تبیان، دستیار زندگی

انبیا و اوصیای آنها به مقام نرسیدند مگر با اقرار به فضیلت و محبت زهرا(س)

حجت‎الاسلام خلج با اشاره به حجیت حضرت زهرا(س) بر تمام انبیا و ائمه(ع) گفت: خداوند نبوت را برای پیامبری کامل نکرد، مگر اینکه به فضیلت و محبت فاطمه زهرا(س) بر خودشان اقرار کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه الزهرا

حجت‎الاسلام ناصر خلج کارشناس و سخنران دینی در گفت‎وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در پاسخ به این سؤال که منظور حجت بودن فاطمه زهرا(س) بر تمام ائمه(ع) چیست، گفت: در ابتدا لازم است مفهوم «حجت» مورد بررسی قرار گیرد و بعد به تبیین آن پرداخت. «حجت» چیزی است که به وسیلۀ آن استدلال و احتجاج می‌کنند، طوری که طرف مقابل به سکوت وا داشته شود.

وی با اشاره به تقسیم‌‏بندی واژۀ حجت در کلام امام کاظم(ع) اظهار کرد: امام کاظم(ع) «حجت» را به حجت ظاهری و باطنی تقسیم می‌کنند که منظور از حجت ظاهری، انبیا، مرسلین و ائمه(ع) و منظور از حجت باطنی نیز «عقل» انسان است.

حجت‎الاسلام خلج افزود: این دو حجت پیوسته باید با هم باشند و اگر یکی از آن دو نباشد، دچار مشکل می‌شویم که این، اهمیت این دو حجت را می‌رساند که باید  لازم و ملزوم یکدیگر باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در زیارت جامعۀ کبیره از اهل‌بیت(ع) با تعبیر «حجج الجبّار» یاد شده است و امام حسن عسکری(ع) در اهمیت این موضوع فرمودند: «نحن حجج الله علی خلقه و جدتنا فاطمه حجةالله علینا» ما اهل بیت، حجت خدا بر خلق هستیم و مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ماست.

حجت‎الاسلام خلج با اشاره به حدیثی از امام مجتبی (ع) مبنی بر اینکه «در دنیا عابدتر از فاطمۀ زهرا(س) نیست»، گفت: این حدیث و بسیاری از احادیث مشابه آن، نشانگر این است که ائمه(ع) حجتشان در عبادت، فاطمۀ زهرا(س) است. همچنین در روایات آمده است که وقتی حضرت فاطمه زهرا(س) به نماز می‎ایستادند، خدا بر ملائکۀ خود فخر می‌کردند. این جایگاه و قیمت نماز مادرمان زهرا(س) را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه موسی(ع) کلیم‎الله، عیسی(ع) روح‎الله، ابراهیم(ع) خلیل‎الله و پیامبر اکرم(ص) حبیب‎الله شد، تنها به خاطر توجه آنان به «حجة‎الله علی الحجج» است. انبیا و ائمه(ع) حجت هستند، اما حضرت زهرا(س) حجت بر تمام آنان است. در حدیث داریم که خدا پیغمبری را برای پیامبری کامل نکرد، مگر اینکه به فضیلت و محبت حضرت فاطمۀ زهرا(س) اقرار کردند. 

گریۀ بر حضرت زهرا(س) هم تولّی و تبرّی است

با بیان اینکه قول، فعل و تقریر امام (ع) برای ما حجت است، گفت: معتقدم در روضه‎خوانی‎ها باید آن چیزی که توسط خود ائمه(ع) در روایات مختلف بیان شده است، خوانده شود، البته باید شرایط زمانی را نیز مورد توجه قرار داد.

این ستاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گریاندن مردم به هر شیوه‎ای کار شایسته‎ای نیست، تصریح کرد: اگر همان کلام معصوم(ع) در مقاتل بیان شود، اثرگذارتر خواهد بود. به بیان دیگر، باید روضه‎خوانی را از حضرات معصومین(ع) آموخت و بر همان اساس نیز عمل کرد.

حجت‎الاسلام خلج با بیان اینکه گریه بر امام حسین (ع) تولّی است، اما گریۀ بر حضرت زهرا(س) هم تولّی و تبرّی است، گفت: وجود اهل‌بیت (ع) وحدت‎آفرین است. وحدت میان مسلمانان باید در مقابل دشمنان جلوه‎گر شود و این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کردند.

وی با تأکید بر اینکه برخی افراد منویات رهبر معظم انقلاب را دربارۀ اهل‌سنّت درست فهم نکردند، اظهار کرد: برخی منویات ایشان را به صورت‎های مختلف و حتی گاهی اوقات اشتباه برداشت می‌کنند.

حجت‎الاسلام خلج یادآور شد: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید به مقدسات اهل‌ سنت توهین نکنید، این بدین معنا نیست که برای حضرت زهرا(س) روضه نخوانیم و از شهادت ایشان نگوییم. لذا به آن عده از کسانی که چنین تصوراتی از منویات ایشان دارند و معتقدند نباید همه چیز را بیان کرد، پیشنهاد می‌کنم بار دیگر بیانات ایشان را با دقت مطالعه کنند.

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.