تبیان، دستیار زندگی

عوارض رنگ مو ،‌ لاک ناخن و لوازم آرایشی را جدی بگیرید

امروزه در جهان استفاده از انواع رنگ مو ، لوازم آرایشی و لاک های ناخن در بین زنان و حتی دختر خانم های کم سن و سال رواج بسیاری دارد. اکثر مصرف کنندگان این وسایل و محصولات تنها به جنبه زیبایی آن نگاه می کنند و توجهی به آسیب های احتمالی بر سلامتی ندارند. با ما همراه باشید تا با عوارض و مضرات این محصولات آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
لوازم ارایش

رنگ مو:
 شغل آرایشگری را می توان یکی از حرفه های پر خطر دانست. محققان سازمان بهداشت جهانی براین عقیده اند که مصرف مداوم مواد و رنگ های شیمیایی می تواند موجب بروز سرطان و دیگر مشکلات سلامتی مانند آسم یا آلرژی های پوستی شود. ذرات معلق مواد شیمیایی که در هوای سالن های آرایشی پراکنده است ممکن است سبب حالت تهوع و میگرن شود. این حالات پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد احساس می شود.
رنگ ها همچنین باعث تحریک پذیری موها می شود زیرا ترکیبات شیمیایی موها را تغییر داده و همین امر موها را ضعیف تر می کند. مسئله بسیار مهم این است که باید حتما پس از رنگ کردن موها، پوست سر کاملا مرطوب شود. بهتر است برای رنگ کردن موها به آرایشگر مراجعه شود زیرا وی به خوبی می داند که چه نوع رنگی متناسب با نوع موهاست.
لاک ناخن: لاک های ناخن حاوی بسیاری عوامل شیمیایی خطرناک برای سلامتی هستند. این مواد ممکن است باعث آسم، مشکلات پوستی وحتی سرطان سینه شوند. یکی از اصلی ترین مواد موجود درلاک به عنوان تغییردهنده غدد درون ریز شناخته شده است. دیگرترکیبات موجود در لاک نیز تاثیرات جدی بر سلامتی دارد. بهتر است هنگام انتخاب، انواع لاک های با پایه آب خریداری شود زیرا مواد خطرناک ذکر شده را ندارد.
لوازم آرایش: کرم ها، مداد چشم و لب، سایه چشم و... محصولات آرایشی متنوعی در بازار دیده می شوند. معمولا آنها خطر جدی برای سلامتی ندارند اما باید در ترکیبات آنها به دو ماده الکل و پارابن( استر اسید پاراهیدروکسی بنزوئیک) توجه کرد. پارابن به عنوان ماده سرطان زا و آلرژی زا شناخته می شود. تجمع این مواد در بافت پستان می تواند عامل بروز سرطان سینه باشد. آنها به راحتی جذب می شوند و تاثیر مستقیمی دارند. در مورد الکل نیز باید گفت که پوست را ضعیف و آن را بیش از پیش آسیب پذیر می کند. اگر خواهان استفاده از مواد سالم هستید حتما قبل از انتخاب، بروشور محصولات را با دقت نگاه کنید.
رنگ های طبیعی جایگزین مواد شیمیایی: در حال حاضر رنگ های موقت جایگزین رنگ های قدیمی شده اند زیرا عوامل تحریک کننده کمتری دارند. این رنگ ها ساختار مو را تغییر نمی دهند و همچنین نیازی به بی رنگ کردن موها نیست. با این جال، برای حفظ حالت همیشگی باید مرتبا استفاده شود و از طرفی نیز موهای سفید را نمی پوشاند. در هر صورت باید به برخی ترکیبات موجود در رنگ ها مانند آمونیاک توجه کرد.
بسیاری از مواد طبیعی را می توان به عنوان جایگزین مناسبی برای شیمیایی دانست که از جمله معروف ترین آنها حنا است. البته به خاطر اینکه نمی توان رنگ زیبا و دلخواهی پس از استفاده مشاهده کرد چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. مسئله قابل توجه دیگر اینکه پس از رنگ کردن موها با حنا به هیچ وجه نباید از رنگ های شیمیایی استفاده کرد زیرا سبب سوختن موها می شود. قبل از استفاده از هر کدام از رنگ های طبیعی با فردی متخصص در این باره مشورت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که رنگ کردن موها برای خانم های باردار ممنوع است.
اگر قصد دارید خوتان در منزل موها را رنگ کنید، ابتدا مقداری از آن را امتحان کنید تا از واکنش های احتمالی پوست مطلع شوید. برای این کار، قسمت کوچکی از پوست سطح داخلی آرنج را خوب تمیز کنید. سپس مقدار کمی از ماده را روی پوست بزنید و بگذارید خشک شود. اگر بعد از 24 ساعت هیچ احساس خارش و سوزشی احساس نکردید و اثری از قرمزی نیز دیده نشد، می توانید مطمئن شوید که احتمال بروز حساسیت ضعیف خواهد بود. 

منبع : بیتوته
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.