تبیان، دستیار زندگی

هنر;ماندگارترین اثر برای زنده نگه داشتن ایثار و شهادت

فاطمه رضوان فر کارگردان گفت:هنر ماندگارترین اثری است که می توان قطره کوچکی از ایثارگری های مردان و زنان را به تصویر کشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
هنر;ماندگارترین اثر برای زنده نگه داشتن ایثار و شهادت

فاطمه رضوان فر کارگردان نماهنگ «دلتنگ بابای شهیدم» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی ؛ گفت:این نماهنگ با محوریت مستندساز و خبرنگار شهید «هادی باغبانی» اولین شهید مدافع حرم مازندران تولید شده و من سعی کردم دلتنگی های دختر شهید باغبانی را با تصاویری که از شهید مدافع حرم داشتم،برای مخاطبان روایت کنم.

وی ادامه داد:برای نشان دادن واقعیت‌های زندگی، هنر، ماندگارترین اثری است که می‌توان با آن قطره کوچکی از رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردان و زنان با غیرت و بی‌ادعا را به دفعات به تصویر کشید، چون این هنر کارگردان است که در هر شرایط زمانی و مکانی می تواند واقعیت‌ها را از زبان بازماندگان جنگ اعم از جانبازان، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و سرداران دفاع مقدس در قالب هنر عرضه کند و پیام رشادت‌ها، شهادت و ایثارگری بچه‌های جنگ را به تصویر بکشد.

رضوان فر درخصوص شاخصه های پرداختن به سوژه‌هایی مانند جنگ، اسارت، شهادت، یادمان شهدا اظهارداشت:در قدم اول پای کار بودننیروهای مسلح درگیر در هشت سال دفاع مقدس، دوم اینکه از منابع موثق مثل رزمندگان و ایثارگران باید استفاده کرد، نه از گفته‌های اندک راویانی که دفاع مقدس را تحریف کرده‌اند.

وی افزود:نباید در کنج اتاق بنشینیم و با تخیل و دیدن بعضی از فیلم‌های جنگی و بی‌محتوا، ارزش‌ها، رشادت‌ها، شهادت‌ها و اسارت‌ها را ندانسته و با نادانی خودمان، کم رنگ کنیم و به چالش بکشیم، یادمان باشد خلق یک اثر تصویری تا یک اثر نوشتاری در اذهان مردم، ماندگاری بیشتری دارد، ابتدا باید از جنگ گفت تا بتوانیم ایثارگری، شهادت، اسارت و یاد و خاطره شهدا را با زبان هنر نشان دهیم، از نظر بنده باید از تمام لحظات و سکنات و اتفاقات درگیر با جنگ و یادمان های شهدا، اسرا، رزمندگان، ایثارگران و هر چیزی و یا هر کسی که به موضوعیت کلی دفاع مقدس مرتبط هستند، کامل استفاده کنیم تا بلکه بتوانیم فقط لحظه‌ای از جنگ را به تصویر بکشیم.

این مستند ساز جوان در ادامه به همسفر شدنش با بچه های راهیان نور اشاره کرد و گفت:یکی از افتخارات من این است که چند سالی است با راهیان نور به مناطق جنوب سفر می‌کنم، سفر به مناطق جنگی برای شناخت جغرافیایی مناطق از نظر هنری، ایده و بازسازی لوکیشن‌ها، فقط 50درصد تأثیر دارد اما 50 درصد بعدی، راویان فتح هستند، یکی از مواردی که در خلق اثر من و دیگر همکارانم برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس کمک می‌کنند، گرفتن اطلاعات درست از این عزیزان است.

وی افزود:برای باورپذیری مخاطب، باید سراغ کسانی رفت که جنگ را لمس کردند و به شکل مستند و زنده شاهد اتفاقات آن زمان بودند، اما در حال حاضر تعداد اندکی از دلسوختگان و بازماندگان جنگ در بین ما حضور دارند و هر صباحی شاهد هجرت‌شان هستیم، تا فرصت باقی است و خدا این محبت‌های الهی را از ما نگرفته، باید از وجودشان بهره ببریم، آن زمان است که اثر به واقعیت نزدیک می‌شود و آنچه که از دل بر آید بر دل می‌نشیند.

وی در پایان گفت:آرزوی قلبی بنده این است که روزی در عرصه هنر دفاع مقدس، این جشنواره به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره کشور محسوب شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان