تبیان، دستیار زندگی

معماری داخلی، دستاورد برتر دوره دوم قیاس

معماری یکی از علایق ماست، به همین سبب باعث بوجود آمدن انگیزه ای نه تنها برای ارتقای علمی، بلکه اشتیاقی برای موفق شدن در مسابقه تبیان هم شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهش گران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: معماری داخلی
نام مدرسه: قیاس
نام استاد: خانم آناهیتا ولیان
دانش آموزان: رز آزادی، مریم رضوانی، دنیز عباسی

چکیده:
در ابتدا، این گزارش کار شامل: توضیح کوتاهی از معماری داخلی و سپس مرحله اول تا سوم کار ساخت می باشد.
لیست شدن برنامه ها و کار های انجام شده توسط دبیر گرامی و دانش آموزان، هدف از نوشتن این گزارش و نتیجه می باشد.
برای انجام و ساخت این پروژه زحمت های فراوانی توسط اعضای گروه و دبیر محترم کشیده شده است.
معماری یکی از علایق ماست، به همین سبب باعث بوجود آمدن انگیزه ای نه تنها برای ارتقای علمی، بلکه اشتیاقی برای موفق شدن در مسابقه تبیان هم شد.
در آخر می پردازیم به نتیجه زحمات کشیده شده و دیدن تصاویری از این پروژه معماری که شامل: نقشه (plan) ، برش (section) و ... می باشد. 

معماری داخلی
طراحی فضایی است که توسط مرزهای ساختمانی ساخته شده است. هم چنین می توانید طراحی نخستین نقشه برای استفاده، طراحی تجدی برای تغییر دادن طرح، یا تجدید نظر کردن درمورد طرح و استفاده های مطابق نیاز نیز باشد. اخیراً معماری داخلی جزئی از معماری پایدار نیز محسوب می شود که در واقع بخشی از آن نیز به نگهداری منابع و بازیافت برای طراحی کاربردی، می پردازد. به طور کلی این موضوع به طراحی محیط و فرم بر می گردد و معماری داخلی درواقع فرایندی است که در آن قسمت داخلی ساختمان ها با توجه به همه جنبه های انسانی و استفاده از فضاها، طراحی می شود و در واقع طراحی داخلی ساختمان با توجه به قید شرط های معماری است.

مرحله اول
این مرحله شامل:
- انتخاب پروژه
- کشیدن نقشه ماکت (plan)
- اندازه گیری و تخمین ارتفاع
- لیست کردن وسایل مورد نیاز

انتخاب پروژه
پس از سه هفته، جست و جو در مورد انتخاب پروژه به نتیجه رسیدیم. در طول این هفته ها به کمک دبیر محترم، پروژه های مختلفی را مورد بررسی قرار داده و پس از بررسی های کلی به بررسی های جزئی می پرداختیم؛ در واقع از کل به جز رسیده و موارد و انتخاب های ضعیف را سنجیده و کنار می گذاشتیم. انتخاب پروژه امری ضروری است، زیرا یک انتخاب اشتباه ممکن است ما را یک قدم از رسیدن به هدفمان باز دارد به همین علت به همراه دبیر محترم، سرکار خانم ولیان وقت زیادی برای انتخاب پروژه گذاشتیم.

-  کشیدن نقشۀ ماکت  (plan)
Plan یکی از مهم ترین قسمت های پروژه است. Plan نقشه ای بشمار می آید که به ما اندازه ها را دقیق تر و برشی از وسط ماکت را برای ما نمایان می کند.
- اندازه گیری و تخمین ارتفاع موجب می شود که در ساخت ماکت به مشکلی حاصل از اندازه گیری دچار نشویم.
-  لیست کردن وسایل مورد نیاز و تهیه آن ها از دیگر مسائلی است که در ساخت ماکت کارها را سریع تر می نماید.
 
مرحله دوم
 کشیدن اسکلت اولیه
 درست کردن قطعات ریز
 
کشیدن اسکلت اولیه با مداد از ابتدایی ترین کارها است که موجب تمیز ترشدن کار می شود. طرز استفاده از این کار این است که ابتدا با خط کش و گونیا، آن ها را روی فوم برد رسم کنیم، سپس با خط کش فلزی و کاتر ٣٠ درجه آن ها را برش دهیم.
 این ماکت دارای بسیاری از قطعات بسیار ریز می باشد که لازم است آن ها نیز ساخته شوند. این قطعات ریز به دو دسته اصلی که شامل: قطعات چوبی و قطعات سفت و سخت می باشد.
قطعات چوبی تحت پوشش چوب بالسا ١ میلی متری می باشند که شامل وسایلی مانند: پله، کارپت، قفسه، میز و ...، می باشد.
قطعات سفت و سخت که تحت پوشش خمیر مجسمه سازی می باشند شامل وسایلی مانند: مبل، بالشت، تخت خواب،گلدون، گل و ...، استفاده می شود.
معماری داخلی، دستاورد برتر دوره دوم قیاس
 مرحله سوم
چسب زدن همه اجزا
چسباندن سقف

- چسب زدن همه اجزای ماکت، به دقت فراوانی نیاز دارد. زیرا اگر حتی کمی چسب یک، دو، سه روی آن بریزد، اثر لکه بجا می گذارد. برای همین بسیار مهم هست که کار تمیزی را داشته باشیم.

- چسباندن سقف که آخرین مرحله است، کار را به اتمام می رساند. این سقف کامل نیست و مانند کادری در بالای ماکت قرار می گیرد. زیرا در صورت چسباندن کادر کامل فضای تاریکی در ماکت ایجاد می کند.
معماری داخلی، دستاورد برتر دوره دوم قیاس

اهمیت های این پروژه
در این پروژه به علت ماکتی که در حوزه معماری داخلی ساخته می شود، ظریف کاری هایش، اهمیت فراوانی دارند. این ظریف کاری ها ممکن است در تصویر اصلی پروژه چندان مهم نباشند ولی نقش مؤثری را در ساخت و داخل آن ایفا می کنند. در معماری داخلی حتی کوچک ترین چیزها باعث شود تحول بسیار زیادی را در آن ایجاد کند.

دست سازه ها
تمامی وسایل داخل ماکت و چیزهای کوچک دست سازه هستن و از هیچ گونه وسیله آماده ای در این ماکت استفاده نشده است. اکثر ریز جزئیات با چوب بالسا و خمیر مجسمه سازی ساخته شده است.

نسبت ها
تخمین زدن نسبت ها امری مشکل است زیرا بسیاری از وسایل را نمیشه اندازه گیری کرد بنابراین باید آن ها را تخمین زده و با توجه به ا ندازه ی ماکت اصلی آن ها را ساخت.

بخش پژوهش های دانش اموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی