تبیان، دستیار زندگی

منصوره معصومی در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری:

دین اسلام و متن قرآن اعلان صریح حقوق بشر ناب است / اسلام برای حقوق اجتماعی بهترین برنامه را ارائه می‌کند

پژوهشگر حقوق بشر و استاد دانشگاه درباره حقوق بشر اسلامی گفت: زمانی که از دین اسلام صحبت به میان می‌آید، مجموعه‌ای از مسائل و وظایف پیرامون حقوق بشر، ارتباطات اجتماعی و برنامه‌های زندگی ارائه می‌شود که نجات‌بخش بشر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منصوره معصومی
منصوره معصومی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره حقوق بشر آمریکایی و نظر اسلام پیرامون حقوق انسان‌ها در زندگی اجتماعی و ارتباطات کلان گفت: دین اسلام برنامه‌ای جامع برای زندگی فردی و اجتماعی انسان ها ارائه می دهد. آیات قرآن، زندگی ائمه(ع) و روایاتی که از آن‌ها به جای مانده است نشان می‌دهد که انسان‌ها باید چگونه در تعاملات زندگی اجتماعی رفتار کنند تا به حقوق یکدیگر تجاوز نکنند. در این میان، حکام و مسئولین حکومتی چه وظیفه‌ای دارند و باید چگونه از مظلوم حمایت کرد و در برابر ظالم ایستاد.
وی ادامه داد: امروز استکبار جهانی با زورگویی مسیری را ادامه می دهد که از 5 قرن پیش آغاز کرده است. کشورهای استعماری در اروپا و سپس کشور آمریکا به عنوان یک امپریالیست جدید دوران نو استعماری را آغاز کرده و بیش از 500 سال این مجموعه ظالم به حقوق کشورهای آفریقایی، آسیایی و نژادهایی مانند سرخ‌پوست در قاره آمریکا تاختند و امروز همان ها خود را مدافع حقوق بشر می دانند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: حقوق بشر امروز ساخته و پرداخته همان تفکر استعماری است. غرب ساختار جهان را به نحوی پیش می برد که هم منافع خود را تضمین کند و هم جریان زندگی خود را رونق بخشد؛ یعنی زمانی که از حقوق بشر غربی و به طور اخص حقوق بشر آمریکایی حرف می زنیم، حقوقی بیان می شود و به نحوی حقوقی دفاع می شود که تضمین کننده حیات تفکر لیبرالیسم و سرمایه داری غربی است؛ پوسته ای زیبا و جذاب که گاه دغدغه گونه‌ای جانوری را هم در بوق و کرنا می کنند اما در برابر جنایات بزرگ بشری سکوت مطلق حاکم می شود.
معصومی در ادامه گفت: اما زمانی که شما به قرآن مراجعه می کنید به آیه «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌» می رسید، در قرآن و در دین مبین اسلام حقوق انسان ها به خوبی مشخص شده است. رساله حقوق حضرت سجاد(ع) نمونه دیگری از همین موضوع است که به حقوق افراد در قبال هم پرداخته است. حقوق بشر اسلامی همان رفتار و سنت پیامبر (ص) در برابر مردم مکه است که بدون خون‌ریزی و جنگ منتج به فتح خانه خدا می شود. حکومت حضرت علی(ع) که چگونه در برابر ظالم می ایستد و از مظلوم دفاع می کند. حال در دنیای امروز اگر با همان مقیاس موضوعه حقوق بشر مطرح شود، شما خواهید دید اگر چهره واقعی اسلام به مردم جهان معرفی شود قطعا ملت ها به جای برافراشتن پرچم حقوق بشر امریکایی به سراغ حقوق بشر اصلی یعنی اسلام روی خواهند آورد.
وی درباره وجه تمایز حقوق بشر آمریکایی با اسلامی گفت: حقوق بشر آمریکایی تضمین کننده و ترویج کننده همان اهداف حاکمان جبار است؛ شاید ظاهر و پوسته صحبت ها و اعمال آن‌ها به نفع بشر باشد اما مسیر به نفعی پیش می‌رود که ظالم منتفع شود؛ اما در حقوق بشر اسلامی تمامی موازین زندگی اجتماعی انسان لحاظ می شود و مسیر به نفعی طی می گردد که حق به مظلوم خواهد رسید.