تبیان، دستیار زندگی

زخم های کوچک و خطرناکی به اسم تب خال

آموزش بهداشت به دانش آموزان در مدارس باید بصورت ساده ، کوتاه و قابل فهم باشد و در آنها برای یادگیری بیشتر ایجاد انگیزه نماید. تب خال نوعی بیماری ویروسی ساده است و آموزش آن در مدارس لازم است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
زخم های کوچک و خطرناکی به اسم تب خال
تبخال یکی از بیماری‌های شایع در میان افراد است که عموما با سوزش، خارش و تب همراه است. در این بیماری، ضایعات پوستی به‌ویژه در ناحیه لب‌ها، لثه و زبان دیده می‌شوند.

به چه جور زخم هایی تب خال می گویند؟

-تب خال در اطراف لب ظاهر می شود. وقتی فردی برای اولین به آن دچار می شود، معمولاً تب هم دارد؛ به همین دلیل به آن تب خال می گویند. از هر سه نفر، یک نفر به تب خال دچار می شود.
 
تب خال چه نشانه هایی دارد؟
-تب خال قبل از ظاهرشدن، کمی سوزش  و درد ایجاد می کند و بعد در مدت یک هفته، چند دانه ی گرد قرمز و پر از چرک به شکل یک خوشه پیدا می شود. سوزش آن کم کم بیشتر می شود و رویه ی زرد رنگی روی آن را می پوشاند و سپس بدون به جای گذاشتن اثری از بین می رود.

آیا این زخم واگیر دارد؟
-بله، تب خال مسری است و از طریق تماس با افراد دیگر منتقل می شود.

برای درمان سریع تر تب خال، چه کار کنیم؟
-زخم را دست کاری نکنید. اگر به زخم دست بزنید و  دستتان را به چشم، بینی و سایر قسمت های بدن بمالید، ممکن است زخم های خطرناک در بدن ایجاد کند.

-رویه ی زخم را نکنید. تب خال تا کاملاً از بین نرفته واگیر دارد و می تواند سایر افراد را مبتلا کند.

-با راهنمایی پزشک یا دکتر داروخانه، از پماد تب خال استفاده کنید. مالیدن این پماد، از زیاد شدن ویروس ها جلوگیری می کند و زخم زودتر خوب می شود.

مطالب مرتبط:
چرا تبخال؟
سه بیماری واگیردار؟

منبع: معلم
نویسنده:سهیلا نیک نژاد