تبیان، دستیار زندگی

نرم‌کننده‌های گلو!

راهکارهای خانگی برای برطرف کردن خشکی گلو

خشکی گلو می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد؛ می‌تواند خواب شبتان را مختل کند و حتی انجام کارهای روزمره برایتان سخت شود. خشکی و زبری گلو مشکلی است که معمولاً به دلیل التهاب حلق یا گلو به وجود می‌آید؛ لوله‌ای که از پشت بینی و دهان به سمت مری کشیده شده و به معده ختم می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان‌های خانگی برای خشکی گلو
عوامل متعددی می‌تواند موجب خشکی گلو شوند. در همه‌ی فصول و در بیشتر موارد طی ماه‌های سرد زمستان وقتی که هوا خشک بوده و عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی بسیار گسترده شده خشکی حلق روی می‌دهد. خشکی گلو می‌تواند علامت مونو نوکلئوز عفونی، التهاب لوزه‌ها، گلودرد میکروبی، ریفلاکس اسید معده، آنفلوانزا، سرماخوردگی و تب یونجه یا آلرژی هم باشد.
گاهی هم خشکی گلو نتیجه‌ی یک مشکل نه چندان جدی است مانند خوابیدن با دهان باز، زیاد حرف زدن، سیگار کشیدن، دهیدراته شدن بدن و یا قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا.
بعضی از علائم خشکی گلو شامل خشکی گلو که مخصوصاً در شب تشدید می‌شود، مشکل در بلع، زبری گلو و تورم غدد در طرفین گردن می‌شود. بعضی وقت‌ها این علائم ممکن است همراه با یک عفونت میکروبی باشد که می‌تواند منجر به سردرد، دردهای بدنی، تب و خستگی عمومی شود. پیش از پیدا کردن راه‌حل باید علت خشکی گلو را شناسایی کنید، اما در این میان راهکارهای خانگی مؤثری وجود دارد که می‌توانید برای تسکین علائم خود از آن‌ها استفاده کنید.

1. غرغره آب نمک

ساده‌ترین راه تسکین خشکی گلو، غرغره کردن با آب نمک است. نمک خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدمیکروبی دارد که هرگونه عفونت میکروبی را با مهار رشد آن برطرف می‌کند. همچنین غرغره کردن آب نمک کمک می‌کند ترشحات از حلق خارج شده و دهان مرطوب بماند.

2. عسل

عسل می‌تواند علائم خشکی گلو را تسکین بدهد چون هم مرطوب کننده است و هم نم نگهدار. عسل خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی و ضدعفونی‌کنندگی دارد که با میکروب‌های عامل عفونت مبارزه می‌کند. یک قاشق غذاخوری عسل را در یک فنجان آب گرم حل کنید و روزی دو تا سه بار بنوشید. قبل از خواب هم می‌توانید یک لیوان شیر و عسل گرم بنوشید تا خواب بهتری داشته باشید.

3. سرکه سیب

سرکه سیب را می‌توانید با آب رقیق کرده و با آن غرغره کنید یا آن را به چای گرم افزوده و برای برطرف کردن عفونت و قلیایی کردن بدن بنوشید. این راهکار ساده‌ی طبیعی به برطرف کردن خشکی حلق و گلودرد ناشی از آلرژی یا عفونت کمک می‌کند.

4. جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند هم یک راه ساده و دوست داشتنی برای تخفیف گلودرد است. عمل ِ جویدن، جریان بزاق را در دهان و حلق افزایش می‌دهد. با افزایش ترشح بزاق، گلو مرطوب شده و در نتیجه از خشکی آن کاسته می‌شود. جویدن آدامس بدون قند اسیدیته بدن را هم کاهش می‌دهد که از دیگر دلایل متداول خشکی گلو است.

بیشتر اوقات خشکی گلو یک دلیل ساده دارد؛ دهیدراته شدن بدن. یعنی به میزان کافی آب نمی‌نوشید. وقتی بدن کم آب می‌شود نمی‌تواند به میزان لازم بزاق تولید کند و طبیعتاً رطوبت دهان و حلقتان کم خواهد شد


5. نارون لغزان

نارون لغزان حاوی لعاب است؛ یعنی ماده‌ی ژل مانندی که حلق را می‌پوشاند، خشکی و خارش را تسکین می‌دهد و از التهاب آن کم می‌کند. ضمناً این گیاه تولید بزاق را نیز افزایش می‌دهد.
یک قاشق غذاخوری پوست داخلی نارون لغزان را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید دم بکشد، سپس محلول حاصل را صاف کرده و کمی عسل اضافه کنید و آرام آرام وقتی که هنوز گرم است بنوشید.

6. شیرین بیان

شیرین بیان نیز می‌تواند خشکی حلق را تخفیف بدهد زیرا خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و گلو را از هرگونه عفونتی که می‌تواند موجب خشکی شود رها می‌کند.
یک قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد، سپس آن را صاف کرده و روزی دو تا سه بار بنوشید. می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه کنید.

7. فلفل کاین

فلفل کاین برای تسکین خشکی حلق بسیار مؤثر است. فلفل کائن مقدار مناسبی کپسایسین دارد؛ ترکیبی که یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و خاصیت ضد باکتریایی دارد. فلفل کاین از تورم بافت‌های حلق کم کرده و عفونت را برطرف می‌کند.
یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل کاین را با یک قاشق غذاخوری عسل و سه حبه سیر پودر شده مخلوط کنید و یک‌دوم از این ترکیب را چند بار در طول روز بخورید اما بین دوزهای مصرفی‌تان دست‌کم یک ساعت فاصله بگذارید. یک روش دیگر این که می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل کاین را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو در یک لیوان آب گرم ترکیب کرده و محلول حاصل را چند بار در روز غرغره کنید.

8. ریشه گیاه ختمی

ریشه ختمی یا همان گیاه مارشمالو حاوی لعاب است که پوششی برای گلوی خشکتان ایجاد می‌کند. ضمناً این گیاه برای تسکین التهاب مربوط به تورم لوزه‌ها یا گلودرد میکروبی مفید است.
ریشه مارشمالو به دلیل خاصیت ضدالتهابی و مرهم مانندش برای تخفیف علائم ریفلاکس هم سودمند است. یک قاشق غذاخوری ریشه خشک شده ختمی را در یک و نیم فنجان آب جوش دم کنید (20 دقیقه) و محلول حاصل را صاف کرده و با کمی عسل ترکیب کنید. می‌توانید سه فنجان از این ترکیب را در روز بنوشید.


9. مایعات بنوشید

بیشتر اوقات خشکی گلو یک دلیل ساده دارد؛ دهیدراته شدن بدن. یعنی به میزان کافی آب نمی‌نوشید. وقتی بدن کم آب می‌شود نمی‌تواند به میزان لازم بزاق تولید کند و طبیعتاً رطوبت دهان و حلقتان کم خواهد شد.
در طول روز بیشتر مایعات بنوشید. به طور کلی نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز توصیه می‌شود اما باز هم بستگی به سن، میزان فعالیت، شرایط آب و هوایی و وضعیت سلامتی‌تان دارد که به آب بیشتری نیاز داشته باشید یا کمتر.

10. دستگاه بخور یا رطوبت ساز

استراحت کافی برای برطرف شدن خشکی حلق لازم است. خشکی حلق می‌تواند در شب تشدید شده و خوابتان را به هم بزند بنابراین توصیه می‌کنیم از دستگاه رطوبت ساز در اتاقتان استفاده کنید. استفاده از رطوبت ساز به ویژه در هوای سرد ضروری‌تر است و کمک می‌کند رطوبت گرمی در هوا پراکنده شده و تنفس راحت‌تر شود و ضمناً گلوی خشکتان نیز رطوبت رسانی شده و راحت‌تر بخوابید.
می‌توانید به جای دستگاه بخور یا رطوبت ساز، ظرف بزرگی را از آب گرم پر کرده و آن را نزدیک منبع حرارتی اتاقتان بگذارید. با گرم شدن آب، بخار آن تدریجاً در هوای اتاق پخش می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.