تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به گرایش اهدا كنندگان خون به سمت حجامت، به علت تبلیغات صورت پذیرفته، ترویج حجامت را منافی فرهنگ اهدای خون شمرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به گرایش اهدا كنندگان خون به سمت حجامت، به علت تبلیغات صورت پذیرفته، ترویج حجامت را منافی فرهنگ اهدای خون شمرد.

اهدای خون

به گزارش خیرگزاری ایسنا، دکتر سید حسن ابوالقاسمی چهارشنبه 3 مرداد در یك نشست خبری در آستانه روز جهانی اهدای خون افزود: "خون در حجامت، دور ریخته می‌شود، حال آن كه در اهدای خون به مصرف می‌رسد و بر اساس وظایف دینی و شرعی موظف به اهدا خون هستیم. "

وی در خصوص حجامت توضیح داد: "مطابق آخرین مقررات جهانی، افراد حجامت شده مجاز به اهدا خون نیستند، مگر آن كه یك سال از آخرین حجامت آنها گذشته باشد."

ابوالقاسمی با تاكید بر غیراستاندارد بودن شرایط فیزیكی حجامت، در ادامه افزود: "با ایجاد خراش بر روی پوست، مهم ترین مرز بین فضای بیرونی و خون شكسته می شود و شرایط را برای ایجاد آلودگی و رشد میكروب مساعد می‌كند. "

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به عدم وجود مطالعات تایید شده علمی مبنی بر مزایای حجامت و ارجحیت آن بر اهدای خون گفت: بر اساس نرم افزارهای موجود كشوری، 20 درصد داوطلبان (حدود 350 هزار نفر) از رده ی اهدا كنندگان خون خارج می‌شوند كه پنج علت نخست آن وجود رفتارهای پرخطر، بیماری یا سابقه وجود بیماری مزمن، فشار خون بالا، ‌كم خونی و حجامت است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این كه حجامت عمل ممنوع شده‌ای نیست، بر عدم ترویج این روش تاكید كرد و یادآور شد: "دست كم انجام حجامت نباید در سیستم بهداشتی ترویج شود.

بیش از 12 فتوا از سوی مراجع تقلید عظام، مبنی بر ارجحیت اهدای خون بر حجامت وجود دارد. گسترش فرهنگ حجامت در جامعه ی سالم اهدا كننده خون، نگران کننده است."

*مطالب مرتبط:

دقت در اهدای خون

اهدای خون سالم = اهدای زندگی

سرخی خون ، زنده ترین رنگ طبیعت

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

اهدای خون، اهدای زندگی

خون ، شریان زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.