تبیان، دستیار زندگی

منتظران کدام دعاها را بخوانند؟

حسن ملایی دعا و مناجات را پیش نیاز مجاهدت در رکاب امام عصر(عج) دانست و تاکید کرد: اینطور تصور نکنیم که جهاد صرفاً بُعد فیزیکی و نظامی دارد بلکه منتظر ابتدا باید در میدان جهاد اکبر بر هوای نفس و شیطان غلبه کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
منتظران ظهور، جمکران

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به آثار انس با قرآن و ادعیه بر سبک زندگی منتظرانه، گفت: منتظر حتما باید با قرآن به صورت عام مانوس باشد و به طور خاص هم با برخی از سوره هایی که تلاوت آنها در عصر غیبت توصیه شده، انس بگیرد.

وی ادامه داد: برای مثال امام صادق (ع)فرمودند: «فردی که در شب جمعه سوره مبارکه اسراء را تلاوت کند، نمی میرد مگر آنکه قائم آل محمد(عج) را درک می کند و از یاوران ایشان خواهد بود»، درک حضرت مهدی(عج) و یاوری ایشان از اهداف کلان سبک زندگی منتظرانه است.
 ملایی تصریح کرد: در روایتی آمده سوره های مسبحات یعنی سوره هایی که ابتدای آن با تسبیح خداوند آغاز می شود را بخوانید که عبارتند از: «حدید»، «حشر»، «صف»، «جمعه» و « تَغابُن»؛ امام باقر(ع) فرمودند: «هر فردی که سوره های مسبحات را پیش از آنکه بخوابد، تلاوت کند، نمی میرد تا آنکه حضرت قائم(عج) را درک می کند و اگر بمیرد، در جوار حضرت محمد(ص) خواهد بود».

شاهراه نجات از فتنه های عصر غیبت

مولف «سبک زندگی منتظرانه» در ادامه بیان کرد: عبدالله بن سنان می گوید: نزد امام صادق(ع) آمدم و ایشان فرمودند: «چگونه به سر خواهید برد، اگر در موقعیت و جایی قرار گیرید که در آن، امامی راهنما و نشانه ای چشمگیر نبینید» (به عصر غیبت امام زمان(عج) اشاره کردند) و در ادامه فرمودند: «هیچ فردی از آن موقعیت و سرگردانی رهایی نمی یابد، مگر آنکه همچون فرد غریق(یعنی فردی که در حال غرق شدن است) دست به دعا بردارد».

مهدی یاوران شب ها در حال مناجات و زمزمه اند

وی با اشاره به روایت امام مهدی(عج) که فرمودند: «أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‌« ابراز کرد: منتظر امام زمان(عج)، در سبک زندگی و رفتارهای خود، باید اهل نماز، دعا و مناجات باشد؛ چنان که در وصف یاران امام زمان(عج) آمده «مردانی در میان آنهاست که شب ها نمی خوابند و زمزمه آنها در حال عادت همچون زمزمه های زنبور عسل است، شب را به عبادت مشغول هستند و روزها سواره به دشمن حمله می کنند، آنها در وقت شب، مناجاتگر و به هنگام روز، همچون شیر هستند».

ملایی دعا و مناجات را پیش نیاز مجاهدت در رکاب امام عصر(عج) دانست و تاکید کرد: اینطور تصور نکنیم که جهاد صرفاً بعد فیزیکی و نظامی دارد بلکه منتظر ابتدا باید در میدان جهاد اکبر بر هوای نفس و شیطان غلبه کند.

دعاهایی که منتظران باید با آنها مانوس باشند

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیه شریفه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ»، گفت: منتظران حضرت مهدی(عج) باید در سبک زندگی خود با چند دعا، انس داشته باشند که یکی از آنها زیارت «آل یاسین» است چنان که از حضرت قائم(عج) نقل شده: «هر گاه خواستید به وسیله ما به خداوند متعال، توجه پیدا کنید، زیارت آل یاسین را بخوانید» و دومی، زیارت «امین الله»  است که از امام باقر(ع) ماثور است و برای همه ائمه اطهار(ع) سفارش شده هنگامی که به زیارت مشاهد مشرفه و یا امامزادگان رفتیم، می توانیم بوسیله آن، امام زمان(عج) را زیارت کنیم.

 وی ادامه داد: زیارت جامعه کبیره است که یک دوره کامل امام زمان شناسی است و شخصیت همه امامان علیهم السلام را معرفی می کند و نیز زیارت امام حسین(ع)، بخصوص زیارت عاشورا از دیگر ادعیه ای است که که توصیه شده منتظران حضرت ولیعصر(عج) با آنها مانوس باشند؛ چنان که در برخی از تشرفات محضر امام زمان(عج)، حضرت(عج) توجه ویژه به این زیارت و زیارت امام حسین(ع) داده اند.

وی با بیان اینکه زیارت عاشورا و زیارت ناحیه مقدسه در وقتی که حضور در کربلا مقدور نیست، توصیه می شود، خاطرنشان کرد: زیارت عاشورا در ایجاد روحیه جهادی در منتظران بسیار اثر دارد چراکه در این دعا از خداوند می خواهیم که ما را خونخواه امام حسین(ع) و در رکاب امام زمان(عج) قرار دهد.


منبع: خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.