تبیان، دستیار زندگی

با ترک خوردن لب چه کنیم؟

فکر می کنید اگر لب های ترک خورده ی شما زبان داشتند، از شما چه چیزی در خواست می کردند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
با ترک خوردن لب چه کنیم؟
فکر می کنید اگر لب های ترک خورده ی شما زبان داشتند، از شما چه چیزی در خواست می کردند؟ آن ها از شما رطوبت و چیزی که رطوبت را روی لب شما حفظ کند خواستند.

راستی، لب ها چگونه رطوبت خود را از دست می دهند؟ اگر شما عادت به زبان  زدن به لب ها داشته باشید، شرایط را برای ترک خوردن لب هایتان فراهم کرده اید. در هوای خشک، مثل دمای اتاقی که در آن دستگاه حرارت مرکزی یا بخاری در حال کار کردن است، رطوبت لب ها تبخیر می شود و شما خشکی لب ها را احساس می کنید و با زبان به طور نا خودآگاه آن ها را مرطوب می سازید. وقتی این رطوبت هم تبخیر می شود، باز هم رطوبت بیش تری از لب ها خارج می شود.

آفتاب سوختگی لب ها هم می تواند باعث ترک خوردن آن ها شود. البته بعضی افراد، بیش تر اوقات در گوشه ی لب دچار ترک خوردگی می شوند که احتمالاً به علت شکل خاص لب هایشان است.

کمپرس آب نمک
برای درمان ترک خوردگی لب ها، این کارها را انجام دهید: ابتدا یک قاشق مربا خوری نمک را در دو لیوان آب سرد حل کنید. سپس حوله ای را در آب نمک خیس کنید و آن را چند دقیقه روی لب بگذارید. ( به این کار کمپرس کردن می گویند). بلافاصله بعد از کمپرس کردن لب ها، لایه ای ضخیم از یک نرم کننده ی لب، مانند وازلین روی آن بزنید تا رطوبت را روی لب حفظ کند. اگر این درمان را تا یک هفته ادامه دهید، ترک خوردگی لبتان کاملاً بر طرف خواهد شد.

نکته ی مهم در پیشگیری و درمان ترک خوردگی  لب، زبان نزدن به آن است. به عبارتی دیگر، خودداری از زبان زدن، اولین قدم در درمان ترک لب است.

معمولاً با رعایت این نکات، ترک لب ها درمان می شود. در صورتی که این اقدامات مؤثر واقع نشود، مراجعه به پزشک ضروری خواهد بود.

مطالب مرتبط:
زبان، قویترین ماهیچه بدن

منبع: معلم
نویسنده:سهیلا نیک نژاد