تبیان، دستیار زندگی

یک ناشر :

حداقل تا یک سال دیگر کاغذ داریم

مدیر مسئول یک انتشاراتی گفت: کاغذ به میزانی در انبارها احتکار شده است که حداقل تا یک سال مشکل تامین کاغذ نخواهیم داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حداقل تا یک سال دیگر کاغذ داریم

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال، در پاسخ به نگرانی اهالی مطبوعات و نشر از میزان کاغذ موجود در کشور به خبرنگار  حوزه ادبیات گروه فرهنگی گفت: ادعای برخی از افراد نسبت به میزان کاغذ موجود در کشور یک حرف غیر کارشناسی است و اگرچه این افراد مدعی شده‌اند که منابع کاغذ کشور تا دو ماه دیگر خالی می‌شوند، بر اساس اطلاعاتی که از میزان کاغذ موجود در بازار به دست آمده، کاغذ به میزانی در انبارهااحتکار شده است که حداقل تا یک سال دیگر کمبود کاغذ نداشته باشیم.

وی افزود: هم‌اکنون نیز در صورت موافقت مسئولان با واردات کاغذ، بخشی از کاغذی که ناشران به آن نیاز دارند در ردیف کالاهای فرهنگی قرار می‌گیرد تا اداره واردات این محصول اساسی حوزه نشر کشور به دست افراد سودجو نیفتد. اتحادیه ناشران و کتابفروشان و تعاونی های نشر واردات کاغذ نیز با مدیریت صحیح واردات کاغذ می‌توانند این محصول را  براساس مکانیزم مناسب در میان ناشران توزیع کنند.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به میزان مصرف سالیانه کاغذ در کشور، بیان کرد: مصرف سالیانه کاغذ در کشور 200 هزار تن است و با توجه به اینکه قیمت کاغذ در جهان تغییری نکرده است. همچنان باید برای واردات یک تن کاغذ هزار دلار پرداخت کرد و این در صورتی است که در آخرین جلسه مشترک کارگروه قیمت کاغذ و  تشکل های نشر قیمت 5100 تومان را برای هر کیلو کاغذ تصویب کردند. البته هم‌اکنون کاغذ بندی 170 هزار تومان در بازار  فروخته می شود و کسی به قیمت مصوب کارگروه قیمت کاغذ توجه نمی‌کند.

عابدینی با اشاره به سوءاستفاده برخی از کاغذفروشان از شرایط فعلی بازار و تأثیر ادعاهای غیر کارشناسی برخی از افراد روی بازار کاغذ، تصریح کرد: امروزه برخی از  کاغذ فروشان به محض کسب اطلاع از کمبود احتمالی کاغذ و با توجه به کم‌کاری سازمان تعزیرات در خصوص پیشگیری از احتکار محصولات اساسی، این محصول را در انبارهایشان  احتکار کردند. این در صورتی است که اگر رسیدگی به مسئله احتکار کاغذ برعهده  اتحادیه های نشر بیفتد، مشکل کاغذ کشور  برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: امروزه با دسترسی به آمار موجود در خانه کتاب می‌توان از میزان نیاز هر ناشر به کاغذ مطلع شد و کاغذ را براساس این آمار در اختیار ناشران قرار داد.  ناشران نمی خواهند کاغذ رایگان یا یارانه ای در اختیارشان قرار بگیرد. آنها انتظار دارند حداقل دلار اختصاص یافته به واردات کاغذ در موارد دیگر مصرف نشود؛ زیرا می‌دانند که اگر کاغذ را با همان قیمتی که دولت گفته است در اختیار آنها  قرار دهند مشکلاتشان رفع خواهد شد.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در پایان گفت: مشکل موجود  این است که یک عده تاجر کاغذ را با نرخ دولتی به کشور وارد می کنند و آن را با نرخ ارز آزاد در اختیار ناشران قرار می دهند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان