تبیان، دستیار زندگی
جام ملت‌های آسیا مثل جام‌جهانی 2006 خاطرات تلخی برای تیم‌ملی ایران به همراه داشت ولی بازیكنی به نام علی دایی وجود نداشت كه بی‌رحمانه ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی:کادر فنی تیم ملی خیلی کوچک بود

دایی کاپیتان سابق تیم ملی

جام ملت‌های آسیا مثل جام‌جهانی 2006 خاطرات تلخی برای تیم‌ملی ایران به همراه داشت ولی بازیكنی به نام علی دایی وجود نداشت كه بی‌رحمانه مورد انتقاد قرار گیرد. تیم‌ملی این بار ناكامی را بدون دایی تجربه كرد تا بسیاری از منتقدان او از مواضع خود عقب‌نشینی كنند.

حالا حرف زدن با دایی در مورد ناكامی تیم‌ملی، موضوع مهمی است. او در گفت‌وگو با فوتبال ایران در مورد دلایل ضعیف نتیجه گرفتن تیم‌ملی و همچنین وضعیت سایپا صحبت كرد.

-این روزها بحث ناكامی تیم‌ملی در جام ملت‌ها، مهم‌ترین موضوعی است كه ورزش ایران را تحت‌تاثیر قرار داد، به نظر شما چرا ایران در این مسابقات نتایج ضعیفی گرفت؟

زیاد دوست ندارم در این مورد حرف بزنم. خوشبختانه مردم ما به اندازه كافی فوتبال را می‌فهمند و می‌دانند چه مسائلی باعث ناكامی تیم‌ملی شد.

- ما تمایل داریم نظر شما را بدانیم.

تیم‌ملی در این مسابقات نفرات سرشناسی را در اختیار داشت و بهترین امكانات را هم برای این تیم مهیا كردند ولی به نظر من بازیكنان خیلی بزرگتر از كادرفنی بودند و تیم‌ملی از این موضوع ضربه شدیدی خورد.

-یعنی امیر قلعه‌نویی برای نشستن روی نیمكت تیم‌ملی، مربی كوچكی بود؟

مسئولان فدراسیون در گرفتن هر تصمیمی باید خیلی خوب فكر كرده و عاقلانه رفتار كنند. در این دوره بازیكنان بسیار خوبی داشتیم كه كادرفنی در مقابل آنها كوچك بود و در این شرایط نوعی ناهماهنگی به وجود می‌آید كه همه چیز را به هم می‌ریزد.درضمن دوست ندارم در مورد شخص خاصی حرف بزنم.

- یعنی اگر یك مربی بزرگ روی نیمكت تیم‌ملی حضور داشت، این تیم بهتر نتیجه می‌گرفت؟

اسم و شاخصه‌های یك مربی، بسیار مهم است و مطمئن باشید اگر سرمربی ایران بزرگ و شناخته‌شده بود، نتایج بهتری می‌گرفتیم. اكثر بازیكنان تاثیر‌گذار ما در تیم‌های اروپایی زیرنظر بهترین مربیان دنیا كار می‌كنند و طبیعی است آنها نسبت به كادرفنی برتری داشته باشند.

- نظر شما در خصوص انتقاداتی كه از امیر قلعه‌نویی می‌شود، چیست؟

همانطور كه گفتم دوست ندارم در مورد شخص خاصی حرف بزنم و مردم بهترین قاضی هستند. نمی‌دانم ملاك انتخاب سرمربی و دیگر اعضای كادرفنی بر چه اساسی بود و همه دیدند كه از نسل‌های مختلف فوتبال در این كادر حضور داشتند و در نهایت تیم‌ملی به موفقیت قابل‌توجهی نرسید. آقایان فكر این روزها را نكرده بودند ولی فوتبال همیشه بالا و پایین دارد و آنهایی كه مصاحبه‌های آنچنانی كردند و بی‌رحمانه به دیگران تاختند،خدا جوابشان را داد و حالا می بینید كه سكوت كرده‌اند. باز هم می‌گویم كادرفنی مقابل بازیكنان خیلی كوچك بود و این موضوع عامل اصلی ناكامی تیم‌ملی محسوب می‌شود.

- نكته جالب اینجاست كه پس از نتایج ضعیف ایران، اكثر كارشناسان، مربیان و هم‌بازی‌های سابق شما به این موضوع اشاره كردند كه سال گذشته انتقادهای صورت‌گرفته از علی دایی تا حدود زیادی غیرمنصفانه بود.

متاسفانه بعضی‌ها فقط برای رسیدن به اهداف شخصی‌شان به صورت غیرمنطقی انتقاد كردند ولی باز هم می‌گویم مردم به اندازه كافی فهم فوتبال دارند و طی این مدت هیچ‌وقت از طریق آنها مورد بی‌احترامی قرار نگرفتم.

-این روزها شایعه شده كه شما به عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی انتخاب خواهید شد و حتی رسانه‌های خارجی هم روی این موضوع مانور داده‌اند.

این موضوع صحت ندارد و من در حال حاضر سرمربی سایپا هستم و فقط به موفقیت این تیم فكر می‌كنم.

- یعنی مربیگری در تیم‌ملی در بین اهداف شما جایی ندارد؟

فعلاً در سایپا هستم و از حالا در مورد آینده هم نمی‌توان حرف زد. البته باید بگویم نشستن روی نیمكت تیم‌ملی فوتبال، آن هم به عنوان سرمربی برای هر شخصی افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

-از تیم‌ملی فاصله بگیریم؛ وضعیت فعلی سایپا را چطور ارزیابی می‌كنید؟

ما تمرینات را در اردبیل شروع كردیم و تیم در آنجا به خوبی بدنسازی كرد. پس از آن چند روز در تهران تمرین كردیم و حالا به دعوت یكی از دوستانم به قبرس آمده‌ایم تا اردویی یك‌هفته‌ای در این كشور برگزار كنیم.

دایی اسطوره فوتبال ایران

- بازی تداركاتی هم خواهید داشت؟

بله، با یكی از سه تیمی كه در بالای جدول لیگ دسته اول قبرس قرار گرفته‌اند، یك بازی دوستانه برگزار خواهیم كرد.

- تا به امروز حضور چند بازیكن در سایپا قطعی شده؟

حبیب هوشیار از پگاه گیلان، ترائوره از سرخ‌پوشان دلوارافزار، میلاد زنیدپور و حجت چهارمحالی از فولاد، سعید شادمانی از استقلال اهواز، آدریانو آلوز از مس كرمان و متین بیگدلی از شیرین‌فراز به جمع ما اضافه شده‌اند و تا شروع لیگ، دو، سه بازیكن دیگر هم جذب خواهیم كرد.

- شما از خریدهای سایپا راضی هستید؟

با توجه به بودجه باشگاه، راضی هستم. البته دو، سه بازیكن خوب را از دست دادیم ولی بازیكنانی كه جدیداً اضافه شده‌اند، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

- محسن خلیلی، داریوش یزدانی و احمد مومن‌زاده را به راحتی از دست دادید؛ از جدایی این سه بازیكن كه فصل گذشته تاثیر قابل‌توجهی در قهرمانی سایپا داشتند، ناراحت نیستید؟

خیر، نگران نیستم و اطمینان دارم بازیكنان جدید می‌توانند جای آنها را پر كنند، درضمن سیدجلال حسینی و ابراهیم صادقی هم در سایپا ماندند و ما اسكلت اصلی تیم را حفظ كرده‌ایم.

- خلیلی، یزدانی و مومن‌زاده در لیست موردنظر شما قرار نداشتند؟

اسم این سه بازیكن در لیست من بود ولی باشگاه از لحاظ مالی با آنها به توافق نرسید، درضمن من هم به هیچ‌ عنوان در مسائل مالی دخالت نمی‌كنم و باشگاه در این مورد سیاست‌های خاص خودش را دارد.

- در فصل نقل و انتقالات دنبال بازیكنان اسم‌ورسم‌دار هم رفتید؟

بله، قصد داشتیم چند بازیكن سرشناس بگیریم ولی توقعات آنها بالا بود و سایپا از این پول‌ها ندارد كه به بازیكن بدهد. متاسفانه برخی بیشتر از توانایی‌های فنی خود پول می‌خواهند و در این میان برخی هم قصد دارند دلالی كنند.

- شما مخالف این جریان هستید كه توقعات مالی بازیكنان زیاد است یا اینكه بعضی از باشگاه‌ها بیش از حد پول می‌دهند؟

متاسفانه حاشیه‌های بازیكنان و حضور دلال‌ها باعث می‌شود این شرایط به وجود بیاید. اتفاقاً من اعتقاد دارم فوتبالیست باید درآمد خوبی دشاته باشد ولی از راه درست كه این موضوع در فوتبال غیرحرفه‌ای ایران دیده نمی‌شود.

-این روزها شایعه شده كه با توجه به بودجه محدود سایپا در جذب بازیكن، شما با مسئولان باشگاه اختلاف پیدا كرده‌اید؟

این مسائل كذب محض است و سایپا تنها باشگاهی است كه در این مورد حرفه‌ای عمل می‌كند. ما نمی‌توانیم برای یك فصل 300 یا 400 میلیون به بازیكن بدهیم.

- فكر می‌كنید بازیكنان سایپا برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا تجربه لازم را داشته باشند؟

ما بازیكنان بزرگ و باتجربه‌ای داریم و مطمئن باشید در این مورد با مشكل مواجه نخواهیم شد. چند بازیكن سایپا، ملی‌پوش هستند درضمن علی دایی هم كنار این تیم است كه نهایت تلاشش را برای موفقیت سایپا انجام می‌دهد.

- قبول دارید فصل سختی در پیش خواهید داشت؟

رسیدن به هدف سخت است ولی ما تلاش می‌كنیم و همیشه امیدواریم.

مطالب مرتبط :

دایی ستاره تیم منتخب جهان