تبیان، دستیار زندگی

مهم‌ ترین بخش سفر حج، مانور سیاسی آن است

رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان گفت: مهمترین بخش سفر حج مانور سیاسی آن است اما این بعد حج متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و انجام نمی شود و این در حالی است که دشمن برای ایجاد تفرقه بیکار ننشسته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حج


حجت الاسلام والمسلمین فقیهی رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان در پاسخ به خبرگزاری شبستان در خصوص اهمیت حج و برپایی آن گفت: حج یکی از نکات جدی در اسلام است و هرگاه که ما به سراغ قرآن برویم در خصوص موضوعات مختلف یک آیه قرآن وجود دارد اما راجع به حج پنج سوره آن هم به صورت مفصل وارد شده است. این نشان می دهد که حج دارای یک جایگاه عظیم است و اثرات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراوانی دارد.

وی ادامه داد: در اسلام بسیار بر روی برپایی مناسک حج تاکید شده است و حتی وارد است که چنانچه مردم توانایی مالی برای رفتن به این سفر را نداشتند حکومت اسلامی موظف است مردم را به مناسک حج بفرستد تا کنگره عظیم حج برقرار شود.

رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان در خصوص اثرات برپایی مناسک حج تاکید کرد: در وهله اول مناسک حج بار معنوی را برای حاجی خواهد داشت و این به نوعی ضعیف ترین بعد مناسک حج می باشد اما مهمترین بخش سفر حج مانور سیاسی آن است، در این سفر چند میلیون انسان در یک محل تجمع کرده و از محل عرفات به منا می روند و یا از منا به سوی مشعر حرکت می کنند و این به نوعی یک حرکت نظامی و واقعا حساب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی یادآور شد: ما حتی می توانیم مسایل جنگی را از حج یاد بگیریم زیرا در این سفر رعایت نظم و انجام دادن امور بر سر وقت مشخص همیشه ضروری است.

وی افزود: امید است حجاجی که از سایر کشورها به این سفر می آیند به گرد یکدیگر آمده و مشکلات کشورهای خود را بازگو کنند زیرا این شرایط برای رفع مشکلات بسیار خوب است.

اطلاعی از پیوستن مجدد ستاد عتبات عالیات دانشجویی به سازمان حج ندارم

رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان بیان کرد: در این سفر معنوی حجاج می توانند منافع خود را نیز مطرح کنند و دست در دست هم مشکلات اسلام را حل نمایند. این بعد حج متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و انجام نمی شود. ارتباط با حجاج و بیان موضوعات مختلف موضوع بسیار مهمی است زیرا دشمن امروز در تلاش است میان مسلمانان تفرقه بیندازد و حجاج نباید این فرصت به این مهمی را از دست بدهند. سفر حج می تواند اتحاد اسلامی را به ارمغان بیاورد.
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در خصوص دوره بعدی اعزام عتبات عالیات دانشجویی نیز خاطرنشان کرد: دوره بعدی ما زودتر از بهمن ماه آغاز خواهد شد و به احتمال زیاد دی ماه آغاز بیستمین دوره عتبات عالیات دانشجویی خواهد بود.

وی در رابطه با وضعیت ارز در دوره بعدی اعزام نیز تصریح کرد: مذاکرات ما برای موضوع ارز با دولت زودتر از این دوره آغاز خواهد شد تا بتوانیم به یک توافق کلی برسیم.

رییس ستاد عتبات عالیات دانشگاهیان در مورد پیوستن مجدد ستاد عتبات عالیات دانشجویی به سازمان حج و زیارت نیز گفت: این موضوع به خود سازمان حج و زیارت مرتبط است و تا امروز هیچ موضوعی اعلام نشده و ما فقط در بخش اجرایی مشغول فعالیت هستیم. 

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.