تبیان، دستیار زندگی

حج؛ بهترین فرصت مقابله با مهدی هراسی

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه حج بهترین فرصت برای پاسخ به شبهات مهدی ستیزانه و مهدی هراسانه است، گفت: آنها که قادرند در نشست های فردی تعاملات، توجهات را به امام عصر(عج) معطوف کنند باید توجیه شوند تا بتوانند به شهبات پاسخ دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مهدی موعود در مکه

حجت الاسلام مجتبی کلباسی، رییس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره کیفیت استفاده از فضای حج برای مقابله با مهدی ستیزی و مهدی هراسی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، گفت: حج با ویژگی هایش مثل اینکه همه مسلمان از هر فرقه و مذهبی در آن جمع می شوند و نیز به دلیل آموزه های آن که مهمترین آنها توجه به امامت است، ارتباطی عمیق با مهدویت دارد چنان که حجاج پس از طواف، باید نماز طواف شان را پشت مقام ابراهیم(ع) به جای آورند.

وی ادامه داد: این نشان می دهد که راه وصول به قرب الهی از مسیر امامت می گذرد «إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً» و توجه به مقام ابراهیم(ع) در مناسک، توجه به امامت و نبوت است.

کلباسی تصریح کرد: از دیگر سو آیات قرآن و انبیای الهی بر محور بودن حضرت ابراهیم(ع) در بنای کعبه و اینکه ایشان پدر همه انبیاء و نیز ادیان مهم است، تاکید دارند؛ مهم آنکه خداوند، حج را برای نزدیک شدن پیروان مذاهب به یکدیگر قرار داده و امامت را بواسطه حضرت مهدی(عج) تداوم می دهد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهدویت، آموزه مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب مختلف است، ابراز کرد: این نقطه وفاق بسیار مهم است چراکه علیرغم برخی اختلافات میان مذهبی، درباره مهدویت و اینکه حضرت حجت(عج) موعود اسلام و از فرزندان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) است، اختلافی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این نقطه روشن میان همه مذاهب است و اگر به آن بی توجهی شود،، مثل کتابی است که پایان ندارد و ناقص است چراکه کتاب اسلام و دینِ رسول خاتم(ص) با مهدویت و حضرت حجت(عج) پایان می یابد.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه حج بهترین فرصت برای پاسخ به شبهات مهدی ستیزانه و مهدی هراسانه است، تاکید کرد: آنها که قادرند در نشست های فردی و مذاکرات و تعاملات، توجهات را به امام عصر(عج) معطوف کنند باید توسط ارکان فرهنگی کاروان ها توجیه شوند تا بتوانند به شهبات پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: این مهم را می توان با آموزش به حجاج توانمند در برقراری تعامل، آموزش داد تا شبهات مهدی هراسانه و مهدی ستیزانه پاسخ داده و چهره واقعی حضرت حجت(عج) نشان داده شود و همه بدانند مهدی موعود(عج) پس از ظهور، زمین را پر از عدل و داد و با ظلم و ظالم مبارزه می کند با مردم مظلوم در ستیز نخواهد بود.

کارشناس مهدوی با تاکید بر لزوم توجه به مهدویت در برنامه ریزی های فرهنگیِ کاروان های حج، گفت: پرداخت به مباحثی مثل نقش امام(عج) در حج، حضور حضرت حجت(عج) در مواضع و مناسک بویژه در صحرای عرفات و توجه به این حضور از طرقی همچون ادعیه، زیارات، نماز و طواف برای حضرت(عج) هم می تواند مهدویت را بُلد و هم بستر توسعه این آموزه را فراهم کند.

وی با بیان اینکه انس و ارتباط با امام عصر(عج) محدود به ایام حج و حجاج نمی شود، خاطرنشان کرد: اگرچه حضور در سرزمین وحی به ویژه عرفات و انجام مناسک حج به نزدیکی و انس بیشتر به حضرت حجت(عج) کمک می کند اما آنها نیز که امکان تشرف را نداشته اند، می توانند در فرصت هایی مثل شب و روز عرفه و شب و روز عید قربان از طرقی مثل دعا، دادن صدقه و مناجات با امام زمان(عج) مرتبط شده و از مواهب و برکات این انس بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.