تبیان، دستیار زندگی

مراقبت از ساختمان بدن

اگر کارهای روزانه را به روش صحیحی انجام دهید، در آینده بدنی سالم و قوی خواهید داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
توصیه ایمنی 1
به بهانه نزدیک شدن سال تحصیلی در ادامه نکاتی مرتبط با سلامت جسمی دانش آموزان عزیز ارایه می گردد...

بچه ها می دانید که شما در سن رشد هستید؟ می دانید که استخوان های بدن در این سن شکل می گیرد و محکم می شود؟

اگر کارهای روزانه را به روش صحیحی  انجام دهید، در آینده بدنی سالم و قوی خواهید داشت.
یکی از کارهایی که در انجام دادن آن باید دقت کنید"حمل بار" است. وقتی کیف مدرسه را حمل می کنید، باید از هر دو دست کمک بگیرید. مدتی کیف را با دست راست و مدتی هم با دست چپ بگیرید.
اگر کیف شما دسته بلندی دارد و آن را روی دوش خود می اندازید، گاهی آن را روی شانه راست و گاهی روی شانه چپ بیندازید. به این ترتیب شانه شما به سمت چپ یا راست خم نمی شود و در نتیجه، استخوان بندی شما که در حال رشد است، به شکل صحیحی محکم می شود.
توصیه ایمنی 2

حتماً تا به حال دیده اید که بعضی بچه ها وقتی می خواهند تکالیف درسی خود را انجام دهند، یا برنامه تلویزیون را تماشا می کنند ، روی زمین می خوابند. این طوری مجبور می شوند گردن خود را به طرف بالا نگه دارند که به این شکل، خیلی هم زود خسته می شوند . از همه مهم تر این است که با این کار به استخوان بندی بدن خود آسیب می رسانند، زیرا گودی کمر و فاصله بین مهره های گردن بیشتر می شود.
برای انجام چنین کارهایی، روی زمین بنشینید و حتماً به جایی تکیه دهید. حتماً دقت کنید که کمر و پشت تان صاف باشد.البته اگر صندلی در اختیار دارید، بهتر است از آن استفاده کنید. زیرا نشستن طولانی مدت روی زمین، به کمر و زانوهای شما فشار می آورد.
توصیه ایمنی3

بچه ها! برای نشستن روی صندلی، باید چند نکته را رعایت کنند:

1*قسمت های شانه تا پایین کمر باید کاملاً به صندلی تکیه داده شوند. اگر پشت صندلی در قسمت کمر خالی می ماند، یک بالش کوچک در آنجا قرار دهید.
2*باید سر به طرف بالا و گردن صاف باشد. زانو ها کمی بالاتر از لبه صندلی و کف پا کاملاً روی زمین قرار بگیرد.  اگر صندلی بلندتر است و پا به زمین نمی رسد، حتماً جسمی زیر پا بگذارید.
 
توصیه ایمنی4

بازی با "انگشت" خطرناک است!

بعضی از بچه ها عادت دارند با انگشتان دست و حتی پای خود بازی کنند. گاهی هم آنها را آن قدر به طرف داخل یا خارج فشار می دهند تا صدا بدهد. آیا می دانستید که این کار به ظاهر ساده، در آینده باعث مشکلات جدی می شود.

بچه ها! اگر انگشتان دست یا پا را بیش از حد بکشید تا صدا بدهند، در بزرگسالی دچار بیماری مفاصل(آرتروز) خواهید شد که درد زیادی هم دارد. پس به یاد داشته باشید که از هر نوع فشار دادن و به صدا در آوردن انگشتان و مفاصل بدن خود جداً بپرهیزید.
 
توصیه ایمنی 5

مطالب مرتبط:
کیف مدرسه هوشمند
نابهنجاری های اندام فوقانی
استخوان و مفاصل

منبع: رشد معلم
نویسنده:سهیلا نیک نژاد  - با همکاری دکتر مصطفی غیاثی (متخصص ارتوپدی)