تبیان، دستیار زندگی

کتاب لبیک در آسمان ناگفته هایی است درباره شهید بابایی

پرواز تا ملاقات با خدا

«لبیک در آسمان»، خاطراتی خواندنی از شهید عباس بابایی است. فرمانده ای که در جنگ و زندگی، فرصت شهادت را بر زیارت مقدم دانست. در کتاب خاطرات شهید بابایی با خلبانی آشنا می شوید که شوق پروازش او را به دیدار خدا رهنمون کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شهید بابایی
« ... وقتی رفتم بالا، دیدم بابایی و اثنی عشر توی دفتر هستند. بابایی به من گفت :«همین الان خودت رو برسون تهران که وقت نیست.برو پیش فلان کاردار، اون جا منتظرت هستن. فردا باید بری مکه.» حج تمتع سال 62 بود. سریع آمدم خانه، وسایلم را جمع کردم و رفتم تهران. تازه فهمیدم که بابایی من را به جای خودش فرستاده است، بدون اینکه چیزی به من بگوید. با آخرین هواپیما رفتم و با اولین هواپیما برگشتم...»

شوق پرواز و شوق زیارت خانه خدا برای عباس وصف ناشدنی بوده است. حج، رازی سر به مهر در زندگی شهید بابایی بوده از آن جهت که در طول دوران جنگ به تناوب فرصت زیارت خانه خدا برایش محقق شد، اما او فرصت شهادت را بر زیارت، مقدم دانست و عاقبت هم در عید قربان به شهادت رسید.

لبیک در آسمان، خاطراتی از شهید عباس بابایی است که حاصل کوشش علی اکبر مزدآبادی، نویسنده جوان سلسله کتاب های «یاران ناب» است. یاران ناب مجموعه ای گرانبها از سیره و سلوک شهداست که در هجدهمین عنوان به سراغ زندگی خلبان شهید بابایی رفته است.

مشخصه قلمِ این نویسنده جوان که در بیشتر کتاب های او در این رده مشترک است، سادگی و بی پیرایگی آن است. او خاطرات را شسته و رفته نقل می کند؛بدون تملق و بزرگنمایی. خاطره گویی هم از زبان خانواده، دوست یا همرزم شهید گفته می شود. این سادگی به شدت باورپذیری روایت ها را دوچندان کرده است.

خاطرات کتاب ها خصوصا در همین کتاب شهید بابایی متنوع است و تکثر راویان آن باعث می شود خواننده از یکنواختی رایج در بعضی خاطره گویی ها و آثار مشابه خسته  و دلزده نشود: خاطراتی از تولد، تحصیل، ازدواج، کار و جهاد و بالاخره شهادت.

یکی دیگر از نکاتی که در این کتاب دیده می شود و نویسنده به آن توجه داشته است، پانویس هایی است که برای توضیح بیشتر و آشنایی مخاطب با رویدادها آورده شده است. پانویس هایی که نشان می دهد، مزدآبادی تنها به گردآوری محض خاطرات بسنده نکرده و مطالعات و گفتگوهای جانبی نیز در مورد موضوعات داشته است.

البته خاطرات شهید بابایی در کتاب لبیک در آسمان گلچین شده و برخی از آنها را خواننده در آثار مشابه یا رسانه ها مطالعه کرده است. اگر بیننده سریال«شوق پرواز» هم بوده باشد، احتمالا به صورت ملودرام تصویری هم از این خاطره هادیده است. اما برخی از خاطرات هم دست اول تر و کمتر روایت شده است.

 این نویسنده جوان خاطرات را شسته و رفته نقل می کند؛بدون تملق و بزرگنمایی. خاطره گویی درباره شهید بابایی هم از زبان خانواده، دوست یا همرزم شهید گفته می شود. این سادگی به شدت باورپذیری روایت ها را دوچندان کرده است.



... همه می گفتند: «وقتی بری اونجا، همه چیز را فراموش می کنی.» اما چنین چیزی برای من پیش نیامد. از همان روز اول تا انتهای سفر نتوانستم عباس را فراموش کنم. حتی روی قاشق و ظرفم اسم عباس را نوشته بودم. پرواز ما مدینه اول بود. ده روز در مدینه ماندیم.با شروع مراسم حج به مکه رفتیم. باید لباس احرام به تن می کرده و برای عرفات آماده می شدیم. تازه لباس احرام به تن کرده بودم.شب بود.دقیقا سه روز قبل از شهادت عباس...
 
نکته دیگر اینکه گاه برخی خاطرات با یک موضوع واحد از زبان چند نفر نقل شده است؛ خاطره ای مشترک با زاویه دید متفاوت که مطالب را خواندنی تر و شیرین تر می کند. به قول معروف «هر کسی از ظن خود شد یار من». در لبیک در آسمان هرکس با نگاه خود رازهایی از عباس را دریافت می کند. گاه ممکن است همسر شهید باشد یا یک سرباز و همکار ساده او.



 ... صدای عباس را که شنیدم، بغض ام ترکید. با گریه به او گفتم: «عباس! کار خودت را کردی! من تا همین الان منتظرت بودم. دیگه نمی تونی بیای، مگه نه؟»گفت: « ملیحه ! خواهش می کنم ناراحت نباش. اونجا از خدا طلب صبر کن.» گفتم: « یعنی چی؟» گفت: « می خوام بگم برگشتی، دیگه من رو نمی بینی.»...

راویان کتاب هم در نوع خود جالب توجه هستند. خاطراتی از رهبر انقلاب، سردار سید یحیی صفوی، سردار علی فضلی، صدیقه حکمت، محمدرضا عطایی و سایرین. البته تعداد خاطراتی که از سوی همسر شهید و محمدرضا عطایی نقل شده، به علت نزدیکی و قرابت با عباس بابایی بیشتر است.

یکی از ویژگی های کتاب، تصاویر بکر و جالبی است که توسط خانواده شهید بابایی در اختیار نویسنده قرارداده شده است. تصاویری که به اقتضای موضوع خاطره و در لابلای متن ها و با رعایت توالی زمانی گنجانده شده است.
لبیک در آسمان از بیوگرافی کوتاه عباس بابایی و خاطرات دوران تحصیل او در آمریکا آغاز می شود. روایتی از خودِ شهید و همسرش که رمز و راز عاشقی و انتخاب یک زندگی آگاهانه است به عنوان مقدمه ای برای ورود به زندگی یکی از خلبانان پرآوازه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

از اینجا به بعد همه خاطرات در دوره دفاع مقدس و حول و حوش ارتباط شهید بابایی به عنوان یک همسر، دوست، خلبان، فرمانده پایگاه و یک انسان صادق و شریف می چرخد. خاطراتی که خواننده را با زیر و بم های زندگی یک فرمانده در میدان جنگ و زندگی آشنا می کند.
مجموعه خاطراتی که درکتاب لبیک در آسمان آمده است، گزیده ای از خاطرات منتشر شده در شاهد یاران، گفتگو با محمدرضا عطایی دوست و همرزم شهید بابایی و برخی خاطرات و مطالب متفرقه است. بیش از 50 خاطره از سرلشگر خلبان شهید بابایی که تصویری روشن از سبک زندگی، خصوصیات اخلاقی و خانوادگی و کاری وی را به مخاطب ارائه می کند.
لبیک در آسمان، خاطراتی از شهید عباس بابایی به کوشش علی اکبری مزدآبادی در 157 صفحه توسط انتشارات یازهرا منتشر شده است.