تبیان، دستیار زندگی

:خط آهن تهران - بندرعباس برقی می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: خط آهن تهران - بندرعباس با صرف 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری برقی می شود که تحول بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
راه آهن
«عباس آخوندی» در نشستی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در شرکت راه آهن برگزار شد، افزود: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر 160 کیلومتر و باری بین 65 تا 70 کیلومتر در ساعت است و اگر این مسیر برقی شود، سرعت قطارها به 200 کیلومتر افزایش می یابد.
وی گفت: در 10 سال آینده با توسعه معادن، ظرفیت این بخش به 200 میلیون تن بار افزایش خواهد یابد که نباید اجازه داد این بارها به سمت جاده‌ سوق پیدا کند، زیرا مسیر ریلی بهترین شکل حمل و نقل این نوع بارها است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، سال گذشته 30.2 میلیارد تن کیلومتر بار در شبکه ریلی جابجا شد که اگر از طریق جاده انجام می شد،هر یک تن کیلومتر آن 35 سی سی بیشتر سوخت مصرف می‌ کرد و این یعنی یک میلیارد لیتر گازوئیل بیشتر مصرف می ‌شد.
آخوندی یادآور شد: استهلاک ترانزیت ریلی در برابر جاده‌ای بسیار اندک است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، میزان تردد در اطراف کلانشهرها به هفت میلیارد سفر در سال رسیده که یک میلیارد سفر آن در حومه تهران با خودرو انجام می‌شود.
آخوندی بیان کرد: روزانه به طور متوسط 550 هزار خودرو وارد و یا از تهران خارج می شود و با توجه به سرعت توسعه سالیانه 15 درصدی خودرو در کشور هر چه اتوبان در تهران و اطراف تهران ساخته می شود قبل از افتتاح به حالت اشباع رسیده است.
وی با اشاره به پروژه خط آهن چابهار - زاهدان گفت:‌ این پروژه با وجود تنگناهای مالی اکنون فعال است و در زیرسازی پیشرفت فیزیکی آن بیش از 50 درصد رسیده است و انتظار داریم با توجه به مذاکرات با هندی ها، تامین مالی این پروژه را از منابع بین‌المللی تامین کنیم.
در این نشست مدیرعامل راه‌آهن گفت: تامین ناوگان حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری بالایی طلب می کند از این رو چندین پیشنهاد برای تامین مالی آن ارایه شده که لیزینگ یکی از این روش ها است..
«سعید محمدزاده » با بیان اینکه در دولت دوازدهم 1250 دستگاه واگن باری با حمایت راه‌آهن وارد ناوگان ریلی کشور شده است، افزود: با توجه به هزینه های سنگین بخش ریلی، خریداران امکان خرید واگن از تولیدکننده داخلی ندارند و تولیدکنندگان داخلی نیز امکان فروش اقساطی به شرکت های ریلی را ندارند بنابراین به نظر می رسد، تنها راه توسعه ناوگان ریلی کشور، تامین مالی از طریق لیزینگ است.
به گزارش ایرنا، در پایان این نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با طرح سوالاتی از وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در جریان آخرین وضعیت شبکه حمل و نقل ریلی و راهکارهای توسعه ناوگان این شبکه قرار گرفتند.
منبع:ایرنا