تبیان، دستیار زندگی

حضور ۱۶۳۳ شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان

مدیر انجمن موسیقی ایران به تشریح جزئیات برگزاری جشنواره موسیقی جوان پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حضور ۱۶۳۳ شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان

نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره موسیقی جوان در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حسین علیزاده نماینده بخش موسیقی دستگاهی، آذین موحد نماینده بخش موسیقی کلاسیک و حمیدرضا اردلان نماینده بخش موسیقی نواحی همراه هومان اسعدی دبیر جشنواره و علی ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی ایران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

ثابت نیا در ابتدای این نشست گفت: ۱۶۳۳ نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند که بیشترین تعداد در بخش موسیقی نواحی بوده است. در این بخش تعداد شرکت کنندگان نزدیک به ۸۰۰ نفر بود. ۳۶ درصد کل متقاضیان به مراحل نهایی راه پیدا کردند که بیش از ۴۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان پسر و ۱۱۵ نفر دختر هستند. بیشترین تعداد شرکت کنندگان در گروه سنی الف. بودند. اختتامیه جشنواره ۱۸ شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. البته اختتامیه بخش دستگاهی و نواحی روز دیگری برگزار می‌شود؛ چرا که جشنواره گسترده است.

سپس، هومان اسعدی دبیر دوازدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: در این ۶ دوره‌ای که من در جشنواره موسیقی جوان بودم، تمام تلاشمان این بود که به لحاظ کمی و کیفی به توسعه موسیقی کمک کنیم. امسال بخش ویژه‌ای در موسیقی دستگاهی با عنوان خلاقیت تک نوازی اضافه شد.

وی افزود: بیش از ۹۰ نفر در بخش‌های داوری و سیاست‌گذاری‌های جشنواره موسیقی جوان حضور دارند که هر کدام از این اعضا در حوزه‌های مختلف موسیقی تخصص دارند. این اتفاق موجب تنوع بخشی و تخصص گرایی در این جشنواره شد.

همچنین، حسین علیزاده نماینده بخش دستگاهی جشنواره موسیقی جوان گفت: ما باید جشنواره موسیقی جوان را از این بعد نگاه کنیم که آینده‌ موسیقی کشور است و اهمیت فراوانی دارد. موسیقی کشور با وجود مشکلات فراوانی که دارد، در کانون توجه مردم قرار دارد. این جشنواره نیاز به پوست اندازی دارد و این درست نیست که فقط به موسیقی ردیف توجه شود. نباید موسیقی سنتی و قدیمی ما محدودیتی برای حرکت رو به جلوی موزیسین جوان شود.

وی افزود: عنوان موسیقی جوان جذب‌کننده و امیدبخش است. حس جوانی و طراوت در این فستیوال هست. شاید جشنواره موسیقی جوان جزو معدود اتفاقاتی است که اندک امید‌هایی را به جامعه ما تزریق می‌کند. این روز‌ها بیش از هر چیزی به امید نیازمندیم.

علیزاده ادامه داد: خیلی از نوازندگان خوب کشور در این جشنواره حضور ندارند که شما اهالی رسانه باید این موضوع را بررسی کنید.

در ادامه، آذین موحد نماینده بخش کلاسیک جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: با توجه به تلاش انجمن و دفتر موسیقی پیشرفت‌هایی در جشنواره موسیقی جوان حاصل شده است؛ اما پیشرفت هرچه بیشتر در نوع رفتار افرادی است که در جشنواره حاضر هستند. باید شرکت کنندگان، تمام همتشان در جهت پیشرفت موسیقی باشد.

وی در خصوص موسیقی کشور و جهت گیری آن بیان کرد: موسیقی نباید از ابزار خوش گدرانی انسان‌ها باشد، بلکه باید به عنوان عنصری زیبا شناسانه و زبانی مستقل در نظر گرفته شود. امید دارم شما اهالی رسانه این موضوع را مورد توجه قرار دهید.

سپس، موحد در خصوص ضعف در شرکت کنندگان جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: این مشکل بزرگی است که فارع التحصیلان رشته موسیقی چه کارشناسی و چه کارشناسی ارشد در جشنواره حضور ندارند. ضمن اینکه استقبال از گروه‌های سنی کوچک‌تر (مانند ۱۵ سال تا ۲۰ سال) بیشتر از گروه‌های سنی بالاتر است؛ باید برای این موضوعات فکر شود. این تقاضا را از شما اهالی رسانه دارم که کاری کنید که توجه همه به این فستیوال جلب شود.

حمیدرضا اردلان نماینده داوران در بخش نواحی هم در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره، ملی بودن آن است. همه این موضوع را از جمله نوازندگان و رسانه‌ها باور کرده اند. اگر یک بخش از این جشنواره جدا شود، اتفاقی ناگوار می‌افتد. خیلی‌ها می‌خواهند که بخش نواحی را از دیگر بخش‌های جشنواره جدا کنند؛ اما ما در برابر این اتفاق مقاومت کردیم و معتقدیم که اگر این اتفاق بیفتد، ضربه‌ای مهلک به فرهنگ ما می‌خورد.

وی ادامه داد: دلایل کم توجهی به جشنواره موسیقی جوان، نبود ستاد دائمی است. اگر ستادی به صورت دائمی فعالیت کند و ساز و کار‌های این جشنوراه را بررسی کند، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. البته بعضی از ساز‌ها مانند دف و تنبور خیلی شرکت کننده دارند، اما برخی از ساز‌های قدیمی یک یا دو نفر متقاضی دارند و خیلی از این ساز‌ها اصلا متقاضی نداشتند.

اسعدی دبیر جشنواره نیز، در خصوص امکان حضور بانوان در جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: منعی برای بخش آواز بانوان وجود نداشت و اگر تعداد آثار به حد نصاب می‌رسید، قطعا این بخش هم در جشنواره فعال می‌شد و هیئت داوران تشکیل می‌شد. ضمن اینکه ما منع قانونی هم در این بخش نداشتیم؛ چراکه قرار بود در صورت رسیدن متقاضیان این بخش به حد نصاب، آثار در فضایی جداگانه اجرا و داوری آن انجام شود.

در نهایت، اردلان نماینده بخش نواحی در پاسخ به این موضوع که چرا از نقاط دور افتاده نوازندگان محلی شرکت نمی‌کنند، گفت: متاسفانه، خیلی از نقاط دور افتاده امکانات لازم را برای حضور در این جشنواره ندارند. مراکز استانی وزارت ارشاد باید کاری کنند. کمبود امکانات و بالا بودن هزینه‌ها باعث شده است که خیلی از نوازندگان روستایی نتوانند خودشان را به ما برسانند. ما سفیری نداریم که به نقاط دور افتاده بروند و این استعداد‌ها را کشف کنند. در خصوص پراکندگی شرکت کنندگان باید به این نکته نیز توجه کرد که استان‌هایی مانند خراسان، کردستان و کرمانشاه کانون فعالیت موسیقی ایران هستند و پتانسیل بسیار بالایی در موسیقی دارد. طبیعی است که میان این استان و استان‌های دیگر تفاوت در تعداد شرکت کننده وجود داشته باشد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان