تبیان، دستیار زندگی

زنی که از همسرش کتک خورده، می‌تواند طلاق بگیرد؟

یکی از موارد اقدام زن برای طلاق از همسرش، قرار داشتن در "عسر و حرج" است که کتک خوردن زن بوسیله مرد، در صورت اثبات در دادگاه کیفری از مصادیق آن محسوب می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عسر وحرج
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میزان، پرسش مخاطب درباره کتک خوردن زن از همسرش این است:

با سلام. حدود ده سال از زندگی مشترکم می‌گذرد یک فرزند ۶ ساله پسر دارم. شوهرم کنترل خشم ندارد و بار‌ها و بار‌ها مرا کتک زده که بنده به دلیل اینکه شوهرم هیچوقت پول در اختیارم قرار نمی‌دهد فقط توانستم یک بار پیگیر شوم و به پزشک قانونی بروم که مدارکش را دارم. همچنین شوهرم به من خیانت کرد و به زنا اقرار کرد هرچند که در حال حاضر انکار میکند. قصد جدایی دارم، اما نمیدانم چطور ثابت کنم شوهرم صلاحیت نگهداری از بچه ام را ندارد؟
 
آیا همان یکبار مراجعه ام به پزشک قانونی و مدارکش کمکی میکنه؟ همچنین گزارشی از پلیس ۱۱۰ دارم وقتی که کتکم زده بود و به قتل تهدیدم کرده بود. در ضمن اورژانس اجتماعی هم یکبار هنگام دعوا و شکستن وسایل از منزل بازدید داشته. استناد به این موارد کمکی می‌کنه؟ همچنین شوهرم بسیار فحاشی می‌کند و فحش‌های بسیار رکیک به خانواده ام می‌دهد ضبط صدای فحش‌ها مدرک محسوب می‌شود؟ تو را خدا جوابمو زودتر بدید با تشکر.

پاسخ کارشناسان :
ضرب و شتم و آزار و اذیت جسمی و روحی همانطور که وکیل آنلاین بار‌ها بیان داشته است جرم بوده و مرتکب قابل مجازات خواهد بود ولو آنکه همسرتان باشد. به عبارتی دیگر ضرب و جرح به هر مقدار که باشد جرم بوده و برای آن در قانون مجازات اسلامی، مجازات تعیین شده است، حتی اگر به میزان یک خراش باشد.
زن و شوهر می‌توانند به علت خراش ایجاد شده در روی بدن خود از دیگری شکایت کرده و ایجاد جراحت توسط همسر خود را اثبات کنند.

جراحت ایجاد شده توسط کارشناس پزشکی قانونی بررسی شده و میزان آن مشخص می‌شود. دادگاه بر اساس نظر کارشناس پزشکی قانونی رای صادر می‌کند؛ بنابراین می‌توانید اقدام قانونی در این خصوص نموده و از همسرتان در دادسرای عمومی محل وقوع جرم شکایت نمایید.

از طرف دیگر بواسطه توهین‌های صورت گرفته نیز امکان شکایت برای شما وجود خواهد داشت. در این صورت می‌توانید به مدارک گفته شده نیز برای اثبات ادعا‌های خود استناد نمایید.

در ادامه و در راستای بیان حقوق بانوان و نیز حمایت‌های همه جانبه‌ی قانونگذار از آنان باید بیان داشت ضرب و جرح به حکم قانونگذار از مصادیق عسر و حرج محسوب شده لذا زنان با استفاده از آن می‌توانند برای طلاق اقدام کنند. اما ضرب و جرح در این مورد باید در دادسرا کیفری اثبات شود. گزارش پزشکی قانونی نشاندهنده ضرب و جرح و میزان آن است همچنین باید مشخص شود این آسیب‌ها توسط چه کسی ایجاد شده است. در نهایت با توجه به رای دادگاه کیفری زن می‌تواند دادخواست طلاق دهد.
منبع: میزان