تبیان، دستیار زندگی

آسیب‌شناسی بازی کلش آف کلنز

سجده بر شیطان، در بازی آنلاین

بازی "کلش آف کلنز" برخلاف بازی‌های رایانه‌ای که تا پیش از این معمول بود و انفرادی بازی می‌شد، به صورت اشتراکی انجام می‌شود. اگرچه که می‌توان به صورت انفرادی نیز به بازی کلش آف کلنز پرداخت. از این رو این بازی هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای فردی و هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای گروهی را به همراه خواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازی رایانه ای
دنیای بازی‌ها، همواره دنیای جذاب با کاراکترهایی جذابی است. دنیایی خاص که با ورود بازی‌های آنلاین جلوه‌ی خاصی به خود گرفت. انواع بازی‌های آنلاین طی سال‌های اخیر در کشور ما با طرفداران فراوانی همراه بود که گاه آنان را به مرز اعتیاد اینترنتی کشاند. "کلش آف کلنز"، "پوکمون" و ده‌ها بازی آنلاین دیگر از جمله بازی‌هایی هستند که برای یک دوره‌ی نسبتا طولانی در افراد زیادی را به خود جذب کردند.

این بازی‌ها را نمی‌توان در نگاه اول، مورد نقد قرار داد اما اگر کمی ژرف اندیش باشیم و به زوایای مختلف آن‌ها با دقت نظر بیش‌تری بنگریم، بی‌شک با مسائلی روبرو می‌شویم که حتی تصور آن هم مشکل است.

بازی "کلش آف کلنز"

یکی از نمادهای شاخص این بازی؛ نیرویی شیطانی به‌نام "گوبلین" یا همان جن با گوش‌های شیطانی و چشم‌های قرمز است.

به عقیده صاحب‌نظران، سیاستگذاران و روانشناسان بازی؛ "جنگ قبایل" نه تنها با آموزه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی سرزمین ایران سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب گری را تقویت کرده و زمینه بی‌قراری و استرس را در افراد به‌وجود می‌آورد. روانشناسان ضمن هشدار جدی به خانواده‌ها "جنگ قبایل" را جنگ با تمام مفاهیم متعالی و زیبای انسانی در زندگی بر شمردند. به بیان دیگر این بازی برخلاف بازی‌های رایانه‌ای که تا پیش از این معمول بود و به صورت انفرادی انجام می‌شد، معمولاً به صورت اشتراکی انجام می‌شود اگرچه که می‌توان به صورت انفرادی نیز به بازی کلش آف کلنز پرداخت. از این رو این بازی هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای فردی و هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای گروهی را به همراه خواهد داشت. (1)

روش این بازی به گونه‌ای است که باید قلعه‌های خود را حفظ و قلعه‌های دیگران را فتح کنید. از دیگر سو نیز برای پیروزی باید در تخریب پیش‌رو باشید و حتی در نقطه‌ای که نیاز می‌دانید، باید سربازان‌تان را برای افزایش قدرت خود خود کشته و امتیاز کسب کنید!

نمادهای شیطان پرستی در "بازی کلش آف کلنز"

یکی از مسائلی که جنجال فراوانی نسبت به این بازی به راه انداخت؛ نمادهای شیطان پرستی بود که نشان از اشاعه‌ی فرهنگ و اعتقادات صهیونیستی داشت که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

* صفحه اصلی این بازی، از مربع‌هایی مرتب تشکیل شده که حالت شطرنجی دارد و این تصویر یکی از نمادهای اصلی شیطان پرستی محسوب می‌شود.
* در مراحل پیشرفته‌ی بازی "کلش آف کلنز"؛ نمادهایی از خرگوش معروف شیطان پرستان ظاهر می‌شود. خرگوش با هر دو جنس مذکر و مونث جفت می‌شود که در ماسون، این خرگوش نماد "همجنس گرایی" است.
* ستاره وسط زمین، 6 مثلث و 6 زاویه دارد که 666 را تداعی می کند. یعنی یکی از قوی‌ترین نمادهای شیطان پرستی، همان عدد ابلیس.
* کلاه کارگران در این بازی، مشابه موهای خاخام‌های صهیونیستی است.
* در بالای صفحه نیمی از سر جغد ترسیم شده که به تدریج در متن قهوه‌ای آن، تکمیل می‌شود. فراماسون‌ها به جغد نیز علاقه خاصی دارند چون گردن جغد 360 درجه می چرخد و نمادی از تسلط داشتن بر همه جا و زیر نظر داشتن همه چیز است.
* در این بازی، مهم‌ترین نماد و نشانه‌ی فراماسون‌ها یعنی "چشم جهان بین"، آشکارا مشاهده می‌شود.
* نماد الماس یا جم در بازی کلش، نماد ستاره 6 پر، در دل یک الماس سبز و زیبای شش گوشه است که روزانه میلیون‌ها دلار به حساب فراماسون‌های پشت پرده بازی می‌ریزد.
* "گولم" نیز نام یکی دیگر از کاراکترهای این بازی است که همواره در فیلم‌های ‌هالیوودی نمونه‌ای از ورود عرفان یهودی است. کاراکتر گولم با همین شکل و نام نیز در آیین کابالا وجود دارد و از اعتقادات آیین کابالیستی است.
* یکی از نمادهای شاخص این بازی؛ نیرویی شیطانی به‌نام "گوبلین" یا همان جن با گوش‌های شیطانی و چشم‌های قرمز است.

نام برخی از کاراکترهای بازی

باید توجه که تمامی کاراکترهای بازی "کلش آف کلنز" را افرادی خشن با ظاهر و نامی شبیه به نمادهای فراماسونری، تشکیل داده‌اند:

Barbarian : بی تمدن، وحشی، بیگانه  
Goblin : دیو، جن
Giant  : غول
Wall Breaker : دیوار شکن
Wizard : جادوگر
P.E.K.K.A : شوالیه خشم گین
Hog Rider : گراز سوار
Witch : زن جادوگر، ساحره

نتیجه گیری:

امروزه انواع رسانه و ابزار ارتباطی نقش چشم گیری در گسترش افکاری هدفمند شده دارند، در این میان بازی‌های رایانه‌ای بنا به جذابیت و مورد علاقه قرار گرفتن، از نفوذ بیش‌تری برخوردار هستند و بنا براین باید بیش از پیش بر این روند، توجه داشت. چرا که فراگیر شدن این قبیل بازی‌ها می‌توانند تاثیرات عمیق و گسترده‌ای بر افکار و اعتقادات اقشار مختلف جامعه، به‌ویژه جوانان گذاشته و آنان را به انحرافات فکر کشاند.

پی‌نوشت:
1- 20 آسیب جدی بازی کلش آف کلنز، عصر ایران