تبیان، دستیار زندگی

آخ گوشم!

گوش درد، بیماری آزار دهنده ای است؛ مخصوصاً اگر در شب اتفاق بیفتد. میکروب هایی که باعث گوش درد می شوند، معمولاً اول به صورت عفونت، دستگاه تنفسی، بینی یا گلو را گرفتار می کنند و سپس وارد گوش میانی می شوند و آن ناحیه را دردناک می سازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
آخ گوشم
آیا تا به حال دچار گوش درد شده اید؟ گوش درد، بیماری آزار دهنده ای است؛ مخصوصاً اگر در شب اتفاق بیفتد. میکروب هایی که باعث گوش درد می شوند، معمولاً اول به صورت عفونت، دستگاه تنفسی، بینی یا گلو را گرفتار می کنند و سپس وارد گوش میانی می شوند و آن ناحیه را دردناک می سازند.

از آن جا که بچه ها بیشتر از افراد بزرگسال دچار عفونت تنفسی می شوند، معمولاً بیشتر از آن ها هم به گوش درد مبتلا می گردند. به  علاوه، داخل شدن مو یا جسم خارجی در گوش می تواند، باعث گوش درد شود.
ورود مقدار زیادی آب به درون مجرای گوش هنگام شنا، می تواند علت دیگر گوش درد باشد. و اما، برای درمان گوش درد چه کنیم؟

رعایت موارد زیر می توانند به آرام شدن درد گوش کمک کند:
*از بزرگ تر خود بخواهید، دو تا سه قطره روغن زیتون(که هم دمای بدنتان باشد)، داخل گوش شما بچکاند. به جای روغن زیتون، می توانید از قطره ی مخصوص بینی هم استفاده کنید (البته برای مدت یک تا دو روز).
*حوله ی گرمی را روی گوش خود بگذارید. اگر در حالت دراز کش هستید، بنشینید تا خون در ناحیه ی گوش جمع نشود و درد کاهش یابد.
*مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار زیاد آب و آب میوه و نیز جویدن آدامس و خمیازه کشیدن، می تواند به آرام شدن درد گوش کمک کند.
*با راهنمایی بزرگ ترها، از قرص های مسکن مانند استامینوفن استفاده کنید.
*از آن جا که درد گوش معمولاً به علت عفونت در این ناحیه اتفاق می افتد، معمولاً این بیماری با استفاده از  آنتی بیوتیک درمان می شود. بنابراین لازم است که  در اولین فرصت، به پزشک مراجعه کنید و برای درمان، آنتی بیوتیکی را که پزشک توصیه می کند، به طور کامل مصرف کنید.

*نکته ی آخر آن که برای پیشگیری از گوش درد، بعد از بیرون آمدن از استخر یا حمام، فقط قسمت بیرونی گوش را با پارچه یا حوله ی تمیز خشک کنید و به انتهای مجرای گوش کاری نداشته باشید و از فرو کردن اشیای گوناگون و حتی گوش پاکن به قسمت درونی مجرای گوش، خودداری کنید. وجود ترشح زرد رنگ در داخل گوش، برای محافظت از مجرای گوش لازم است و نباید آن را کامل تخلیه کرد. فقط قسمت هایی قابل خارج کردن هستند که به طورر طبیعی بعد از حمام کردن از گوش خارج می شوند.

مطالب مرتبط:
بررسی اثر امواج صوتی بر بیماری ‌های گوش
حس شنوایی
اندام بینایی و شنوایی
چگونه می شنوید؟

منبع: معلم
نویسنده:سهیلا نیک نژاد