدی و خطرساز خواهد شد.

سبزی نخوردن کودکان!
محققان در مطالعه اخیر خود دریافتند در کودکانی که سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند، محفظه‌های قلب بیشتر در معرض خطر بزرگ شدن قرار دارد.
مطالعه ۷۶۶ فرد نوجوان سالم نشان داد کسانی که کمترین میزان ویتامین K۱ را مصرف کرده بودند، ۳/۳ بار بیشتر در معرض خطر بزرگ شدن ناسالم محفظه قلبشان قرار داشتند. ویتامین K۱ در سبزیجاتی نظیر اسفناج، کلم، کاهو و روغن زیتون یافت می‌شود.
طبق گزارش تیم تحقیق دانشکده پزشکی جورجیا به سرپرستی نورمن پولاک، در مجموع در حدود ۱۰ درصد نوجوانان مبتلا به «هیپرتروفی بطن چپ» بودند. هیپرتروفی به معنای بزرگ شدن بیش از حد یکی از اعضای بدن است.
تغییرات بطن چپ معمولاً با عملکرد بسیار دشوار و بسیار طولانی در رساندن خون به بدن در بزرگسالی همراه است و در نتیجه فشارخون به طور مداوم در حال بالا رفتن است.
محققان معتقدند این اولین مطالعه‌ای است که به بررسی ارتباط بین ویتامین K و ساختار و عملکرد قلب در افراد جوان می‌پردازد.
در حالی که نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است، اما این یافته‌ها نشان می‌دهد اقدامات اولیه برای دریافت ویتامین K۱ کافی در افراد جوان می‌تواند رشد قلبی-عروقی را بهبود بخشیده و ریسک بیماری‌های بعدی را کاهش دهد.
به گفته پولاک، «مطالعه ما نشان داد مصرف کمتر ویتامین K۱ در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی با اندازه بزرگ‌تر و ضخامت بیشتر دیواره بطن چپ مرتبط است و از این‌رو مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.»
ویتامین K به خاطر نقش مهمش در لختگی خون و سلامت استخوان‌ها معروف است. همچنین بر قلب و عروق هم تأثیر دارد. به عنوان مثال یک تأثیر منفی مصرف کم ویتامین K بر قلب می‌تواند کاهش فعالیت پروتئین Gla باشد؛ این پروتئین به پیشگیری از رسوب کلسیم بر دیواره‌های عروق خونی کمک می‌کند.


اضافه وزن
یک مطالعه جدید در ارتباط با عوارض چاقی و اضافه وزن بر روی اندام‌های مختلف بدن نشان داد، چاقی موجب می‌شود قلب بزرگ‌تر و سنگین‌تر از حد عادی خود شود.
محققان دانشگاه "Queen Mary" در لندن و دانشگاه آکسفورد با بررسی 4561 نفر در انگلیس دریافتند، اگر فردی با وزنی سالم و متعادل به سمت چاقی پیش رود، قلب وی به میزان قابل توجهی سنگین‌تر از قلب افرادی که چاق هستند، می‌شود. پروفسور استیفان نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «همه ما می‌دانیم که شیوه زندگی ما تأثیر زیادی بر روی سلامت قلب ما دارد؛ به خصوص اگر ما دچار اضافه وزن و چاقی باشیم».
نتایج این بررسی نشان می‌دهد، بحران چاقی در کشورهای آمریکا و انگلیس موجب افزایش سرعت فیبریلاسیون دهلیزی خواهد شد که این موضوع باعث افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی می‌شود. این تحقیقات که توسط بنیاد قلب انگلیس صورت گرفته است، نشان می‌دهد: «وزن بیشترین تأثیر خود را بر روی قلب می‌گذارد».
پروفسور فرانچسکو، استاد پزشکی و اِپیدمیولوژی قلب و عروق در دانشگاه واریک و رئیس انجمن فشار خون بالا در انگلیس در پایان گفت: «پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، پیشگیری از کلسترول بالا و در نهایت دیابت مهم‌ترین عوامل قابل کنترل برای جلوگیری از آسیب‌های قلبی هستند».

منابع:
ایسنا
مهر
فارس
آنا - دکتر بابک حیدری اقدم، متخصص قلب و عروق
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.