تبیان، دستیار زندگی

رئیس‌کل بیمه مرکزی خبر داد؛

پیشنهاد ادغام بیمه‌‌ها/ اوراق بیمه‌ای در بورس منتشر می‌شود

رئیس‌کل بیمه مرکزی از پیشنهاد به شرکت‌های کوچک بیمه‌ای برای ادغام در یکدیگر خبر داد و گفت: ایجاد شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در ارائه بهتر خدمات موثر خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غلامرضا سلیمانی امیری بیمه مرکزی
به گزارش تبیان،  غلامرضا سلیمانی امیری در جمع اصحاب رسانه، گفت: مجامع تمام شرکت‌های بیمه برگزار شده است و تکالیفی که در مجمع باید بیان می‌شد، عنوان شده است، بر این اساس اصلاحات لازم نیز در رابطه با سال مالی ۹۶ انجام خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: ۱۹.۳ میلیون بیمه نامه و نزدیک به ۱۶.۱ میلیون فقره خسارت نیز انجام شده است، ضمن اینکه تعداد بیمه‌های صادره و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه ۷.۷ و ۲۸.۳ درصد رشد داشته است؛ ضمن اینکه سهم بخش غیردولتی از خسارت پرداختی صنعت بیمه ۶۶.۳ درصد بوده است که این سهم در حال رشد است.
وی همچنین از ارائه پیشنهادی برای ادغام بیمه‌ها با یکدیگر خبر داد و گفت: ایجاد شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در ارائه بهتر خدمات موثر خواهد بود.
سلیمانی همچنین از انتشار اوراق بیمه‌ای در بورس خبر داد و گفت: این اوراق علاوه بر پرداخت سود به مردم در جهت تامین مالی صنعت بیمه موثر خواهد بود.
سلیمانی گفت: نسبت به ایجاد و تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای جدید به خصوص در بخش‌خصوصی استقبال خواهیم کرد؛ البته ما دستور نخواهیم داد چراکه صاحبان سهام باید تصمیم بگیرند. برخی از شرکت‌ها وضعیت خوبی داشته و در حال رشد هستند؛ ولی دو تا سه شرکت در حال بررسی هستیم که بتوانیم آنها را برای ادغام تشویق کنیم.
وی افزود: بعد از خروج امریکا از برجام، برخی از شرکت‌های بین‌المللی بیمه که با شرکت‌های آمریکایی مراوده داشتند، به ما اعلام کردند که نمی‌توانند ادامه همکاری با ایران داشته باشند، اما توان شرکت‌های ایرانی و بیمه مرکزی، در آن حدی هست که اگر خارج شدند، بتواند بیمه اتکایی را به داخل منتقل کند.
وی در واکنش به ادعای بازنشسته‌ بودن‌شان، افزود: با سابقه ۲۴ سال مشغول به کار هستم؛ عضو هیات علمی بوده و هنوز بازنشسته نشده‌ام.
سلیمانی گفت: صنعت بیمه یک صنعت رو به رشد است ولی عقب‌ماندگیهایی را نیز در مقایسه با بورس دارد؛ این صنعت باید بهتر عمل کرده و رشد بالای سه درصد داشته باشد؛ پس باید سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی را از ٢.٣ درصد به ٣.٢ درصد برسانیم؛ ضمن اینکه افزایش صد درصدی رشد سهم بیمه را داشته باشیم و هر فرد ایرانی هر کار اقتصادی بخواهد انجام دهد باید بیمه کنارش باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: انتظار جامعه و مردم این است که پوشش بیمه بالاتر باشد؛ این در حالی است که باید تلاش کرد سهم بیمه را دو برابر کنیم؛ البته باید سهم بیمه غیردولتی را افزایش دهیم و امیدواریم بخشی از سهم بیمه‌های دولتی را به صورت بلوکی عرضه کنیم.
وی افزود: علاقه‌مندیم بخش خصوصی بیشترین سهم را داشته باشند؛ البته باید پوشش بیمه‌های نوین را توسعه دهیم. هر سال حداقل باید یک تا دو محصول جدید را معرفی کنیم. امیدواریم بتوانیم ریسک‌های بیمه‌ای را از طریق بازار منتشر کنیم.
سلیمانی گفت: حق بیمه صادره با وصول حق بیمه تفاوت دارد؛ فرقی که صنعت بیمه با بانک دارد این است که شرکت‌های بیمه حق بیمه را می‌گیرند و بعد خسارت می‌دهند؛ این رابطه باید منطقی باشد نه اینکه حق بیمه نگیریم و خسارت بدهیم؛ اگر شرکت‌های بیمه‌گذار، پرداخت نکنند و بگویند زمان خسارت باید حداکثر ظرف ده روز باشد؛ شرکت‌های بیمه با مشکل مواجه می‌شوند.
وی افزود: در بازار بورس با انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای و ریسکی، بازار سرمایه باید فعال باشد. البته می‌خواهیم شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی فعال‌تر شود. که این نیاز به طی شدن فرایند قانونی و اصلاح روابط مالی دارد.