تبیان، دستیار زندگی

درباره مجله فرهنگی شبکه سه سیما

نقد فرهنگ در «کیوسک»

«کیوسک» یک مجله فرهنگی هنری با اجرای احسان عبدی پور است که به تازگی پخش آن از شبکه سه سیما شروع شده. اختصاص قسمت‌های ابتدایی این برنامه به نقد فیلم‌های سینمایی روی پرده سبب شد رسانه‌ها «کیوسک» را جایگزینی برای «هفت» معرفی کنند، اما تهیه کننده برنامه این گمانه را تکذیب کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه کیوسک
در تمام این چند وقت اخیر، درست از روزی که بهروز افخمی و مسعود فراستی مجبور به خداحافظی ناگهانی از برنامه هفت شدند، سرنوشت این برنامه به‌عنوان یکی از مهمترین مسائل رسانه‌ای شبکه سه سیما مطرح شده و در این بین کمتر روز یا هفته‌ای بوده که رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌هایشان درباره برنامه هفت نام این برنامه محبوب را یادآوری نکرده باشند. این روند به جز ١٠ روز دهه فجر که رضا رشیدپور سکان هفت را در دست گرفته بود، همواره ادامه داشته و حتی گاه به گمانه‌زنی‌هایی نه چندان معقولانه و منطقی، چون سپرده‌شدن فرمان برنامه به محمدحسین لطیفی- که در هفته گذشته چندبار مطرح شد- انجامیده است.

حالا با چنین اهمیتی که این برنامه در افکار عمومی دارد، طبیعی است که تراشیده شدن یک برنامه جانشین برای برنامه هفت در فضای رسانه‌ای کشور سروصدا به‌پا کند. این اتفاق زمانی رخ داد که شبکه سه سیما در برنامه «کیوسک» با رضا مقصودی درباره فیلم خجالت نکش به بحث و گفت‌وگو نشست که این قضیه به پیدا شدن جانشین برای برنامه «هفت» تعبیر شد.

در اولین واکنش‌ها خبرگزاری آنا با اشاره به تغییر و تحولات جدیدی که شبکه سه سیما با روی کار آمدن علی فروغی در مقام مدیر شبکه با آنها درگیر شده، تولید برنامه‌ «کیوسک» با رویکرد نقد و بررسی فیلم‌های روز را در ادامه روند جانشین‌سازی برای برنامه «هفت» قلمداد کرد و نوشت که به‌دلیل طولانی شدن توقف برنامه «هفت» و عدم انتخاب مجری، کارشناس و سازوکارهای برنامه، مدیران شبکه تصمیم گرفته‌اند برنامه «کیوسک» را تولید کنند.

«کیوسک» یک مجله فرهنگی و هنری است

اما بعد از گمانه جایگزینی «کیوسک» بجای «هفت» محمد امین نوروزی تهیه کننده این برنامه در توضیح این برنامه جدید شبکه سه آن را یک مجله تصویری معرفی کرد که سینما در آن غالب است ولی هویتی مستقل از «هفت» دارد. نوروزی در اینباره گفته است: «کیوسک» یک مجله فرهنگی و هنری است که به صورت تحلیلی سینما، ادبیات، تئاتر و موسیقی و اتفاقات روز این حوزه ها را بررسی می‌کند. این مجله فرهنگی هنری که به صورت تولیدی روی آنتن شبکه سه می‌رود صرفا سینمایی نیست اما موضوعات سینمایی چون عام تر است در برنامه غالب است. این برنامه در هر هفته بخش‌های مختلفی دارد و پرونده‌هایی در موضوعات تئاتر، سینما، ادبیات یا موسیقی باز می‌شود.

اگر قرار باشد برنامه‌ای با شعار فرهنگی در فضای رسانه‌ای امروز قرار بگیرد برای دیده شدن نیاز به ظرافت‌های بیشتری دارد تا مخاطب را همراه کند


نوروزی در خصوص حاشیه‌های مطرح شده در ارتباط با این برنامه و اینکه قرار است جای «هفت» را بگیرد گفته است: بعضی‌ها برای پوشش غرض ورزانه و زدن برچسب‌های سیاسی حاشیه‌های دروغی را در رابطه با برنامه «کیوسک» ایجاد کرده اند. بنده و تیم این برنامه در گذشته مثل اکثر ژورنالیست‌ها مطلب و یادداشت هایمان در رسانه‌های مختلف منتشر شده و طبعا این دلیل بر عضویت در تمامی این رسانه ها نمی‌باشد. اقای امیر ابیلی سردبیر برنامه هم مجله فرهنگی هنری «نزدیک» را در سال گذشته سردبیری کرده است و پیش از آن نیز سردبیر «سوره سینما» حوزه هنری بوده است و با دوره آخر برنامه «هفت» نیز همکاری داشته است، بنابراین «کیوسک» هیچگاه جهت‌گیری سیاسی نخواهد داشت و میزبان طیف‌های مختلف هنرمندان خواهد بود و حاشیه های ایجاد شده محلی از اعراب نخواهند داشت... .

سردبیر «کیوسک» امیر ابیلی با سابقه ژورنالیستی است و برنامه یک تیم تحریریه دارد که مجموعه‌ای از خبرنگاران و نویسندگان حوزه‌های مختلف هنری در آن حضور دارند. محمد امین نوروزی تهیه کنندگی و احسان عبدی پور هم مجری  است.
بیشتر بخوانید:
«کیوسک» متولد شد

«کیوسک» موفق می‌شود؟

تولد هر برنامه‌ فرهنگی با هر اندازه از کیفیت می‌تواند نوید دهنده اتفاقاتی خوب در عرصه فرهنگ باشد. تا الان سه قسمت از پخش برنامه «کیوسک» گذشته که در دو قسمت ابتدایی به نقد فیلم‌های درحال اکران پرداخته و در برنامه این هفته سراغ تئاتر خصوصی و نشر کتاب رفته. آنچه در طول این سه قسمت از «کیوسک» دیدیم آنقدر چشم گیر و مهم نبوده که بتواند از عهده ارائه یک مجله فرهنگی پربار برآید. اولین ایراد به کیفیت بصری و دکور برنامه است که نسبت چندانی با برنامه سازی امروز ندارد. برای یک برنامه فرهنگی که با هنر و مصادیقش سرو کار دارد یکی از اولین نشانه‌های موفقیت ارائه تصویر چشم نواز برای مخاطب است که «کیوسک» از آن غافل بوده. نکته بعد اجرای احسان عبدی پور است که پویایی لازم را در برخورد با مهمانانش ندارد و نمی‌تواند جذابیت گفت‌وگو را تأمین کند.

بااین حال هنوز زمان زیادی از پخش این برنامه نگذشته و قضاوت ما دراندازه همین چند برنامه‌ای است که دیدم اما آنچه مشخص است اگر قرار باشد برنامه‌ای با شعار فرهنگی در فضای رسانه‌ای امروز قرار بگیرد برای دیده شدن نیاز به ظرافت‌های بیشتری دارد تا مخاطب را همراه کند. امیدورایم «کیوسک» با در نظر گرفتن فضای فرهنگی و رسانه‌ای موجود تلاش بیشتری در پیش بگیرد تا در ادامه مسیر مخاطب بیشتری را همراه کند.

منابع: مهر/ شهروند/ تبیان