تبیان، دستیار زندگی

احتمال جداسازی بخش موسیقی نواحی

نشست رسانه ای دست اندرکاران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان دوشنبه پانزدهم مرداد در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نشست جشنواره ملی موسیقی جوان

علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که روز دوشنبه پانزدهم مرداد در محل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت های انجام گرفته در دبیرخانه جشنواره توضیح داد: فراخوان این دوره جشنواره از اسفند سال ۹۶ منتشر شد و تا چهارم تیر ۱ هزار ۶۳۳ نفر متقاضی حضور در جشنواره بودند. از این بین ۸۳۹ نفر در بخش موسیقی دستگاهی، ۵۷۱ نفر در بخش موسیقی نواحی و ۲۳۳ نفر در بخش موسیقی کلاسیک متقاضی حضور بودند. در نهایت هم ۵۹۴ نفر به بخش های مختلف راه پیدا کردند. البته از این جمعیت ۴۹۹ هنرمند مرد و ۱۱۵ هنرمند زن در رویداد حضور دارند. بخش نهایی جشنواره هم در سه رده سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۲ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹) میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

جشنواره ای که ۲ مراسم اختتامیه دارد


وی افزود: بخش نهایی جشنواره در بخش موسیقی نواحی از ۲۲ مرداد تا اول شهریور در فرهنگسرای نیاوران آغاز می شود. اختتامیه این بخش هم روز دوم شهریور در تالار وحدت تهران برگزار می شود. از روز ۶ تا ۱۷ شهریور هم بخش های دیگر جشنواره در تالار رودکی برگزار می شود و مراسم اختتامیه این ۲ بخش نیز روز ۱۸ شهریور در تالار وحدت خواهد بود.  همانطور که می بینید ما در این جشنواره ۲ اختتامیه داریم زیرا وسعت تعداد شرکت کنندگان ما را بر آن داشت که فضای جشنواره را با ۲ اختتامیه برگزار کنیم.  

مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اهدای جوایز برگزیدگان بیان کرد: امسال با اینکه مشکلات زیادی گریبان گیر فرهنگ و هنر کشور است اما مشکلی برای بودجه جشنواره نداریم.


نقاط ضعف و قوت جشنواره را بررسی کردیم



هومان اسعدی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این نشست بیان کرد: در این چند دوره ای که ما به صورت مستمر این جشنواره را برگزار کردیم سعی داشتیم با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف فضای کیفی جشنواره را ارتقا دهیم . البته صورت ملایم تغییراتی نیز در بخش های مختلف انجام گرفته و در مجموع می توان گفت این جشنواره نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی با این ابعاد وجود ندارد زیرا علاوه بر حضور گسترده هنرمندان جوان بیش از ۹۰ نفر هنرمند برگزیده موسیقی کشورمان در ترکیب هیات انتخاب و هیات داوران با جشنواره همکاری می کنند. تمام تلاش ما این است که نقاط قوت را تقویت کنیم و پس از آن نیز نقاط ضعف جشنواره را نیز برطرف کنیم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور بانوان در جشنواره گفت: ما در هیچ جای فراخوان ذکر نکردیم که منعی برای خوانندگان زن وجود دارد. ضمن اینکه ما امسال در بخش آواز از حضور خانم هنگامه اخوان استفاده کردیم اما شما این نکته را هم بدانید در این بخش هیچ اثری به دبیرخانه ارسال نشد کما اینکه ما امکان بررسی آثار بخش بانوان را هم داشتیم.

آموزش «امید» در یک جشنواره ملی موسیقی


جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد در آینده فرهنگی کشور به حساب می آید. این رویداد پدیده ای است که تعداد زیادی از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در آن فعالیت می کنندحسین علیزاده عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم با ابراز خرسندی از برگزاری دوازدهمین جشنواره تصریح کرد: جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد در آینده فرهنگی کشور به حساب می آید. این رویداد پدیده ای است که تعداد زیادی از هنرمندان فعال عرصه موسیقی در آن فعالیت می کنند. البته کسانی هم هستند که تمایلی به شرکت در جشنواره ندارند که باید به آنها نیز احترام گذاشت. به هر حال کسانی که در جشنواره حضور دارند هنرمندانی هستند که از تهران و شهرستان در جشنواره حضور پیدا می کنند و این نکته ارزشمندی است که باید اهالی رسانه نیز به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: وقتی اسم جوان برای یک جشنواره به کار برده می شود یک حس امید در ما پیدا می شود. به اعتقاد من تیتر این جشنواره نیز همه را ترغیب می کند که به آن به چشم یک اتفاق ملی نگاه می کنیم. کما اینکه ما بارها تحت تاثیر اجراهای این دوره قرار گرفتیم. به هر صورت همه ما باید جشنواره جوان را سمبلی قرار دهیم که امید را از دست ندهیم. به اعتقاد من مهم ترین چیزی که در این دوران می تواند مورد توجه قرار گیرد این است که چطور می توانیم به آینده امیدوار باشیم. بنابراین هر صحبتی درباره جشنواره موسیقی جوان می کنیم می تواند قدم مثبتی باشد که باید آن را حمایت کرد. شما می بینید که آمار اعلام شده از سوی جشنواره نشان دهنده امیدی است که در هنرمندان ایرانی وجود دارد که کسی آن را به هدیه نمی دهد بلکه این خودمان هستیم که به آن توجه کنیم.


پاسخگویی برخی از ارگان های دولتی



این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور خوانندگان زن در این دوره از جشنواره اظهار کرد: در حال حاضر خوانندگان زن بسیار خوبی در کشورمان وجود دارند که تعدادشان خیلی بالاتر از آقایان است اما چون این امکان در اختیار آقایان است شما تعداد محدودی از آنها را روی صحنه می بینید اما این را هم باید در نظر بگیریم که اگر صدای خواننده زن روی صحنه زیاد شود مجوزی هم نمی دهند. من بر این باورم خانم های خواننده اگر در این جشنواره شرکت نمی کنند به این دلیل است که احساس امنیت نمی کنند. در این زمینه ارگان هایی هم هستند که مساله آواز بانوان را بی جواب گذاشتند.

علیزاده گفت: در هیج جای دنیا قاعده این نیست که تا این حد میان هنرمند زن و مرد تفکیک قائل باشیم کما اینکه بانوان هم در عرصه آواز تلاش بسیاری داشته اند. شما بدانید اگر ما تنها ۱۰ خواننده مرد خوب داریم من به شما ۱۰۰ خواننده زن خوب معرفی می کنم که به موسیقی ایرانی تسلط دارند اما هم اکنون شرایطی است که تعداد محدودی از هنرمندان زن می توانند روی صحنه آن هم با شرایط خاص روی صحنه حضور داشته باشند که خودتان می دانید ما این قوانین را اعمال نکرده ایم.

وی با اشاره نحوه حمایت از برگزیدگان جشنواره پس از برگزاری این رویداد عنوان کرد: از حیطه اختیارات ما خارج است که سرنوشت برگزیدگان جشنواره چه می شود؟ شاید ما بتوانیم در این زمینه کمک هایی را انجام دهیم اما نمی توانیم تضمین دهنده آینده برگزیدگان پس از برگزاری جشنواره باشیم و بهتر شما اهالی رسانه این موضوع را مدیران برگزاری جشنواره در میان بگذارید. از سویی دیگر وقتی اثری از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در رویداد چون جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می رود من وظیفه ندارم بروم و در سالن حضور داشته باشم. این یک موضوع اختیاری است که من حق دارم برای آن انتخاب داشته باشم. بنابراین آنچه از حمایت جشنواره می توانیم صحبت حمایت از حوزه تحت اختیارات هیات داوران است.  

عضو هیات داوران جشنواره ملی موسیقی جوان در بخش دیگری از این نشست رسانه ای با اشاره به گروه سنی «ج» این دوره توضیح داد: برخی از شرکت کنندگان در گروه سنی الف شرکت کرده و برنده رقابت می شوند. اما این نحوه حضور در گروه های سنی ب و ج تفاوت می کند زیرا ما از آنها انتظارات زیادی داریم که کار برای آنها سخت می کند. کما اینکه بسیاری از هنرمندان این دو گروه سنی هستند که تمایل ندارند که به دلیل شرایط حضور کودکان و نوجوانان بیایند در آن رویداد حضور داشته باشند. بنابراین من به خانم موحد پیشنهاد می کنم در حوزه دانشگاهی به فکر برگزاری یک جشنواره دانشجویی منسجم باشند تا گروه سنی ج در این رویداد حضور پیدا کنند.


اعلام یک نگرانی عمیق برای جشنواره موسیقی جوان



آذین موحد عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز گفت: همواره سوال من این بوده که گفتمان و حضور ما در این رویدادهای هنری تاثیری در بالا بردن درک مردم دارد یا خیر؟ من واقعا امیدوارم حضور شما خبرنگاران بتواند تاثیر د چندانی برای برگزاری این رویدادها باشد. ما در جایگاه خودمان سعی می کنیم که به سمت بهتر شدن برویم ولی من لزوما این پیشروی مد نظر را در شرکت کنندگان و خانواده های آنها نمی بینیم  و این نگرانی عمیقی است که باید به آن توجه بیشتری کرد. سوال من این است که افراد شرکت کننده در جشنواره تا چقدر به این ظرافت ها توجه دارند؟ آیا جایگاه حضور در یک جشنواره ملی با موضوع موسیقی را می دانند ؟

متاسفانه در بخش موسیقی هنوز موفق نشدیم به آحاد ملت ایران جایگاه موسیقی در جامعه را تبیین کندوی ادامه داد: متاسفانه در بخش موسیقی هنوز موفق نشدیم به آحاد ملت ایران جایگاه موسیقی در جامعه را تبیین کند و من به شما خبرنگاران امید دارم که با ایجاد گفتمان فضایی را درست کنند که موسیقی بالاتر از اینها به جامعه کشور معرفی شود. ما باید به این موضوه دقت کنیم که چرا در گروه سنی الف تعداد شرکت کنندگان بالاست اما در گروه های سنی ب و ج حضور شرکت کنندگان کمتر می شود؟ این  مساله بسیار جدی است که باید به آن پاسخ های لازم داده شود. ما این همه دانشجو در نظام دانشگاهی داریم که موفق به اخد مدرک کارشناسی می شوند اما چرا اینها در جشنواره ملی موسیقی جوان حضور ندارند؟ این جشنواره جای آنهاست اما می بینیم که فارغ التحصیلان موسیقی اصلا حضور ندارند. این یک نگرانی بزرگ است که باید سیاستگزاران جشنواره به آن توجه بیشتری کنند.


بخش موسیقی نواحی را اصلا از جشنواره تفکیک نکنید



حمیدرضا اردلان مدیر بخش موسیقی نواحی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز در این برنامه توضیح داد: من با نگرانی مطلبی را به شما عزیزان می گویم. وقتی ما می گوییم این جشنواره یک رویداد ملی است همه باور کردند که جشنواره واقعا یک رویداد ملی است. پس اگر یک بخش از این جشنواره حذف شود قطعا جشنواره نیز از حالت ملی بودن خود خارج می شود. من چندی پیش از محافل غیر رسمی شنیدم که برخی ها قصد دارند که بخش موسیقی نواحی را از بخش های دیگر جشنواره قیچی کنند. این موضوع قطعا نباید اتفاق بیفتد. به هر صورت این جشنواره ها رویدادهایی هستند که مسئولان کمتر در آن دخالت می کنند و این هنرمندان هستند که در مسائل فنی حضور پیدا کرده و در آن به صورت جدی آثار به رقابت گذاشته می شود.

اردلان عنوان کرد: گرچه دکتر اسعدی یک عضو دائمی جشنواره موسیقی جوان است اما این رویداد دبیرخانه ثابتی ندارد. نگرانی دیگری که در این جشنواره وجود دارد کمبود شرکت کنندگان در بخش های سازی است که ما می بینیم در سازهایی چون شمشال ما فقط یک نفر شرکت کننده داشتیم این در حالی است که ما در سازهایی چون دف و سازهای مربوط به منطقه آذربایجان تعداد بیشتری حضور دارند که چنین روندی واقعا ما را نگران می کند.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود درباره دورنمای برگزاری جشنواره ملی موسیقی جوان توضیح داد: ما در جشنواره موسیقی جوان تنها به عنوان داور حضور داریم و تلاش مان این است که از نظر محتوا جشنواره را مدیریت کرده و کاری کنیم آنچه وارد جشنواره می شود کیفیت بالایی داشته باشد اما من به شما می گویم مشکلات پس از برگزاری جشنواره و سرنوشت برگزیدگان این دوره و دوره های قبل را شما باید از رسانه ملی جستجو کنید که کاری کرده دوران مرگ معرفت شنیداری فرا برسد.

 

منبع: مهر