بایگانی شدن پرونده "سنتوری"، ترخیص بازیگر استراحت مطلق، جشن مستقل منتقدان، نسخه فدراسیونی سینما، منتقدان پیشرو بحران، محاصره بلیت یک کنسرت، روشن‌بینی یکشبه سیما و ... از سایه روشن‌های فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرونده "سنتوری" بایگانی شد

پرونده

بایگانی شدن پرونده "سنتوری"، ترخیص بازیگر استراحت مطلق، جشن مستقل منتقدان، نسخه فدراسیونی سینما، منتقدان پیشرو بحران، محاصره بلیت یک کنسرت، روشن‌بینی یکشبه سیما و ... از سایه روشن‌های فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، اکران نشدن "سنتوری" را باید از مهمترین اخبار هفته گذشته محسوب کرد. هر چند زمزمه های این اتفاق کمی پیشتر به صورت درگوشی شنیده می شد، ولی با مشاهده آغاز تبلیغات میدانی فیلم، زمزمه ها بدل به حاشیه هایی بی اساس شد. یکشنبه هفته گذشته حاشیه های اساسی شدت گرفت و مانند گذشته تکذیب نشد. در حالی که داریوش مهرجویی و محمدرضا شریفی نیا در ملاقات با مشاور وزیر ارشاد آخرین بحث و تبادل نظرها را درباره نمایش فیلم انجام داده بودند، ولی اداره نظارت و ارزشیابی بالاخره ترجیح داد اکران "سنتوری" را به تعویق بیندازد.

در پی همین ماجرا فرامرز فرازمند تهیه کننده فیلم در اعتراض به این تصمیم گیری گفت: "اگر فیلم مشکلی داشت چرا پروانه نمایش دادند؟" وی همچنین در ادامه با انتقاد شدید از عملکرد مسئولین سینمایی، تعویق اکران فیلم را حاصل بلاتکلیفی مسئولان در اتخاذ تصمیمی واحد دانست. پس از قطعیت یافتن این تصمیم، شورای صنفی نمایش هم جلسه فوق العاده تشکیل داد و "محاکمه" ایرج قادری را جایگزین "سنتوری" کرد و پرونده اکران فیلم داریوش مهرجویی به طور موقت بسته شد.

یک روز بعد محمدرضا شریفی نیا اعلام کرد مشغول آماده سازی کپی های "سنتوری" هستند تا فیلم را با تأخیر پس از "محاکمه" روانه اکران گروه سینمایی قدس کنند، در حالی که تهیه کننده همچنان معتقد بود زمان قطعی برای اکران "سنتوری" به آنها اعلام نشده است. اعتراض تهیه کنندگان به اکران نشدن فیلم با صدور بیانیه و همچنین شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران واکنش هایی است که سینماگران به سرنوشت غیرمنتظره فیلم داریوش مهرجویی نشان دادند.

* ماجرای آسیب دیدگی پگاه آهنگرانی بازیگر جوان سینمای ایران هفته گذشته ابعادی گسترده و جدیدتر پیدا کرد. در حالی که اخبار جدید از حاشیه های حادثه آسیب دیدن پگاه به گوش می رسید، بازار صدور بیانیه و اعتراض از سوی برخی صنوف همچنان داغ بود. حاضران در سکانس آسیب دیدن پگاه گفته اند او حاضر به انجام این کار نبوده و صدابردار هم به نشانه اعتراض پلان مورد نظر را بدون صدا می گیرد. تذکرات زیادی هم به کارگردان داده می شود که روی زمین را به نوعی برای سقوط احتمالی پگاه ایمن کند، ولی به هر حال آن صحنه گرفته می‌شود و ...

پس از این ماجرا خبر آسیب دیدگی جدی یک دستیار فیلمبردار که مربوط به دو هفته قبل بود روی خط خبر قرار گرفت. حادثه نه چندان جدیدی که در کنار آسیب دیدگی پگاه به نوعی احیا و با آن همسو شد. مصطفی کرمی دستیار فیلمبردار بر اثر حادثه ای که سر صحنه فیلمبرداری رخ داده، دست و پای خود را از دست داده است. هر چند روایت های چندگانه از آسیب دیدگی این جوان در دست است، اما جامعه سینمایی کشور که منتظر بیانیه صادر کردن است به روند خود همچنان ادامه داد. انجمن بازیگران سینمای ایران، رئیس انجمن جلوه های ویژه و ... از صنوفی هستند که هفته گذشته واکنش خود را به این حادثه نشان دادند.

در ادامه این ماجراها در حالی که همه چیز از وخیم بودن حال پگاه، چهار ماه استراحت مطلق و وضع روحی بد او خبر می داد، پس از عیادت عزت الله انتظامی از این همبازی جوان، فیلمبرداری "آتش سبز" در اطراف بیرجند از سر گرفته شد. پگاه آهنگرانی هم چهارشنبه سوم مردادماه برای طی دوره درمان و روحیه گرفتن به خانه منتقل شد تا با پرستاری ویژه این دوره نقاهت را در منزل سپری کند.

* بالاخره هفته گذشته طی چهار نوبت اعلام اسامی داوران یازدهمین جشن سینمای ایران تعداد داوران به 110 نفر رسید تا منتظر آغاز داوری ها به شیوه ای جدید باشیم. هر چند این اسامی به ترتیب الفبا اعلام شدند، ولی اصل قضیه یعنی علت معرفی تدریجی آنها در چهار نوبت همچنان مبهم است، چون این شیوه نه راهکاری جدید است و نه تدریجی معرفی کردن آن به شیوه اعلام مثلاً کاندیداهای رشته های مختلف تعلیق دارد. ضمن اینکه نمابر اسامی داوران اعلام شده هر بار نامی نامفهوم داشت که یکبار مربوط به بازیگری درگذشته و یک بار هم ترکیبی از نام دو بازیگر دیگر بود که سرانجام اصلاح و اعلام شد.

نکته دیگر در این خصوص مربوط به حذف صنوف غیررقابتی و غیرجایزه ای از داوری این جشن بود که خبرگزاری مهر به گونه ای پررنگ به آن پرداخت و رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی و سخنگوی خانه سینما به آن پاسخ دادند. جواد طوسی در این خصوص اعلام کرد این انجمن جشن مستقل خود را در رشته های مختلف برگزار می کند و طبیعی است که در این جشن تعداد منتقدان با داوران سایر صنوف برابری کند. علی معلم هم حذف تندیس بهترین فیلم از نگاه منتقدان را به مورد توجه قرار نگرفتن آن در یک جشن کلی و موکول شدن آن به جشن صنفی منتقدان نسبت داد.

* از اتفاق های مهم هفته گذشته تشکیل صنفی تازه تأسیس تحت عنوان فدراسیون تهیه کنندگان و توزیع کنندگان است. هیئت مدیره خانه سینما و اداره کل ارزشیابی و نظارت پس از رایزنی‌ها و بررسی‌های کارشناسانه نهایتاً تشکیل فدراسیونی مرکب از هر سه تشکل تهیه‌کنندگی و توزیع شامل اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم ایران، کانون تهیه‌کنندگان فیلم ایران و مجمع فیلمسازان سینمای ایران را به عنوان راه حلی عادلانه و حرفه‌ای تحت عنوان اولیه فدراسیون تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان فیلم ایران به تصویب رساندند.

پرونده

بنا بر این قرار است از این پس اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای و خانه سینما فدراسیون فوق‌الذکر را به عنوان تنها مرجع رسمی صنف تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان سینمای ایران به کلیه نهادها، سازمان‌ها و مؤسسات و ادارات مرتبط معرفی ‌کند. با اعلام پنج مورد از چگونگی فعالیت این صنف جدید که به نظر می آید تازه بودن این تجربه و مشابه نداشتن آن می تواند منشأ اتفاقات خوش و در عین حال غیرقابل پیش بینی شود، نسخه ای جدید برای سینمای ایران پیچیده شد.

* هفته گذشته دو عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی استعفا کردند. محمدتقی فهیم و محمد خزاعی که در جلسه روز 31 اردیبهشت ماه اکثریت رأی به خروج آنها به دلیل غیبت غیرموجه دادند، استعفا خود را اعلام کردند. ولی اعتراض خود را به بازرس انجمن بردند. بازرس جدید انجمن منتقدان اسماعیل میهن دوست هم با بررسی های انجام شده حق را به آنها داد و تشخیص شورای مرکزی در این جلسه را شتابزده عنوان کرد.

در این گزارش آمده که این دو عضو در جلسه آتی محق هستند که حضور پیدا کنند و به بیان ماوقع بپردازند. به خصوص که در جلسه اول خردادماه طاهر علی پناه و سعید مستغاثی به عنوان اعضا جدید انتخاب شدند. به نظر می آید این جو متشنج اخیر که دامن روسا و مقام های سینمایی را گرفته، در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم نفوذ کرده است. شاید هم جو جدید حاکم از انجمن منتقدان در جامعه نفوذ کرده، چون به هر حال منتقدان مبدع حرکت های انتحاری و بحران زا در سطح جامعه هستند!

* خبر چگونگی فروش بلیت های کنسرت محمدرضا شجریان هفته گذشته سهم خبری عمده ای را به خود اختصاص داد. در حالی که سه شنبه دوم مرداد اعلام شد فروش اینترنتی بلیت های کنسرت گروه آوا به خوانندگی محمدرضا شجریان به علت مراجعه فراوان متقاضیان با اشکال جدی مواجه شده، علت این امر افزایش مراجعه متقاضیان شرکت در کنسرت شجریان به سایت "دل آواز" اعلام شد. مسئولان موسسه هم دوم مرداد را آخرین مهلت برای خرید بلیت اعلام کردند.

چهارشنبه سوم مرداد سایت دل آواز اعلام کرد با رفع مشکلات پیش آمده، از همین روز فروش بلیت کنسرت شجریان از طریق این سایت آغاز می شود و از تأخیر پیش آمده در شروع به کار سایت که منجر به رنجش خاطر متقاضیان شده ابراز تأسف کرد. تاکید بر رعایت شرایط توزیع منصفانه بلیت و حفظ حقوق کلیه علاقمندان استاد شجریان در این اطلاعیه برجسته شده بود.

بالاخره صبح پنجشنبه چهارم مرداد مسئولان برگزاری و فروش بلیت کنسرت شجریان با انتشار اطلاعیه ای از مشکلات پیش آمده برای فروش اینترنتی بلیت اظهار شرمساری کردند و کار را به پنجشنبه ساعت 9 صبح موکول کردند. اما همچنان مشکل این سایت برطرف نشده بود. بالاخره در حالی که شایعه فروش بلیت خارج از مسیر اینترنت قوت گرفته بود و زمزمه اتمام بلیت به گوش می رسید، یکی از مسئولان اعلام کرد حتی یک بلیت هم عرضه نشده و دلیلی برای نگرانی علاقمندان شرکت در کنسرت وجود ندارد.

نهایتاً عصر روز پنجشنبه مسئولان فروش بلیت کنسرت شجریان اعلام کردند که بیش از 19هزار بلیت به فاصله یک ساعت به فروش رفته و اظهار امیدواری کردند آن دسته از متقاضیانی که موفق به رزرو بلیت نشده اند در برنامه های آتی موفق به تهیه بلیت و حضور در کنسرت شوند. معلوم نیست این جنجال جدید در فروش بلیت کنسرت یک خواننده وطنی را که اولین بار هم نیست کنسرت می دهد، باید به چه حسابی گذاشت؟

* برنامه "کوله پشتی" هفته ای پرماجرا را پشت سر گذاشت. دو گفتگوی جنجالی با سردار رادان و قاضی مرتضوی که هر کدام دو برنامه را به خود اختصاص دادند، از حاشیه های پررنگ هفته پیش بودند که موجب تذکر گرفتن مجری برنامه، واکنش مدیر شبکه سوم سیما، اعتراض شورای نظارت بر صدا و سیما به ضرغامی، صدور دستور بررسی تخلف مجری این برنامه، نامه سردار رادان به اهالی مطبوعات برای پایان دادن به انتقادات و ... شد.

اما نکته جالب در تغییر رویکردهای مجری برنامه در این چند برنامه است. در حالی که شب اول گفتگو با سردار رادان، او مواضعی تند و انتقاداتی تیز را نثار فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ کرد و از شیوه برخورد با مردم عادی در طرح جدید نیروی انتظامی انتقاد کرد، شب دوم موضعی خنثی تر اختیار کرد و محور برنامه را بر طرح برخورد با اشرار خیابانی قرار داد. در این بخش نشان دادن چهره کامل خلافکاران، اعترافات آنها لحظاتی قبل از رفتن پای چوبه دار، صحنه های دستگیری واقعی اشرار و ... تصاویر و مواضعی بودند که با رویکرد همیشگی صدا و سیما در تضاد بودند.

هر چند نشان دادن چهره کامل و شطرنجی نشده، پرداختن به اصل ماجرا و خلاف ها و توضیح سویه های پنهان جرم آنها به نوعی مخاطبان طیف های مختلف را به جدی گرفتن مسائل مطرح شده دعوت می کرد، ولی به هر حال خطوط قرمز رد شده همچنان برای عده ای وجه از بین رفتن قبح مسائل اخلاقی در میان خانواده ها را پررنگ کرد.

در برنامه قاضی مرتضوی واکنش خنثای مجری بدل به همراهی با جریانی شد که از سوی دیگر واکنش برانگیز بود. تأکید بر جزئیات تخلفاتی چون مانتوهای چسبان، شلوارهای کوتاه و فاق کوتاه، علامت های مشخصه همجنس بازان، تی شرت های مارک دار با علامت های خاص، موهای سیخ شده با ژل و ... تأکید بر جزئیات یک مورد تجاوز به عنف که این بار از تصویر شطرنجی شده دختر استفاده شده بود، از موارد سئوال برانگیزی هستند که چندان با سیاست های آشنای صدا و سیما همخوانی ندارند.

* هفته گذشته فیلم سینمایی "خیلی دور خیلی نزدیک" سیدرضا میرکریمی از شبکه سوم سیما با اصلاحاتی پخش شد. حذف سکانس پایانی فیلم از تغییراتی بود که بدون اجازه و هماهنگی کارگردان به گونه حک و اصلاح های رایج فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی در سیما صورت گرفت. حک و اصلاحی که کارگردانان خارجی به خاطر دسترسی نداشتن، دستشان از اعتراض کوتاه است و اعتراض کارگردانان ایرانی چون داریوش مهرجویی و مرحوم علی حاتمی هم به جایی نمی رسد.

مرحوم حاتمی که دستش از دنیا کوتاه بود و نتوانست به مثله شدن فیلم "دلشدگان" اعتراض کند و نامه مهرجویی هم نسبت به جرح و تعدیل "هامون" به جایی نرسید. ولی همه اینها با مورد کارگردان "خیلی دور خیلی نزدیک" فرق می کند. اعتراض بجای میرکریمی به حذف بی دلیل پایان فیلمش از سوی مسئولان صدا و سیما کاملاً جدی گرفته و فیلم با پایان اصلی یک شب بعد پخش شد تا مطمئن شویم کسانی که قیچی سانسور دلبخواهی را دست گرفته اند، آدم هایی هستند از جنس خود ما که صداهای خارج از اتاق را هم می شوند. در این میان مطمئن باشید رئیس هیئت مدیره خانه سینما و خودی بودن میرکریمی تأثیری در رفع و رجوع سریع و نمایش نسخه اصلی فیلم نداشته است!

* هفته گذشته هیأت اسلامی هنرمندان فیلم "سنگ، کاغذ، قیچی" سعید سهیلی را به عنوان منتخب این هیأت اعلام کرد ولی چهارشنبه سوم مرداد علیرضا سجادپور دبیر اجرایی هیئت این خبر را تکذیب و اعلام کرد هیچ اثری از جشنواره فجر سال گذشته را حائز ویژگی های مورد نظر هیئت برای معرفی و قدردانی نمی داند.

در پی این واکنش روز پنجشنبه چهارم مرداد هیئت اسلامی هنرمندان در مراسمی جایزه ویژه خود را به فیلم "پاداش سکوت" مازیار میری اهدا کرد. سعید سهیلی هم در واکنش به حرف های سجادپور نامه ای سرگشاده به مطبوعات فرستاد و اعلام کرد نامه دعوت برای شرکت در این مراسم را به امضا جمال شورجه دریافت کرده و خود دخالتی در این بازی ها نداشته و برای سجادپور آرزوی پست و مقامی جدید کرد تا دست از ارائه تئوری های عجیب درباره تمام موضوعات عالم بردارد! داوری درباره این تضاد و تناقض مشهود را به عهده مخاطب می گذاریم.

منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

داریوش مهرجویی و کار جدید

گزارش تصویری فیلم "علی سنتوری"