تبیان، دستیار زندگی

حق الناس از نگاه تبیان

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با روزهای پایانی ماه ذی القعده و در مقاله ای دینی به بررسی موضوع «حق الناس» از دیدگاه روایات دینی پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منظور از حق الناس
به گزارش روابط عمومی، بخش اخلاق و عرفان اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس روایات دینی تهیه و منتشر کرده است.
هدی محمدی در این مقاله می نویسد:«باید در تعریف حق الناس گفت که حق الناس عبارت است از حقوق متقابل، این حقوق روابط انسان ها و جوامع را در مناسبات گوناگون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فردی، فرهنگی، مذهبی، حکومتی، بین المللی قانون مند می‌کند. این حقوق را که خداوند واجب گردانده برای تأمین آسایش فردی و اجتماعی و اصلاح امور و جامعه انسانی است.مسئله حق الناس در محورهای مختلف مطرح است. مانند حقوق والدین، حق فرزند به والدین، حقوق زن و شوهر (حقوق خانوادگی) حقوق برادری، حقوق اجتماعی، حقوق همسایه داری و موارد متعدد دیگر و چون این حقوق زیباتر از هر جا در کلام امام سجاد بازگو شده لذا به نمونه هایی از کلمات نورانی آن حضرت اشاره می‌شود تا در دلها نفوذ نموده و مفید و مؤثر باشد. اما قبل از طرح آن کلمات نورانی باید اشاره شود که حقوق گاهی جنبه فقهی دارد، یعنی باید ادا شود و گاهی جنبه اخلاقی و تربیتی دارد،گرچه واجب نیست اداء شود، اما بهتر است ادا شود. اما در مجموع آنچه مفید وآموزنده است، جنبه اخلاقی و تربیتی قضیّه است و نه جنبه علمی حقوق.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.