تبیان، دستیار زندگی

مروری بر دستاوردهای عملیات «قدس ۵»

سلسله عملیات‌های محدودی در تابستان ۱۳۶۴ که بر مبنای فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای گرم نگه داشتن جبهه‌ها و لزوم جلوگیری از آسودگی دشمن در برخی مناطق با هدفهای نظامی سیاسی انجام گرفت. که عملیات «قدس۵» نیز یکی از این عملیات‌ها به شمار می‌رود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عملیات «قدس ۵»

عملیات «قدس ۵» برای تکمیل پیروزی‌های عملیات‌های قدس ۱ و۲ در نظر گرفته شد و هدف از انجام آن، تصرف پاسگاه «الیج» واقع در «هورالهویزه» و نزدیک شدن به «البیضه» بود. با توجه به حساسیت پاسگاه «الیج» که در سمت چپ پاسگاه «بلاله» و نزدیک البیضه قرار داشت، تأمین بیشتر جاده «خندق» و جناح راست خط پدافندی مدنظر فرماندهان سپاه پاسداران بود، زیرا احتمال می‌رفت دشمن با اتکا به خشکی‌های موجود در این محور، با نزدیک شدن به مواضع خودی، آن را مورد تهدید قرار دهد.

از این رو، محدودتر شدن خط پدافندی خودی و تقلیل پاسگاه‌هایی که بر روی آب قرار داشت، از جمله اهداف این عملیات بود که رزمندگان ایرانی تقریباً به نیمی از این اهداف دست پیدا کردند. این عملیات با رمز «یا علی‌بن‌ابیطالب (ع)‌» ساعت ۲۳ روز ۱۵ مرداد ماه ۱۳۶۴ در غرب هورالهویزه آغاز شد.

طی دو روز نبرد ۳۰ کیلومتر مربع از هور آزاد شد، همچنین ۱۶۸ تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی شده، یا به اسارت درآمدند. علاوه بر آن غنایمی از جمله چند قبضه خمپاره‌انداز، سلاح ضد هوایی تک‌لول و مانند آن از دشمن به دست آمد و «گردان ۳» از تیپ ۷۰۱ کماندویی عراق منهدم شد.

سلسه عملیات «قدس» نشان دهنده ادامه و استمرار جنگ به هر شکل ممکن بود. این امر گذشته از دستاوردهای نظامی و آسیب پذیر کردن و انهدام دشمن، نتایج مهمی به شرح زیر داشت:

۱ - حفظ روحیه و قدرت رزمندگان اسلام.

۲ -افزایش انسجام یگان‌ها و پرورش کادر و افزودن به تجربیات جنگی آنها.

۳ - گرم نگه داشتن جوّ جنگ در میان مردم و یگانهای عملیاتی.

۴ - تضعیف روحیه سربازان دشمن و ایجاد تزلزل در آنان.

۵ - به ضعف کشاندن موضع قدرت نمایی و مانور دشمن که پس از عملیات بدر با جنگ شهرها در حال افزایش بود.

۶ - در انفعال قراردادن دشمن و گرفتن مجال هرگونه پدافند از او.

۷ - باز پس گیری بخشی از اراضی اشغالی و پیشروی در خاک دشمن.

۸ -نشان دادن توانایی و قابلیت‌های نظامی جمهوری اسلامی برای وارد آوردن فشارهای پی درپی به دشمن.

۹ - فریب دشمن و جلوگیری از هوشیاری آن نسبت به عملیاتهای اصلی و گسترده مثل والفجر۸.

۱۰- نزدیک شدن به عمق خاک دشمن در بعضی مناطق و تسلط بر خطوط ارتباطی و عقبه آنها.

۱۱ - بهره گیری از زمان و مشغول ساختن دشمن، برای طراحی عملیات گسترده و بازسازی و سازماندهی یگان‌ها.

۱۲ - کشاندن نیروهای احتیاط دشمن به خطوط پدافندی و فرسایش آنها و نیز جلوگیری از آمادگی آنها برای مقابله با عملیات گسترده خودی.

۱۳ - تقویت و پشتیبانی یگانهای رزمی به وسیله مردم هر منطقه.

به این ترتیب، سلسله عملیات‌های محدود در تابستان ۱۳۶۴ که بر مبنای فرمان حضرت امام خمینی (ره) برای گرم نگه داشتن جبهه‌ها و لزوم جلوگیری از آسودگی دشمن در برخی مناطق با هدفهای نظامی سیاسی انجام گرفت، به میزان بسیاری مؤثر واقع شد و ابتکار عمل در جبهه خودی و انفعال دشمن همچنان حفظ شد.

منبع:ایسنا