تبیان، دستیار زندگی

سریالی که مخاطبان را ترغیب به پیگیری می‌کند

رونق سریال‌های تلویزیونی با «پدر»

سریال‌های تلویزیونی معمولا یا به واسطه محتوایشان مورد توجه قرار می‌گیرند یا حاشیه‌ها. مدت زیادی بود که تلویزیون سریال تازه‌ای با این شرایط نداشت اما پخش سریال «پدر» این موقعیت را به تلویزیون برگرداند. «پدر» هم از لحاظ محتوایی میان موافقان و مخالفانش مورد بحث است و هم اینکه حاشیه‌هایش همپای سریال جلو می‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سریال پدر
سریال‌های تلویزیونی از مهمترین فرصت‌های تلویزیون برای جذب مخاطب است. در کنار اهمیت سریال‌ها زمان‌هایی هم مانند مناسبت‌ها به یک تایم طلایی برای موفقیت بیشتر تبدیل می‌شود. اتفاقی که مدت‌هاست تلویزیون کمتر از آن بهره مند شده.

از ابتدای امسال تا الان دو فرصت مناسبتی که معمولا سریال‌ها را سر زبان‌ها می‌اندازد از دست رفته؛ نوروز و ماه رمضان. در این دو مناسبت سریال‌های پخش شده آنطور که باید جز «پایتخت» مورد توجه قرار نگرفت. البته در مورد سریال «پایتخت» پیشینه و موفقیتی که از سری اول این مجموعه کسب شده در ادامه تا حدودی به کمکش آمده، بنابراین با وجود موفقیت در جذب مخاطب در این زمینه اتفاق جدیدی برای تلویزیون محسوب نمی‌شود.

حالا بعد از یک وقفه در پخش سریال‌های جریان ساز، منزوی‌ترین شبکه با سابقه تلویزیون سریالی را روانه آنتن کرده که توانسته توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند؛ تا آنجا که کاربران فضای مجازی سریال را جزء به جزء نقد می‌کنند. البته این دلیل بر بی نقص بودن سریال نیست و نیاز به مطلبی جداگانه دارد، اما آنچه مشخص است سریال دیده شده و قابلیت پیگیری دارد.

بیشترین نقدهایی که از شروع سریال «پدر» تا الان مطرح شده را مرور کنیم: شخصیت سفید حامد، زندگی لاکچری حاج علی، تلخی بیش از حد داستان و نمایش سکانس‌های آزاردهنده و مهمتر از همه پریدن حامد از پنجره... .

عوامل سریال «پدر» در طول این مدت در گفت‌وگوهای مختلف بارها به این حواشی پاسخ دادند و با نگاه خودشان از حواشی و نقدها دفاع کردند. در ادامه پاسخ به این حواشی را از زبان نویسنده و بازیگران سریال بخوانید:

حامد عنقا: منتظر این واکنش ها بودیم

حامد عنقا نویسنده و تهیه کننده سریال «پدر» است. او این روزها بارها درباره «پدر» و بیشتر درباره سکانس جنجالی آن صحبت کرده و اتفاقا از صحنه پریدن حامد از پنجره دفاع می‌کند و آن را راهی برای جذب مخاطب می‌داند. عنقا با اشاره به حاشیه‌های این سکانس گفته است: روزی که این سکانس را می نوشتیم و زمانی که آقای توفیقی قرار بود آن را کارگردانی کند، منتظر این واکنش ها بودیم. بالاخره ما به عنوان درام نویس و بهرنگ توفیقی به عنوان کارگردان، مگر چه ابزارهایی برای بالا بردن جذابیت سریال در اختیار داریم؟ ما سعی می کنیم با دور از ذهن بودن برخی سکانس‌ها توجه جلب کنیم. خدا را شکر چیزی که دوست داشتیم به لحاظ تبلیغاتی اتفاق بیفتد،‌ با این سکانس افتاد.

مهدی سلطانی: آدم مذهبی می‌تواند مثل حامد و حاج علی باشد

مهدی سلطانی پدر دوست داشتنی سریال پدر» است که به جهت بازی خوب سلطانی و شخصیت حاج علی مورد توجه است. در کنار نقاط مثبت شخصیت حاج علی منتقدان سریال شخصیت او را خلاف واقع می‌دانند و بیشترین نقدشان مربوط به زندگی لاکچری یک شخصیت مذهبی است. سلطانی در اینباره به جام جم گفته است: به نظرم پدر برخلاف نظر برخی مخاطبانی که شاید تصور کرده اند سریالی است که می‌خواهد آدم‌های عادی را مذهبی جلوه دهد یا مخاطبش آنها باشند، مخاطبانش آنهایی هستند که مذهبی شده‌اند یا خودشان را مذهبی تصور می‌کنند. سریال در حال دادن یک الگوی جدید و درست به آنهاست. پدر می‌خواهد بگوید شمایی که مذهبی هستید، مذهب فقط رعایت ریاضی‌وار برخی شرعیات نیست، آدم مذهبی می‌تواند مثل حامد و حاج علی باشد. اگر شما این‌جوری باشید شاید بتوانید دوست داشتنی باشید. اگر بدون رعایت برخی اصول اخلاقی و انسانی فقط روزی 70 صلوات بفرستیم یا جای مهر روی پیشانی‌مان باشد یا نماز مستحبی‌مان ترک نشود ممکن است به یک آدم مکانیکی و خشک مذهبی تبدیل بشویم که از دور ممکن است خیلی هم خشن به نظر برسیم. حتی به نظرم این جور مذهبی‌ها خیلی خطرناک هستند، چون ممکن است در نهایت به گروه‌های افراطی تبدیل شوند.

در واقعیت آدم‌های مذهبی بسیار آرام و صلح‌طلب و گشاده رو هستند، بسیار دوست داشتنی‌اند، براحتی ایثار می‌کنند، کلام خشنی ندارند، بد کسی را نمی‌خواهند، مهربانند، هر مسیری هم که می‌روند و کاری که انجام می‌دهند درست و سالم است و به کس دیگری آزار نمی‌رسانند و سریال پدر تلاش می‌کند این جور آدم‌های مذهبی را نشان دهد!

سینا مهراد: اگر خود سریال خوب نباشد استقبال ادامه پیدا نمی کند

سینا مهراد پیش از سریال «پدر» تجربه بازیگری داشته اما به واسطه این سریال مورد توجه قرار گرفته. او درباره این دیده شدن در گفتگو با خبرگزاری صبا گفته است: تلویزیون ناگهان آن قدر آدم را در نقطه دید مردم می آورد که نتیجه اش می‌شود فقط 12 هزار پیام در آخرین پست اینستاگرامی‌ام.

مهراد درباره حاشیه‌های پیش آمده برای سریال معتقد است: من در طول ساخت سریال از فضای پشت صحنه گرفته تا کیفیت کار حدس می‌زدم که «پدر» این قدر دیده شود اما تا این حدش را واقعا نه. فکر می‌کنم نویسنده و کارگردان هم انتظار این همه بازخورد را نداشتند. درباره حواشی هم باید بگویم حاشیه تا حدودی می‌تواند به دیده شدن یک اثر کمک کند اما اگر خود سریال خوب نباشد استقبال ادامه پیدا نمی‌کند. این حاشیه‌ها هم به درستی رخ داد. سوال اینجاست که چرا آنهایی که به واسطه حواشی بیننده سریال شدند از پای آن بلند نمی‌شوند؟ به نظرم این اتفاق یک پیامی دارد.

بازیگر حامد که این روزها به شدت مورد توجه فضای رسانه‌ای قرار گرفته درباره این محبوبیت می‌گوید: خیلی خوشحالم که حامد تهرانی آن قدر مورد محبت مردم قرار گرفته که وقتی پیام‌های‌شان را می خوانم و فضای مجازی را به دقت رصد می‌کنم، می‌بینم که او چقدر مورد محبت مردم قرار گرفته که آنها نگران حالش هستند. حتی دوست ندارند مرگش را در سریال ببینند و باور کنند. واقعا خوشحالم.

ریحانه پارسا: اتفاقاتی که در سریال می‌افتد اتفاقات بعیدی نیست

شاید لیلای سریال «پدر» خوش شانس‌ترین عضو این گروه باشد. ریحانه پارسا در اولین تجربه‌اش آنقدر دیده شده که بارها با رسانه‌های مختلف گفت‌وگو داشته و حالا به یک چهره کاملا شناخته شده در عرصه بازیگری تبدیل شده. او درباره انتقاداتی که نسبت به غیرواقعی بودن این سریال مطرح است می‌گوید: هر سریالی از تخیل نویسنده شکل گرفته و هیچ سریالی واقعی نیست. اتفاقاتی که در این سریال می‌افتد هم اتفاقات بعیدی نیست که بگوییم که این داستان افسانه‌ای است. اما خب افرادی شبیه به این‌ها را ندیده‌ایم و فکر می‌کنیم که داستان سریال «پدر» غیرواقعی است. در صورتی که چند روز پیش در برنامه‌ای دعوت شدم و دختری که شبیه به لیلا بود را دیدم و یعنی همچین کسی وجود داشته.


منابع: صبا/ جام جم/ تبیان