پرسمانی قرآنی در باب حج
شفاف سازی و پاسخ دادن به ذهنهای پرسشگر، بصیرت به همراه دارد، ابعاد مختلف حج نیز از جمله مواردی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1397/05/17
شفاف سازی و پاسخ دادن به ذهنهای پرسشگر، بصیرت به همراه دارد، ابعاد مختلف حج نیز از جمله مواردی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است؛ در این نوشتار سعی داریم به برخی شبهات که پیرامون حج وجود دارد پاسخ دهیم.
شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که چرا هنگامى كه براى زیارت خانه خدا مىرویم به زیارت رسول خدا(ص) نیز باید برویم؟ در پاسخ باید گفت: گر چه در معناى حج گفته شده است كه حج آهنگ خانه خدا كردن است، اما هر كارى راهى دارد و هر خانهاى درى. خوبى در این نیست كه از هر راهى قصد خانه خدا كنى. خانه خدا از دروازه رسالت راه مىگیرد و و مدینه الرسول و خانه رسول(ص) از اهل بیت رسول و از باب ولایت راه مىگیرد، بنابراین زیارت رسول خدا(ص) مقدمه زیارت خانه خداست.
علاوه بر این، از آن حضرت نقل شده كه هر كسى به زیارت خانه خدا بیاید و مرا زیارت نكند بر من جفا كرده است و جفا به معناى آزار است كه خداوند در قرآن آزار دهندگان رسولش را لعن كرده است. از این رو برخى بزرگان دین زیارت آن حضرت را در حد واجب دانستهاند.
پرسش مطرح دیگر شاید این باشد که با توجه به اینكه از دیدگاه اسلام پرستش بت و سنگ شرک است و خداوند از آن نهى كرده است، چرا مسلمانان باید به سوى حجرالاسود عبادت كرده و نماز بخوانند؟
در پاسخ باید گفت خداوند متعال دستور داده است به سوى مسجدالحرام و كعبه نماز بخوانند، نه به سوى حجرالاسود به نحوی که در آیه ۱۵۰ سوره بقره آمده است: «وَ مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ ... و از هر كجا بیرون آمدى، [هنگام نماز] روى خود را به سمت مسجد الحرام بگردانى ...»
حجرالاسود سنگى است كه در ركن اسود كعبه در ارتفاع یک و نیم مترى خانه كعبه نصب شده است و حجاج در طواف خود به صورت نمادین به طرف آن حركت كرده و آن را تقدیس و تكریم مىكنند و تقدیس و تكریم جدا از پرستش است.
از دیگر پرسشهای مطرح علت زیارت قبور اهل بیت(ع) در حج است که در پاسخ باید گفت: قرآن كریم به مكانهاى مقدس اشاره كرده است؛ اما این اشارهها به دو گونه است. به نحوی که در بخشی به صراحت از آن مكانها نام برده؛ مانند سرزمین بیت المقدس كه در آیه نخست سوره اسرا بدان اشاره شده و سرزمین مقدس طوى كه در آیه ۱۲ سوره طه، آمده است. همچنین خداوند متعال مىفرماید: «خداوند كعبه، بیت الحرام، را وسیلهاى براى استوارى و سامان بخشیدن به كار مردم قرار داده است ...» و در آیات دیگر، ضمن بیان اهمیت و جایگاه سرزمین مقدس مكه و تبیین اعمال و احكام حج و مقامهاى مختلف آن، مانند: مقام حضرت ابراهیم(ع)، صفا و مروه، مسجد الحرام، حجرالاسود و ... مردم را براى زیارت و طواف خانه خدا دعوت مىكند.
مكانهاى مقدسى كه قرآن كریم به صورت كلى به آن اشاره كرده و انسان را به اهمیت و احترام آنها توجه داده و به طور كلى معیارهایى را بیان فرموده است كه مىتوان با استفاده از آنها، مكانهاى مقدس و محترم را شناخت؛ از جمله مىفرماید: «ذلِكَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است [سخن حق] و هر كس شعائر دین خدا را بزرگ و محترم دارد، [خوشا بر او] این صفت دلهاى پرهیزگار است.
شعائر، جمع شعیره و به معناى علامت و نشانه است و در آیه، نشانههاى وجود خدا منظور نیست؛ زیرا همه عالم نشانه وجود اویند، بلكه مقصود نشانههاى دین اوست؛ به همین سبب، برخى مفسران، «شَعائِرَ اللَّهِ» را به «معالم دین اللَّه»؛ یعنى نشانههاى دین خدا تفسیر كردهاند و تمام آنچه را در برنامههاى دینى وارد شده و انسان را به یاد خدا و عظمت آیین او مىاندازد، شعائر الهى مىدانند كه و بزرگداشت آنها، نشانه تقواى دلهاست.
خداوند متعال در جاى دیگرى مىفرماید: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ در خانههایى كه خدا اجازه داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت یابد و نامش در آنها یاد شود. در آن [خانه] ها هر بامداد و شامگاه او را نیایش مىكنند.» این خانهها، همان مراكزى است كه به فرمان پروردگار، استحكام یافته و مركز یاد خداست و حقایق اسلام و احكام خدا از درون آنها نشر مىیابد و در این معناى وسیع و گسترده؛ مساجد، خانههاى انبیا و اولیا، به ویژه خانه پیامبر اكرم(ص) و خانه امیرمؤمنان على(ع) جمع است و به طور كلى، هر كانونى كه به فرمان خدا برپا شود و نام او در آن برده شود و هر صبح و شام، مردان باایمان كه زندگى مادى، آنان را به خود مشغول و از یاد خدا غافل نمىكند، به تسبیح و تقدیس در آنها مشغول هستند، چنین مكانهایى، مركز مشكات انوار الهى، ایمان، هدایت بوده داراى تقدیس و احترام است.
طبق مفهوم این آیه، مكانهایى كه در آن معارف الهى مطرح مىشود و اشخاصى مانند علما، مراجع و دانشمندان الهى به تدریس و تبیین این معارف مشغول باشند، همگى داراى تقدیس و احتراماند و زیارت آنها نیز داراى اهمیت و فایده است. افزون بر این، زیارت مزار بزرگان دین، نوعى احترام به آنان و قدرشناسى از زحماتى است كه آنان در راه اعتلاى دین خدا و هدایت بندگان خدا، متحمل شدهاند.
منبع: خبرگزاری قرآن