تبیان، دستیار زندگی

چرا روان خوانی داستان برای کودکان خیلی مهم است؟

روان خوانی داستان برای کودکان یا هر نوشته دیگری از جمله توانایی‌های مهم در کودکان است. این توانایی مهم برای کودکانی که تازه خواندن را یاد می‌گیرند، مثل افرادی است که شروع به یادگیری زبانی جدید می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روان خوانی، داستان، کودکان، داستان، خانواده ایرانی، کودک
 کسب مهارت روان خواندن در کودکان تفاوت چندانی با تسلط پیدا کردن در خواندن حین یادگیری یک زبان خارجی ندارد. اگر دوست دارید که روان خوانی داستان برای کودکان را در کودک خود تقویت کنید، باید شناخت درستی از زبان به او بدهید و کتابخوانی را برای او ترویج دهید.

تعریف روان خوانی داستان و متن چیست؟

در بیشتر موارد، روان خوانی داستان برای کودکان به عنوان توانایی خواندن ‌آسان، سریع و رسای متن بدون تلاشِ بیش از حد و مشکل در درک مطلب، تعریف می‌شود. هنگام ارزیابی کلی سلیس‌ و روان خواندن یک کودک باید به دو موضوع توجه شود؛ روان خوانی شفاهی و بی‌صدا.

روان خوانی شفاهی در کودک

همان‌گونه که از اسمش پیدا است، روان خوانی شفاهی به این اشاره دارد که یک کودک چگونه می‌تواند با صدای بلند، متنی را روان بخواند. این نوع از روان خوانی داستان و سایر نوشته‌ها، پیش از آنکه به درک مطلب از سوی کودک توجه داشته باشد، به توانایی کودک در رمزگشایی موضوع معطوف است. اگر کودک شما یک سلیس‌خوان شفاهی است، باید بتواند بخش خاصی از متن را بدون تپق و مکث بخواند، لحن و بیان مناسب داشته باشد و بیشتر کلمات را به‌ درستی تلفظ کند.

روان خوانی بی‌صدا چیست؟

روان خوانی بی‌صدا کمی پیچیده‌تر از روان خوانی شفاهی در کودک است. کودکی که در روان خوانی داستان و… به صورت بی‌صدا مهارت دارد باید بدون هیچ‌گونه تعلل و مکثی، متن پیش روی خود را بخواند. در این نوع از روان خوانی داستان برای کودکان و… ، خواندن کلمه به کلمه کفایت نمی‌کند. بلکه کودک باید بتواند بدون اینکه کلمات و جملات را بلند‌بلند ادا کند، بیش از ۱ کلمه را با چشم خود در متن بخواند و مفهوم آنچه را می‌خواند درک کند.
خیلی از کودکانی که به نظر می‌رسد در روان خوانی داستان ماهر هستند، با روان خوانی بی‌صدا مشکل دارند. این قضیه در کودکانی دیده می‌شود که به‌آسانی یک کتاب را می‌خوانند ولی نمی‌توانند درباره داستان و مفهوم آن توضیح بدهند.

چرا روان خوانی داستان برای کودکان مهم است؟

خواندن بدون روان خوانی، لذت‌بخش نخواهد بود. این موضوع ساده‌ترین بخش ماجرا است و نشان می‌دهد که قدرت سلیس خواندن تا چه اندازه حائز اهمیت است. کودکانی که روان می‌خوانند، یک کتاب را برمی‌دارند و برای خودشان مطالعه می‌کنند و لذت می‌برند. علاوه بر اینها، سلیس‌ خواندن باعث پیشرفت بیشتر در نوشتن، غنی‌تر شدن دایره واژگان و درک بیشتر مفاهیم می‌شود. پس اهمیت روان خوانی داستان برای کودکان و سایر کتاب‌ها را در کودکان خود جدی بگیرید.
منبع : کودکت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.