تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا سنگری -نویسنده، پژوهشگر و دبیر علمی كتاب سال دفاع مقدس اظهار داشت: كتاب «آیینه داران آفتاب» كه آخرین اثر من است، در زمینه مطالعات عاشورایی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت متفاوت «محمدرضا سنگری» از شهدای عاشورا

محمدرضا سنگری

در كتابی با نام «آیینه‌داران آفتاب» عرضه می‌شود

روایت متفاوت «محمدرضا سنگری» از شهدای عاشورا

«محمدرضا سنگری»، پژوهشگر، روایت متفاوت خود را از شهدای عاشورا در كتابی دو جلدی با نام «آیینه‌داران آفتاب» عرضه می‌كند.

محمدرضا سنگری -نویسنده، پژوهشگر و دبیر علمی كتاب سال دفاع مقدس اظهار داشت: كتاب «آیینه داران آفتاب» كه آخرین اثر من است، در زمینه مطالعات عاشورایی است.

وی افزود: من در این كتاب كه حدود هزار و پانصد صفحه حجم دارد، تمام یاران اباعبدالله حسین(ع) را با یك چینش متفاوت كه در طول تاریخ تشیع سابقه نداشته است به مخاطب عرضه می‌كنم. همچنین این كتاب همراه با تحلیل‌ها و مطالعات دقیقی است كه حاصل هشت سال تحقیق مستمر من است.

سنگری با بیان این‌كه این كتاب را انتشارات امیركبیر منتشر می‌كند، گفت: كتاب «آیینه‌داران آفتاب» یك مقدمه بسیار مفصل دارد كه من در آن تمام زمینه‌های تاریخی و جغرافیایی واقعه عاشورا را بررسی می‌كنم؛ این‌كه اصحاب امام حسین(ع) چه كسانی هستند، چه ویژگی‌هایی داشتند، و از كجا آمده‌اند. همچنین مراحل و منازلی را كه امام حسین(ع) طی كرده است، در این كتاب بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: من با نقد آثار گذشته به دسته‌بندی اصحاب امام حسین(ع) می‌پردازم و مجموعه اصحاب آن امام را بر اساس زمان شهادت به هفت دسته تقسیم كرده‌ام: شهدای پیش از كربلا، شهدای تیرباران صبح، شهدای جنگ تن به تن، شهیدان نماز، شهدای پس از نماز، شهدای بنی‌هاشم و شهدای پس از كربلا.

سنگری گفت: آماری را كه من از شهیدان عاشورا داده‌ام 153 نفر است كه با آماری كه معمولا دیگران می‌دهند، متفاوت است. این آمار با روایت امام صادق(ع) دقیقا هم‌خوان است.

وی در پایان از تألیف چندین كتاب جدید در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس خبر داد، كه در آینده اطلاعات بیش‌تری در این زمینه از سوی این نویسنده منتشر می‌شود.

سنگری كه سال 1333 در شوش به دنیا آمده، فارغ‌التحصیل دكترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. كتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس» اثر این نویسنده كه در سه جلد نوشته شده به عنوان برترین كتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است.

«سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «كرشمه‌های قلم»، «یادهای سبز» و «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» از دیگر آثار سنگری به شمار می‌آید.