تبیان، دستیار زندگی

چگونه در بزرگسالی برای خود دوست جدید پیدا کنیم؟

بسیاری ما در بزرگسالی از یافتن دوستان جدیدی که بتوانیم به طور کامل به آنها اعتماد داشته باشیم و در همه مسائل زندگیمان شریکشان کنیم، ناتوان هستیم. تقریبا همه‌ی دوستان صمیمی و با ارزشمان را از دوران تحصیل در مدرسه یا دانشگاه داریم و پس از آن، نتوانسته ایم کسی را به طور کامل به خلوت خصوصی و خانوادگی خود وارد کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوستی

 اما چرا چنین مساله ای بوجود می آید؟ 

با اینکه انسان یک حیوان اجتماعی بشمار می رود، اما جالب است بدانید که به گزارش آمار رسمی کشور انگلستان، هر یک نفر از ۸ بزرگسال در این کشور هیچ دوست صمیمی‌ای ندارد! این آمار بسیار عجیب و ترسناک به‌نظر می رسد، اما واقعیت دارد.
مارتین بارو، مشاور روابط در این باره می گوید: «بزرگسالان عموما خیلی زود اسیر کارهای روزمره زندگی خود همانند کار، تحصیل، ازدواج، بچه داری و … می شوند و از این رو، یافتن دوستان جدید و برقراری ارتباط با غریبه ها برایشان در اولویت آخر قرار می گیرد و در نتیجه تلاش خاصی برای این موضوع نمی کنند.»
اما چگونه می توان این مشکل را برطرف کرده و دایره روابط اجتماعی خود را گسترده تر کرد؟ برای یافتن پاسخ، نظر شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

۱- در گروه های اجتماعی یا کلاس های آموزشی ثبت نام کنید 
شاید کلیشه به‌نظر برسد، اما اگر هیچ وقت برای داشتن دوستان جدید و تازه هیچ تلاشی نکنید، یا همیشه تنها می مانید یا به موجب حضور افراد همیشگی در اطرافتان، هیچ پیشرفت و تغییری در زندگیتان ایجاد نمی شود. اگر می پرسید که از کجا می توان با افرا جدید دوست شد؟ باید بگوییم که این موضوع به علایق و سلایق فردی شما بستگی دارد.
مثلا می توانید با ثبت نام در کلاس های آموزشی زبان، هنر، رفتن به باشگاه های ورزشی یا عضو کتابخانه شدن، با غریبه هایی آشنا شوید که سلیقه شبیه شما دارند. یا به واسطه گروه ها و کانال های اینترنتی، کسانی را بیابید که همچون شما فکر می کنند. یا دایره سرگرمی هایشان مشابه آن‌چیزی است که شما هم می پسندید.

۲- هرگز دیگران را به این خاطر که شبیه شما نیستند کنار نگذارید 
یکی از بزرگ ترین موانعی که سر راه بزرگسالان برای ورود افراد جدید به زندگیشان وجود دارد، ثابت بودن عقاید و طرز فکرشان است. ما اصولا عادت داریم از  کسانی که باورهای مشابه با ما ندارند دوری کرده و فاصله مان را با آن ها زیاد می کنیم. اما این امر موجب کوچک شدن دایره دوستانمان می شود.
کودکان به دلیل اینکه تعصبات بسیار کمتری دارند، خیلی بهتر می توانند با فرهنگ ها، باورها و اخلاق های گوناگون کنار آمده و آنها را بپذیرند.
برای یافتن دوستان جدید، بهتر است روشن‌فکر باشید و این را به یاد داشته باشید که همه نباید مثل ما فکر کنند. لازم نیست همه به باورهای ما ایمان داشته باشند و اعتقادات هر کسی برای خودش محترم و ارزشمند است.

۳- از خانه بیرون بروید 
این را در ذهن داشته باشید که اگر بخواهید در خانه بنشینید تا کسی شما را بیرون دعوت کند، شاید این انتظار برای همیشه طول بکشد. شاید هیچکسی از شما درخواست نکند که در سفر، کافه، رستوران یا شرکت در رویداد اجتماعی همراهی‌اش کنید. پس خودتان قدم جلو بگذارید.
بیرون بروید و با غریبه ها هم صحبت شوید. از دعوت کردن آشناها به کافه هراس نداشته باشید. شاید این بهانه ای برای دوستی های عمیق باشد. گروه های دوستی تشکیل دهید. از همکلاسی ها و همکاران گرفته تا دوستانِ دوستان را دور هم در یک فضای باز جمع کنید و به تدریج با هم بیشتر صمیمی شوید. این را بدانید که با گسترش دایره آشنایی ها خود، هیچ بخشی از زندگی شما به خطر نمی افتد.

۴- ارتباط های حضوری را افزایش دهید 
شاید به واسطه اپلیکیشن های پیام رسان یا شبکه های اجتماعی از احوال بسیاری از اطرافیان خود مطلع باشید. اما این باعث نمی شود که شما احساس تنهایی نکنید. برای برقراری رابطه ها، بهتر است قرارهای حضوری ترتیب دهید و چند ساعت در هفته را در کنار کسانی سپری کنید که به عنوان دوست برای خود انتخاب کرده اید.
البته اگر تصور می کنید که هیچ وقت و زمانی برای قرارهای هفتگی ندارید، دست‌کم همان ارتباط جزئی در فضای مجازی را برای خود حفظ کنید.

۵- برای حفظ ارتباط های خود تلاش کنید 
همه ما به اقتضای شغل یا سن مجبور به تغییر هستیم، از تغییر محل زندگی و مدرسه گرفته تا شغل و محل کار. اما، وقتی به هر دلیلی، فضای کاری شما تغییر می کند، به دوستی خود با همکاران سابق پایان ندهید. سعی کنید در کنار پیدا کردن افراد جدید، انسان هایی که قبلا هر روز با آن ها معاشرت داشته اید را نیز همچنان در جوار خود حفظ کنید.
برای این منظور، هر روز یا یک روز در میان احوالشان را جویا شوید. حتی می توانید هر چند هفته یکبار با آنها قرار ملاقات گذاشته و رودرروی هم گپ بزنید.

منبع : بیتوته
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.